Alfa Romeo wil verkoopgroei voortzetten met grondige facelift Tonale
Alfa Romeo in de lift.
Alfa Romeo boekt momenteel de beste verkoopresultaten sinds juni 2019 (+43% in Europa en +28% wereldwijd over het eerste kwartaal). Leuk feitje: in Duitsland werden bijvoorbeeld zelfs meer Giulia’s verkocht dan in Italië. Maar de opmars van Alfa Romeo is vooral te danken aan de vliegende start van de Junior, die al op meer dan 35.000 orders staat. Maar ook de Tonale speelt een belangrijke rol. In Italië vond de Tonale in april 4271 klanten. Vanwege de prijs is de Tonale beneden de Alpen overigens lang niet de populairste in dit druk bezette segment. De Tonale diesel wordt intussen weer wat meer verkocht (3.007 sinds januari). De PHEV vond sinds januari maar 307 klanten op de Italiaanse markt. De 1.5 MHEV wordt dus het meest verkocht.
Tonale moet passen in het nieuwe gamma.
De Tonale is belangrijk dus. Maar de C-segment SUV uit Pomigliano d’Arco is ook een beetje symbool geworden van een overgangsfase sinds de fusie tussen FCA en PSA. Een auto die een beetje tussen wal en schip belandde en zich sinds de lancering 3 jaar geleden moet zien te handhaven in sterk veranderende marktcondities. Om de Tonale weer een boost te geven ging er al een tijdje het gerucht over een aanstaande grondige update. Afgelopen dagen drong een bevestiging hierover door op het internet. Alain Descat, chef van Alfa Romeo Frankrijk, zou het hebben laten doorschemeren. Begin volgend jaar moet ie op de markt zijn terwijl de presentatie eind dit jaar al zal plaatsvinden. Qua smoelwerk moet ie meer aan gaan sluiten op de Junior en de nieuwe Stelvio. Ook de achterzijde zal een stuk minder anoniem worden.
Qua smoelwerk moet ie meer aan gaan sluiten op de Junior en de nieuwe Stelvio. Ook de achterzijde zal een stuk minder anoniem worden, dan weet ik een ding zeker dan ga ik ze niet kopen voor het vervangen van mijn Giulia.
De junior moet ik nog steeds aan wennen. De nieuwe Stelvio belooft niet veel goeds als de schetsen bekijk op autoweek van de pattenten. De junior had de lampen van de tonale moeten hebben of de Giulia/stelvio 2024 die zien er goed uit en verwijzen naar de sz/rz en de tijdloze 159/brera de nieuwe stelvio/giulia zou er ook beter aan doen daar naar te verwijzen. Ik ben bang dat de laatste mooie Alfa’s zijn gemaakt met de 159/brera/4c/8c/giuletta/giulia/33stradale. De mito heb ik gemixte gevoelens voor hangt erg af van model jaar achterkant beter geslaagd dan de kop lampen. De nieuwe Giulia kan mee vallen maar mijn verwachtingen ver onder het vriespunt zijn beland door wat er van bekend is en de nieuwe Stelvio waarvan het uitgaande model 1 van de minst lelijke SUV’s ooit is. Als je een SUV wil is het de beste keuze maar je wil eigenlijk een Giulia en voor de ruimte een Giulia SW maar die maken ze helaas niet. Als nieuwe lease toch een lopen klikken of er wat van temaken is maar je komt voor de betere Junior toch op de Veloce versie uit en die kost zomaar 50K onder de streep de ander is toch stiekem niet meer dan een 2008/600e variant voor te veel geld dus toch maar weer een streep er door. 10mile extra voor een EV die een beroerde range heeft is gewoon niet competitief. Alleen de hybride is wel redelijk qua prijs beetje jammer van de PSA driepitter die niet des Alfa is. Ik hoopte op een Giulietta EV die beter zou zijn met nieuwe techniek als de e308 maar die gaat dus ook niet komen. Een junior veloce is te duur voor wat je krijgt de standaard junior zou al verlaagd moeten zijn als de veloce en die zou dan nog 5cm meer naar beneden moeten voor het mooie.
De Tonale heeft vooral ‘schouders’ nodig, breedte, en een agressiever of scherper getekende bumperset en wielomkleding. Combineer dat met mooiere stoelen, betere kleuren (waar is donkerblauwe lak en het beige of tabaksbruine interieur?) en je hebt al veel meer om als klant bij te smullen.
En de 1.3 moet gewoon de standaard zijn, altijd PHEV met kleinere en grotere accu’s voor meer of minder pk’s (200-400).