Maserati diesels krijgen extra geluidje…

Maserati zal de komende jaren een groter publiek gaan bedienen en doet er alles aan om zo sportief mogelijk over te blijven komen, in de hoop dat klanten tevreden blijven. Omdat een diesel met turbo’s -de 3.0 V6 van VM Motori die we terug gaan zien in de SUV en het nieuwe E-segment model- natuurlijk niet zo gespierd klinkt als een V6 of V8 benzine, komt de firma uit Modena straks met een systeem dat kunstmatig motorgeluid verspreid in de cabine. Volgens de website WhatCar, heeft FGA ingenieur Roberto Corradi dit laten weten. Het blok wat wij reeds kennen uit de Thema, zal minimaal 300 pk hebben en meer dan 550 Nm koppel, maar bij Maserati gaat men ervan uit dat eigenaren ook akoestische wensen hebben die vervuld moeten worden. Het systeem is vergelijkbaar met wat BMW al gebruikt voor de M5.

Bij AutoEdizione hebben we al vaker gezegd dat we niet veel op hebben met alles wat nep is en daar is dit een goed voorbeeld van. Hopelijk zit er een ‘aan’ en ‘uit’ knop op, anders heb je een extra reden om de Maserati diesel mooi bij de dealer te laten staan. Bovendien weten we dat de 239 pk diesel uit de Thema, alles behalve zielig klinkt (donkere roffel). Het lijkt erop dat men zich in Modena te veel laat conditioneren door wat er momenteel al op de markt verkocht wordt… Zou het niet zoveel mooier zijn als ‘il Tridente’ wat meer uitgaat van z’n eigen kracht?

4 gedachten over “Maserati diesels krijgen extra geluidje…

  • 30 mei 2012 om 21:09
    Permalink

    Voor de grote aantallen zullen ze wat moeten doen om de markt uit te breiden.
    De meeste kopers zullen geen kwijlende autofielen zijn maar gewoon mensen die wat anders willen.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2012 om 21:47
    Permalink

    en die mensen hebben behoefte aan een kunstmatig motorgeluid? …De wereld is knettergek én van plastic geworden 😈

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 07:42
    Permalink

    @ Lancia4Ever: ik ben het met je eens. Ik vond het systeem van de BMW als belachelijk en dit is er nog een schep bovenop. Als je niet wil dat je auto ronkt als een diesel, bouw er dan geen en zoek je heil in andere technische oplossingen (bvb hybride) als je per sé een publiek wil aanboren dat op zoek is naar een meer zuinige versie.

    Ik vind het idee van een Maserati diesel sowieso al afschuwelijk, ook al is de 3.0 een schitterende motor.

    Beantwoorden
  • 31 mei 2012 om 08:28
    Permalink

    Zoals jullie zelf zeggen, die 3.0l diesel van de Thema klinkt behoorlijk oppermachtig inderdaad… Maar het valt natuurlijk niet te vergelijken met die 4.2/4.7 benzine van Maserati.

    We gaan vandaag met de GranCabrio gaan rijden, ik kan me niet voorstellen dat er (slechts) een kleine brom komt van die motor…

    De Thema is een soort limo, daar hoort nu eenmaal stilte bij (behalve die grom dan). Een Maserati koop je ook om luxueus te rijden, maar ook grotendeels voor het geluid…
    Wil je stilte, geen probleem. Wil je 50 dino’s achter je aan hebben, druk je de ‘sport’-knop in.

    In Top Gear waren ze helemaal gek van de looks en het geluid van de QP, verder vonden ze er niet veel aan. En nu dat geluid wegnemen?

    I’ll pass. 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.