FIAT Tris: na vele decennia dan toch een eigen ‘Ape’
De Ape was altijd Piaggio’s ding.
FIAT toont bij verrassing deze ‘Tris’. Een elektrische driewieler met transport functie. De kleine brommobiel die in alles aan de klassieke Ape doet denken wordt onderdeel van FIAT Professionals gamma. Er schijnt voor zo’n product een grote markt open te liggen in Noord Afrika, maar in Italië is er natuurlijk ook logischerwijs veel belangstelling voor. FIAT aarzelt daarom niet en heeft in het kielzog van de Topolino nu deze Tris bedacht. Europa ligt na een introductie in Marokko en Algerije waarschijnlijk in het verschiet. In Italiaanse steden en bergdorpen zie je Piaggio’s Ape nog volop rijden. Onlangs schreven we nog dat de Ape niet langer op Italiaanse bodem zal worden geproduceerd door de grote firma uit Genua. Piaggio heeft jarenlang het alleenrecht op dit type product gehad, simpelweg vanwege het feit dat het oppermachtige FIAT zich op de productie van auto’s en vrachtwagens toelegde en de Ape voortkomt uit het universum der scooters en bromfietsen. Die andere tak van sport die zo gigantisch floreerde in met name het naoorlogse Italië. Net nu Piaggio er misschien geen erg in heeft komt FIAT alsnog met een concurrerende verrassing.
Alsnog een serieuze poging.
De FIAT Tris verrast ons op aangename wijze en lijkt een schot in de roos te kunnen worden op tal van markten. In de fabriek in het Marokkaanse Kenitra worden op hoog tempo Topolino’s gefabriceerd, ook voor de Italiaanse markt waar hij erg goed aanslaat. De Topolino is in korte tijd uitgegroeid tot de populairste brommobiel van Italië. Klein en elektrisch werkt dus goed. Wie veel in Amsterdam komt weet dat ook. De Topolino, evenals equivalenten van Citroën en Opel, zijn daar volop in het straatbeeld te zien. Ideaal in de volle Amsterdamse binnenstad. De 3,17 m lange Tris mag straks met trots het FIAT logo dragen want dankzij de oorspronkelijke Ape, is de associatie met Italië natuurlijk enorm. FIAT mag er uiteraard geen Italiaanse driekleur opplakken vanwege de productielocatie, maar dat is dit keer ook überhaupt niet nodig. Menig ijscoman zal daar straks zelf wel voor zorgen. De Tris komt er als kant en klare pick-up (handig voor de groenvoorziening in de drukke binnenstad of bovenop de berg) én met een platte achterzijde waar bedrijven zelf een op maat gemaakte ombouw op kunnen laten realiseren. Met een volle batterij kan hij net geen 100 km afleggen en het volledig laden van 6,9 kWh lithiumbatterij kost minimaal een dagdeel. De 48 volt elektromotor heeft een vermogen van 9 kW (max. koppel van 45 Nm) en een top van 45 km/u. Wij zien alvast erg uit naar deze leuke FIAT Tris.
Wat een leuk nieuws, ook zo’n Italiaans stijlicoon.
Komt als een verrassing, dit karretje. Ben benieuwd hoeveel er vraag er is zo’n elektrische Ape. In Afrika denk ik niet, daar scheuren ze nog gewoon lekker met Piaggio’s en Indiase tuktuks rond die op benzine of zelfs diesel rijden. In Europa lijkt me dit een nuttig voertuigje om steden schoner te krijgen.