Lancia Ypsilon HF is een unieke hot hatch met magische badge

Het HF-gevoel.

Misschien is het de combinatie… Een Italiaans kenteken (heel even leek het dat er HF op stond), het contrast tussen hagelwit en dat mooie antracietgrijs, plus dat voor ons magische ‘HF’-logo met rode olifantje. We vinden het gewoon perfect. Lancia is terug inclusief het Integrale gevoel van weleer. Dit is de Ypsilon anno 2025 zoals wij ‘m graag zien. Het geeft ons zowaar weer een authentieke merkbeleving, ondanks die gewaagde nieuwe designkoers waar iedereen even aan moet wennen. Of het feit dat er zustermodellen zijn met duidelijk dezelfde basis, maar die niet eens Italiaans zijn. Het overheersende gevoel blijft dat dit een unieke Lancia is met een sterk eigen karakter. Dat wat je van een Lancia mag verwachten.

De beste van de 3.

De Abarth 600 Scorpionissima en de Alfa Romeo Junior Veloce vonden we al heel plezierig en sportief overkomen. Een gave rijervaring waarbij we het maar wat lastig vonden om tussen de twee te kiezen (de Alfa wint het nipt van de Abarth op basis van bijna niks). De Lancia Ypsilon HF waar we onlangs instapten had dus een lastige taak, maar had op papier al een streepje voor. Het is namelijk een klassieke hot hatch en geen verhoogde compacte SUV volgens de laatste ‘mode’ waar nooit een purist om heeft gevraagd. En als je dan bedenkt dat dit topmodel van de Ypsilon met ongeveer 42 mille circa 5 ruggen goedkoper is dan die andere twee compacte Italiaanse scheurijzers, is de keuze snel gemaakt.

Snaar strak.

Deze Ypsilon HF is een mooi eerbetoon aan Lancia’s sportieve verleden én heden. De HF-lijn wordt vandaag de dag helemaal doorgetrokken tot diep in de rallysport. Drie varianten zijn er inmiddels: De Ypsilon HF Racing voor de instap FIA Rally6 klasse, de Rally4 HF die het langst actief is inmiddels zoals in de Trofeo Lancia. En het pas onthulde kanon, de Rally2 HF Integrale, voor het internationale FIA WRC2 klassement. De andere kant op gekeken, in Lancia’s nog beperkte gamma van de weinig geziene Ypsilon, is er de HF-Line. Modellen met minder vermogen maar wel de juiste look onder deze HF. De HF-Line is er als hybride (110 pk) en EV (156 pk). De HF maakte op ons een erg goede indruk qua rijdynamiek. Veel stuurgevoel en een onderstel dat zo rap mogelijk een bocht door lijkt te willen. Opnieuw (net als bij de Abarth en de Alfa) lijkt de boodschap ‘zo hard als jij durft’. Kart-achtig en snaar strak. Met het verschil dat de Ypsilon dat mooie lage zwaartepunt heeft van een sportauto. Dat maakt de HF tot winnaar ten opzichte van de eerder genoemde stalgenoten. Qua interieur missen we ook niets. Daar waar we de Abarth wat karig vonden afsteken, is de Ypsilon HF wél helemaal op orde. De Junior Veloce is een goede tweede maar daar wordt niet echt met leuke logo’s gespeeld. De blauwe bekleding doet het bijzonder goed op de witte HF. Onder de ventilatiegaatjes zien we oranje stof. Ook in het dashboard is gespeeld met pixels in twee contrasterende tinten. Heerlijk retromodern, Stratos-gevoel anno nu. En dan is er dat toffe stuur (die ook in de standaard Ypsilon zit) maar dan met iconische ‘HF’ badge. Het zijn de kleine dingen die ’t ‘m doen.

Een hebbeding.

Al met als vinden de Lancia Ypsilon HF echt een wannahave. De auto staat op zichzelf en voelt niet als een modern compromis zoals die reeds besproken SUV’s. Je moet wel laden natuurlijk en er klinkt geen passend geluid vanonder de wagen, maar het grote vermogen, de goede dynamiek en de look maken alles goed. Het smaakt naar meer. Lancia maakt erg goed duidelijk hoe het in de huidige wereld wil zijn en wat het wil uitstralen. Sportief raffinement op z’n Italiaans. Dat de volgende Lancia wel een klassieke SUV wordt (Gamma), is dan misschien wat jammer… We hadden als groter broertje van deze Ypsilon een nieuwe Delta (inclusief HF en HF Integrale varianten) het meest passend gevonden en beter voor heel het merk dat toch altijd een niche zal blijven. De vlag hadden we dan zelfs uitgehangen. Een donkerblauwe met een groot HF-logo erop…

 

Deel dit artikel:

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.