Pomigliano hart van Panda en…Alfa Tonale

Begin deze week werd er in Pomigliano d’Arco een bescheiden feestje gevierd rond de Panda die 40 jaar bestaat. FCA-baas voor onze regio Pietro Gorlier (afbeelding onder) sprak de aanwezigen toe. In de Giambattista Vico fabriek nabij Napels, waar de succesvolle Panda nog altijd in grote aantallen van de band rolt, vierde men vooral het begin van een nieuw tijdperk. De productie van de hybride Panda is een feit (in januari zijn al meer dan 500 eenheden verkocht op de Italiaanse thuismarkt) en in de nabije toekomst zal de wat grotere opvolger met hetzelfde DNA, ook als elektrische auto van de band rollen. Overigens is er met geen woord gerept over een mogelijke update van het huidige model.

Maar Pomigliano wordt ook eindelijk weer een Alfa Romeo-fabriek. Al meer dan vijf jaar geleden bestonden er geruchten dat dit vroeg of laat weer het geval zal zijn, dankzij de productie van een compact model. Het productiemodel van de Tonale, waarvan al in september de voorbereidingen zijn gestart. De productiefase zal begin volgend jaar vorm gaan krijgen met een lancering ergens medio 2021. Tijdens de presentatie afgelopen maandag, zat tussen het getoonde beeldmateriaal al een tastbaar bewijs van de vorderingen (afbeelding boven). Op het complex van de Giambattista Vico Plant is namelijk een belangrijk ontwikkelingscentrum van FCA gevestigd. De belangrijkste na die in het noordelijke Orbassano.

In Pomigliano d’Arco worden als sinds 1972 auto’s geproduceerd en vandaag de dag werken er 4489 werknemers. Sinds het eerste decennium van deze eeuw is het een fabriek geworden waar volgens de hoogste kwaliteitsstandaard wordt geproduceerd, namelijk het WCM (World Class Manufacturing) principe. In 2011 schreven we bij AutoEdizione al over de totstandkoming van dit proces.

Een gedachte over “Pomigliano hart van Panda en…Alfa Tonale

  • 1 maart 2020 om 08:33
    Permalink

    Toch eigenaardig dat het zo lang duurt om de Tonale in productie te nemen als ze nu al bezig zijn. Waarschijnlijk wordt hij aangepast voor een PSA platform.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.