Verkoopcijfers augustus 2012

Marchionne gaf gister al toe dat de negatieve tendens van Fiat in Italië, zich ook heeft doorgezet in augustus. Doorgaans is dat sowieso een luwe maand, maar dit jaar ziet Fiat tevens een afname van -20,53% ten opzichte van de achtste maand in 2011. Dat is in lijn met Fiat’s belangrijkste Europese markt, dat als geheel terugzakte met -20,23%. Min of meer wat de CEO zelf op maandag al aangaf in Turijn. Het marktaandeel van Fiat Group Automobiles in Italië blijft nagenoeg gelijk met 29,6% over de eerste 8 maanden. FGA verkocht in augustus 16.689 auto’s op de thuismarkt. Minder marktconform is de sterke afname van Italiaanse auto’s in Frankrijk (-32,2%), een markt dat in augustus met -11% terugliep. Ford had het daar zelfs nog zwaarder evenals in Italië (-35,4%). De Fransen in Italië leveren op hun beurt ook flink in; PSA (-43,3%) en Renault (-37,5%) hebben het momenteel zwaar beneden de Alpen. VW liep met -11% terug op deze grote automarkt. Intussen nemen de zorgen binnen de branche maandelijks toe.

Fiat verkocht als automerk in augustus op eigen bodem 12.165 auto’s wat een afname is van -17,54% ten opzichte van dezelfde maand in 2011 (marktaandeel van 20,83% over de eerste 8 maanden). De Panda is met 5010 stuks de absolute landskampioen en doet het zelfs beter dan vorig jaar. De Punto volgt met 2635 stuks, wat echter bijna de helft is van 2011 en dus veel zegt over de gevolgen van de marktcondities voor het B-segment. Het is dus niet voor niets dat Fiat de opvolger van deze goede auto naar achteren heeft geschoven. Opmerkelijk is het wegzakken van de 500 naar een vijfde plaats, met een aantal van 1694, wat alles te maken heeft met de opmars van de Golf in deze maand, goed voor een vierde plek in de top tien. De Fiat Freemont kan nog steeds goed mee met 849 stuks, waarvan een groot deel vierwielaangedreven is. De Bravo staat met slechts 489 stuks op een tiende plek in het C-segment. Overigens is ook dit in lijn met de concurrentie binnen het C-segment. De Qubo blijft het heel aardig doen met 528 stuks. De Sedici werd 376 keer verkocht. De Idea is al lang niet meer in productie, maar vanuit de voorraad konden ook de afgelopen maand nog 209 klanten aan deze solide mini-MPV geholpen worden. De Doblò vond 170 klanten.

Lancia zag de verkoop met een stevige -31,69% afnemen en verkocht 2613 auto’s. Het marktaandeel groeide echter naar 5,21% over de eerste 8 maanden. De Ypsilon werd 1570 keer verkocht en is de nummer zes van het land. De Musa deed het buitengewoon goed met 608 stuks, wat veel meer is dan vorig jaar. De Delta is nu de grote verliezer met maar iets meer dan 300 stuks. De Voyager werd 66 maal verkocht en we zien de Thema voor het eerst in de top 10 van het E-segment met 46 stuks. Van de Flavia zijn er slechts een handvol verkocht, ondanks dat dit een nieuwkomer is en het voor deze cabriolet hoogzomer is. Jeep werd 293 keer verkocht wat een afname is van -24,48% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.

Alfa Romeo verkocht 1618 auto’s en noteert een afname van -20,49% (marktaandeel van 3,10% over de eerste 8 maanden). De Giulietta werd dit keer flink ingehaald door de diverse versies van de Golf (1763) en werd maar 1093 keer aan de mand gebracht. De Giulietta was in augustus de nummer tien in de landelijke top 10. De Duitse opponent zag een sterke toename dankzij stuntaanbiedingen. De MiTo werd 471 maal verkocht, wat een afname is ten opzichte van de 676 van vorig jaar.

Maserati (4) en Ferrari (6), zagen de verkoop elk meer dan halveren en verkochten beide een handje vol auto’s.

Een gedachte over “Verkoopcijfers augustus 2012

  • 4 september 2012 om 19:48
    Permalink

    Verkoop in NL is ook ronduit slecht, Fiat is ook ver van de top 10 geraakt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.