Italië exporteert reïncarnatie van de Hornet

Poging 2.

Vergeet de Dart, hier is eindelijk de Hornet. Toen FCA 10 jaar geleden besloot om op basis van de Alfa Romeo Giulietta een compleet nieuwe compacte Dodge te bedenken, hoopten fans op de terugkeer van de naam Hornet. Dat is in onze ogen wellicht wat vreemd aangezien de compacte Hornet uit eind jaren ’60, een AMC (dat door Chrysler overgenomen werd) was en geen Dodge, maar ja de Amerikaanse auto-cultuur steekt nu eenmaal heel anders in elkaar dan de onze (foto onder). FCA koos misschien juist wel daarom voor een andere naam uit het verleden, dat bij merkliefhebbers echter veel minder was blijven hangen. De Dodge Dart werd bovendien geen succes en een decennium later is hier alsnog de Hornet gebaseerd op de Tonale. De kosten voor de ontwikkeling liggen een stuk lager aangezien de Dodge grotendeels hetzelfde is als de nieuwe C-UV van Alfa Romeo.

Marchionne’s debacle.

De insteek is ook een heel andere overigens; FCA had in 2009 rond de overname van Chrysler namelijk met de Amerikaanse overheid afgesproken dat er geïnvesteerd zou worden in de lokale productie van nieuwe modellen. De Dart werd vervolgens een soort evolutie van de Giulietta en onderdeel van een grote investering in de noodlijdende fabriek van Belvidere, Illinois. Door dit te combineren met een Chinese evenknie in de vorm van de Fiat Viaggio en Ottimo, hoopte Lingotto alsnog de ontwikkelingskosten weg te poetsen. Maar zowel de Dart als het Chinese avontuur bleken een dure en weinig succesvolle onderneming. Marchionne noemde het ooit in een interview een van z’n nachtmerries in een tijd dat er heel snel gehandeld moest worden met weinig middelen.

Intercontinentaal insect.

Hornet met legendarische hoornaar badge. De AMC Hornet was een net als deze op de Tonale gebaseerde nieuweling een intercontinentaal model met productie in de VS, Canada, Australië, Mexico, Zuid-Afrika en zelfs Costa Rica. Net als deze voor Amerikaanse begrippen kleine auto van weleer, heeft ook de Italiaanse Hornet een hoornaar als badge. En om nog maar even door te gaan met het maken van paralellen, ook de hoornaar is een uitheemse soort die overzees heel goed kan gedijen. De Dodge Hornet is goed nieuwe voor de productiekraan in Pomigliano d’Arco, dat nu veel meer kostenefficiënt kan produceren. De tweede poging lijkt op papier een betere te worden dus, al was het omdat de Dodge Hornet een SUV is en geen weinig populaire hatchback. Wat dat betreft had Marchionne het ook in 2012 al kunnen weten. De optisch best geslaagde Dart bleef slechts enkele jaren in productie. Een hoornaar leeft langer dan een eendagsvlieg zullen we maar zeggen.

3 gedachten over “Italië exporteert reïncarnatie van de Hornet

  • 17 augustus 2022 om 20:18
    Permalink

    Stellantis is really downgrading Alfa, as this Dodge Hornet PHEV has more horsepower than equivalent Tonale, this is not right way to do do things. Alfa should be above Dodge in companys hierarchy.

    Beantwoorden
    • 17 augustus 2022 om 21:27
      Permalink

      Fully right. Misschien is de Hornet wel eerst ontwikkeld en is de Tonale de rip-off 😉
      Introductiedatum omdraaien en klaar is Alfa. De grote Alfa (2026 ofzo) komt straks ook uit de Amerikaanse ontwikkelkamers. De lage euro maakt productie hier interessant. Beetje complotterig denken maar Tavares is geen man met een autohart. Teveel cijfers kauwen als hobby.

      Beantwoorden
  • 18 augustus 2022 om 12:24
    Permalink

    Volgens mij heeft Tavares een véél groter autohart dan wijlen Marchione.
    Die was eerst boekhouder en dan pijpendanser van de Agnelli’s. Daarna wispelturig en heel misschien daarna autoliefhebber.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.