Alfa Romeo Stelvio: SUV voor puristen

Dit is de Alfa Romeo Stelvio 2.2 diesel met 210 pk en Q4 aandrijving… Volgens sommige automobieljournaille -die het leven als nogal vermoeiend beschouwen- een voetnoot in de massa der SUV’s, maar voor wie écht van autorijden houdt, een zeer welkome herinterpretatie van een fenomeen waar de Italiaanse inbreng redelijk lang op zich liet wachten. De Stelvio doet net als de Giulia, dankzij het vooruitstrevende technisch inzicht van diens makers, de consument in het D-segment positief verbazen. Want wie had gedacht dat op deze markt, waar weinig ruimte is voor fouten en de lat bovendien redelijk hoog ligt, uitgerekend uit Italië in korte tijd twee creaties konden komen, die als het ware een nieuwe standaard neerleggen. Knowhow was er uiteraard in voldoende mate, maar zie er maar eens in een race tegen de klok het juiste product uit te persen. Alfa Romeo deed het, en hoe. Er stond veel op het spel en gewoon goed, zou niet goed genoeg zijn. De Stelvio is niet alleen een cruciaal model voor Alfa Romeo’s toekomst, de Stelvio is de basis voor het aankomende Italiaanse massaproduct in het hogere segment. Dat intussen bij Ferrari en Maserati ook flink aan de weg getimmerd wordt, draagt uiteraard op positieve wijze bij aan deze belangrijke ontwikkeling. In die zin wordt het wiel niet zozeer opnieuw uitgevonden, maar vallen puzzelstukken eindelijk op de juiste plek en zien we ook vandaag waarom in het verleden een merk als Alfa Romeo hoge ogen gooide.

Een SUV was tot de komst van deze Alfa Romeo enkel en vooral een slimme marketingterm waaraan een iets hoger uitgevoerde personenauto werd gekoppeld. BMW deed dat reeds met succes vanaf het eerste uur, pak ‘m beet 15 jaar geleden. Maar nooit lag de nadruk op de rijbeleving en dat is nu in Alfa’s voordeel. In al die jaren werden er in Turijn door geldgebrek op dit vlak enkel wat stijloefeningen gefabriceerd. Mogelijk heeft men bij Porsche een auto als de Stelvio om die reden ook nooit echt zien aankomen. De Giulia bewees reeds dat een Italiaanse sedan met sportieve aspiraties, ook na jaren van afwezigheid in dit segment (lees achterwielaangedreven D-segment) uit een uniek soort hout is gesneden. De Stelvio vormt vervolgens de ideale vertaalslag naar een segment, waar een hoop meer te verkopen valt. Reden ook dat elke euro eerst nog naar dit project is gegaan, in plaats van naar bijvoorbeeld een Sportwagon-variant van de Giulia. Wat dat betreft kunnen de grote Teutoonse concurrenten zich vooralsnog een hoop meer permitteren dan wat men in Lingotto wenst te ontwikkelen en produceren. Intussen is ruimtelijk gezien het ontbreken van een Sportwagon geen groot gemis, aangezien de Stelvio achterin zeer ruim is en een kofferbak van 525 liter meer dan toereikend is.

[nggallery id=1182]

Die nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit heeft echter ook een erg positieve kant. Het project van de Stelvio, resulteert zelfs in de perfecte SUV en rijdt ook als diesel als een auto voor liefhebbers en fijnproevers. Een knap stukje ingenieursschap waar zelfs de grootste ‘Alfisti’ op voorhand redelijk sceptisch over waren. Bovendien is een knap bedachte vorm van Italiaanse schoonheid, ook nog eens als een fraaie jas om dit concept heen gegoten. Net als bij de Giulia is het een design dat gaande weg steeds meer gaat boeien, terwijl alternatieven op deze markt enkel verouderen. Zelfs in SUV-land Duitsland erkent men dit en kennen 16.000 lezers van het magazine Auto Motor und Sport de “Autonis 2017” prijs toe aan de Stelvio voor mooiste grote SUV.

De enige kritiek die je in dit segment kunt uiten op de Stelvio, heeft eens niet met de kwaliteit van het product te maken (hoewel sommigen tegen beter weten in dit blijven poneren), maar met de uitgebreidheid van het softwarematige aspect. Maar ook dat zal spoedig tot het verleden gaan horen, wanneer Apple Carplay en Android Auto na een milde update zullen worden opgenomen samen met andere tijdsgevoelige details. Intussen is op het gebied van veiligheid wél alles aanwezig en scoort de Alfa SUV hoog in de NCAP. Zoals gezegd is het juist de Stelvio die de lat nu hoog legt voor de concurrent en niet andersom. Het verbruik van de 2.2 diesel is bijvoorbeeld optimaal (ongeveer 4,8 liter per 100 km en 127 g/km aan CO²) mede dankzij de geavanceerde onderhuidse techniek van deze ruim 1659 kg wegende auto.

De prachtige grote 19 inch gematteerde Competizione-velgen, contrasteren mooi met de gele remklauwen erachter en de donkergrijze ‘Grigio Vesuvio’ lak van onze test-Stelvio. De grote sloffen en uitgesproken uitlaatmonding op de hoeken, vormen het optische visitekaartje van geweldige prestaties. In 6,5 seconden staat de 100 al op de teller (470 Nm bij 1750 t/min), maar de grootste verassing blijkt in het bochtenwerk op lagere en hoge snelheden. De 469 cm lange Stelvio kleeft aan het asfalt en nodigt uit om sportief te rijden, wat dankzij de zeer responsieve fijne achttrapsautomaat nog meer voldoening geeft. Goedkoop is de rijke uitvoering (Driver Assistance Pack PLUS, Power Seats Pack, Sound Pack en Convenience Pack) die wij reden uiteraard niet met een afleverbedrag van ruim 74.000 euro, maar deze Stelvio is dan ook een topmodel. De belangrijkste conclusie rond dit model, is dat alle argumenten buiten de vaker genoemde grote voldoening op het gebied van rijdynamiek, totaal ondergeschikt zijn. Zelfs onze ervaringen met de veelgeprezen Giulia (lees binnenkort onze korte impressie met de Veloce) overstijgen eigenlijk niet het plezier met deze SUV. Daarmee dopen we de Stelvio tot SUV voor puristen.

[nggallery id=1183]

2 gedachten over “Alfa Romeo Stelvio: SUV voor puristen

  • 2 oktober 2017 om 20:35
    Permalink

    Neenee : een SUV.
    Of je het nu graag hoort of niet : Alfa Romeo heeft een SUV in de showroom staan.

    Een SUV is een auto, maar een auto is (gelukkig) niet altijd een SUV.
    Deze SUV heeft op de Nurburgring de snelste tijd neergezet in zijn categorie (zie ander artikel op deze site).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.