Lancia komt met mooie Ypsilon HF Line
De terugkeer van de HF.
Lancia en rally-kenners weten heel goed waar HF voor staat. Mooie sportief ogende Lancia’s. Dit jaar is Lancia al begonnen met racen met het ‘rode olifantje’. Tijdens de Targa Florio was Lancia’s terugkeer in de sport waar het 100% thuishoort, ineens weer heel tastbaar (foto onder). Commercieel is de Ypsilon misschien nog geen keientrekker. Maar al het goede komt langzaam zullen we maar zeggen. De huidige generatie trekt dankzij de hybride nu wat meer aan, maar moet het van een heel andere klantenkring hebben dan voorheen. Omdat een groter deel nu ook man zal zijn, wil men niet te lang wachten met de aantrekkingskracht van het meer sportieve HF-logo. Naast het debuut van de elektrische bom van 280 pk (foto boven) aankomende zomer, maakt men ook direct de HF look leverbaar op de 110 pk hybride onder de noemer ‘HF Line’. We rekenen trouwens ook snel op een 136 pk variant met deze magische badge. Het mooie alternatief voor wie de Ypsilon met standaard uiterlijk net niet scherp genoeg vindt ogen. Binnenkort weten we hier meer over.
Als rasechte HF Lancia liefhebber kan het niet snel genoeg.
Helemaal mee eens. 😉
Sinds de oorspronkelijk exclusieve Lancia in de kleurloze woke massa nagenoeg van onze wenslijst verdween, komt het Lancia hart weer tot haar oude imago van klasse en stijl. We volgen met spanning haar come back op onze wegen.
Deze Yp gaat het ‘Opel Corsa-imago’ niet meer van zich afschudden helaas. De gelijkenissen zijn te groot, de aanpassingen te gekunsteld en het interieur te goedkoop uitgevoerd. Ik hoop dat de Gamma beter wordt, veel beter. Dat gezegd hebbende, deze HF Light ziet er wel goed uit vanuit deze hoek.
Sinds de introductie vorig Februari nog geen enkele nieuwe Ypsilon gezien in Limburg. 🤔
In ook niet. En in Nederland ook nog geen enkele Junior. Wel 2x een Junior gezien op vakantie in Griekenland. Eerlijk is eerlijk ik werd er niet echt warm van. Afgelopen weken nog even gekeken naar wereldwijde verkopen per merk. Was niet best voor ALFA en Lancia (understatement). Ik hoop voor ze dat ze het redden. Maar ik denk dat zeker ALFA dan met betere modellen most komen en betwijfel of dat gaat gebeuren.
Mooie HF (lijn), maar wel jammer dat de side skirts niet zijn aangedikt. Dit ziet er wat ‘dun’ uit.
Mijn oogst is ook mager van de nieuwe Italianen. Een nieuwe Giulia of Stelvio zie ik nog wel eens. Inclusief Belgen en Duitsers heb ik de laatste 12 maanden 2 of 3 Juniors, geen 600’s en geen Ypsilons gezien. De concurrentie, zoals de Renault 5, zie je genoeg.
Misschien deze maar als nieuwe lease bij gebrek aan een knappe betaalbare Alfa. Junior is te hoog potig en alleen de veloce is verlaagd en heeft torsen-d dif en daarmee is de Junior een duurbetaalde avenger met alfa logo. Bij Jeep past de avenger prima. Alfa heeft sedans hatch backs coepes en cabrio’s nidig geen SUV’s nu maken ze autos voor een markt die geen Alfa wil hebben en geen autos voor de potentiële klanten die wel een alfa willen. En er zijn dan wel een paar mensen die een hoog potige Alfa wel handig vinden om voor een paarden trailer te zetten of hun klassieke Alfa te verplaatsen op een wagen. Maar dat zijn er te kort. De nieuwe Stelvio lijkt een gedrocht op wielen te worden kijkende naar de gelekte patent tekeningen. Jammer had gehoop op een mooie nieuwe sportieve Giulietta, Giulia lijn met een SUV voor.. amerikaanen gaan ze met deze tarieven ook helemaal niks meer aan slijten chinezen stappen over op eigen merken. Laten ze zich focussen op de EU markt en daar de verkopen op te krikken en buiten het continent kan men mee liften maar maak dat niet je hoofddoel daar zitten ze ook niet te wachten op en mislukte Alfa die een globale markt moet aanspreken. Alfa en Lancia rij je omdat je wat anders wil dan een 13 in dozijn braadworst op wielen.
Bij ons in België zie ik alleen maar af en toe een 600. Nog geen enkele Junior of Ypsilon gezien. Maar wat wil je, er zijn bijna geen dealers meer…
Ik denk dat ik de enige ben in Limburg met een cassina hybride. Zo gauw de HF beschikbaar komt gaan we upgraden. Mijn Lancia hart klopt weer een beetje. Al dat gezeur over het platform. Nou en, welke auto is wel nog origineel. Genieten is belangrijk. De rest is bijzaak.