In Memoriam: Elio Zagato

Elio Zagato

Een grote figuur uit de Italiaanse automobielwereld is gister van ons heen gegaan.

Elio Zagato is gister op 88 jarige leeftijd overleden. Zoon van de stichter van de gelijknamige Milanese wereldberoemde carrosseriebouwer. Sinds 1919 zorgt dit noord Italiaanse bedrijf voor een schat aan prachtige toevoegingen binnen de geschiedenis van de automobielindustrie. Wat begon onder leiding van Ugo Zagato werd succesvol doorgezet door zoon Elio. Hierdoor is Zagato ook vandaag de dag nog een toonaangevend ontwerphuis, ondanks de moeilijkheden die menig carrrosseriebouwer momenteel doorstaat. Zagato is meer dan levend door een zorgvuldig gekozen formule dat verder bouwt op een lange traditie van origineel design. Het Zagato DNA gaf en geeft menigmaal vooral de prestigieuze Italiaanse merken succesvol vorm. Onder leiding van Elio Zagato werden onder andere vele Ferrari’s, Maserati’s, Lancia’s en Alfa Romeo’s getekend. Al jaren lang gebeurt dit op een dermate intelligente manier, dat de heldere identiteit van deze historische merken mede is bepaald door het atelier in Milaan.

Elio Zagato was behalve op ontwerp gebied ook een vooraanstaande figuur in de racewereld van de naoorlogse GT klasse. Hij was een ondernemer, racer en gentleman achter het stuur. Zijn debuut als racer was in een door zijn vader vormgeven Fiat Zagato in 1947 te Piacenza. De auto was een examencadeau van zijn vader. Vanaf dat punt bleef Elio racen en sleutelen aan GT’s in het Milanese raceteam Scuderia Sant’Ambroeus. Een van zijn favorieten was een Fiat 8V Zagato. Maar hij ontwikkelde vooral vanaf begin jaren ‘50 menig auto voor de tegenstander op het wedstrijdveld. Elio Zagato is hét voorbeeld van een stijlvolle Italiaanse gentleman, in een tijd van grootse resultaten binnen de Italiaanse automobielindustrie. De zogenaamde ‘Dolce Vita’ tijd. In deze tijd was hij de geestelijk vader van historische modellen als de Alfa Romeo 1900 SSZ, Ferrari 250 GTZ, Maserati A6G, Aston Martin DB4 GTZ en vele andere voorbeelden. ’Zagatino’ zoals Enzo Ferrari hem noemde, racede met grote namen als Ascari, Nuvolari, Fangio, Galluzzi, Stagnoli en anderen. Samen met Ercole Spada ontwikkelde hij de Alfa SZ, TZ en TZ2. Daarna volgden de prachtige Sport Lancia’s op basis van Appia, Flaminia, Flavia en Fulvia.

Menig, vandaag nog steeds gebruikte, design innovaties zagen het licht dankzij Elio en zijn vader Ugo Zagato. Bijvoorbeel het ‘double bubble’ dak, de coda tronca achterzijde, tubolare buizenchassis, het gebruik van plexiglazen ramen, en nog vele andere uitvindingen. Elio deed mee aan 150 races waarvan hij er 82 won. Maar liefst 5 GT wereld titels wist hij op zijn naam te zetten. Hij won de historische Targa Florio, won 8 keer de Coppa InterEuropa, 3 keer de Golden cup van de Dolomieten, en reed als eerste over de finish op het Avus circuit in Berlijn (1955). Elio zag zijn gladde mooie en vaak ook functionele designs vooral als originele oplossingen. Op vragen die met de typering van het Zagato design te maken hadden, antwoordde Elio standaard met; “Zie je die auto daar? Is ie anders dan alle andere? Dan is het vast een Zagato.”

Elio stierf in het jaar dat Zijn zoon Andrea het Zagato designhuis haar 90ste levensjaar binnen loodst.

[nggallery id=16]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.