Alfa Romeo presenteert 10 juni nieuw plan

Hogere segmenten definitief op rol.

Vandaag geeft Alfa Romeo vast aan dat het met een concreet plan komt voor de komende jaren. Er wordt druk gespeculeerd over aanpassingen op het eerste plan dat immers al helder leek en onder Tavares nog tot stand is gekomen. Er werd aanvankelijk vooral op vergaande elektrificatie aangetuurd vooral in de hogere segmenten waar EV’s het ritme zouden bepalen. Met de komst van Ficili bij Alfa Romeo en Filosa als opperbaas bij Stellantis verwacht men echter, dat wat in de wandelgangen maar ook papier al “progetto altagamma” wordt genoemd, nu opnieuw wordt gedefinieerd. Zo zullen er ook hybride oplossingen (2.0 en V6?) komen voor het nieuwe D en uiteindelijk zelfs E-segment (Stelvio, Giulia en een model erboven). Alfa Romeo zal wegens succes de Quadrifoglio badge een prominente plek blijven geven als krachtig symbool van Alfa Romeo’s technische innovatie- en prestatiedrang. Op het vandaag gepubliceerde plaatje hierboven zie je alvast een driehoek (waar een klaverblaadje in hoort) en een veelzeggende slogan die we vast vaker gaan zien de komende jaren.

Ook het lagere segment én Maserati.

Alfa Romeo zal volgende week dinsdag mogelijk ook uitspraken doen over het meer compacte segment. Het C-segment waar de Tonale nu een ietwat kwakkelende rol speelt, krijgt een nieuwe invulling en bestaat mogelijk zelfs uit 2 modellen. Alfa Romeo groeit en wil daar op in blijven zetten en zich versterken met modellen waar veel vraag naar is. Men spreekt intussen ook weer wat luider over Maserati. Dat merk zit momenteel in een moeizame overgangsfase met zeer kleine en tegenvallende aantallen. Uiteraard zijn de politieke veranderingen in de VS van de afgelopen tijd daarbij niet helpend. Deze markt is redelijk cruciaal voor Maserati. In ieder geval is en blijft Maserati belangrijk voor Stellantis en wordt ook hierover binnenkort meer duidelijk. Cassino speelt bij deze ontwikkelingen rond Alfa Romeo en Maserati een belangrijke rol als productielocatie.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Alfa Romeo presenteert 10 juni nieuw plan

  • 6 juni 2025 om 13:37
    Permalink

    Ik ben benieuwd. We hebben al een hoop plannen gezien, hopelijk gaat deze wél uitgevoerd worden. Goed dat ze Alfa dit podium geven en niet als onderdeel van een bredere presentatie met andere merken.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2025 om 13:43
    Permalink

    Ik heb al een heleboel gelezen en gehoord nu moeten ze het nu waar gaan maken en a.u.b. hopelijk lijkt het niet op de Junior en komen er nog een paar normale modellen aan die ook nog in de prijs klasse van 35.000 a 40.000 euro zitten.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2025 om 15:19
    Permalink

    Ben benieuwd: “10 June 20 A new chapter is about to begin. Bold, unexpected, unmistakably Alfa Romeo”. Vooral “unexpected”…

    Beantwoorden
  • 6 juni 2025 om 16:42
    Permalink

    Het is afgelopen jaren veel bij woorden gebleven.
    En als er dan iets uitgebracht werd, dan was het een kloon van andere Stellantis modellen.
    Alfa Romeo moet gewoon zijn eigen design hebben alsmede eigen Italiaanse motoren.
    Ik betwijfel of de Italiaanse consument vandaag de dag nog wel zin heeft in “Italiaanse” auto’s terwijl ze weten dat het grotendeels Frans is.

    Beantwoorden
    • 6 juni 2025 om 23:06
      Permalink

      De Italiaanse consument is zich na het het einde van het protectionisme grotendeels gewoon gaan gedragen als een doorsnee consument van automobielen. Met nog flarden chauvinisme. Ze willen vooral de industrie/werkgelegenheid behouden(logisch), maar zijn zelf wel gestopt met het in groten getale kopen van die merken. Dat grotendeels Frans is (feit of onderbuik) komt natuurlijk door het gebrek aan moderne platforms van FCA zelf. Hoewel STLA large veel van het Giorgio platform heeft. Daarnaast waren de onderstellen van PSA ook niet bepaald slecht. Betrouwbare motoren van FCA, jazeker, misschien wel de betrouwbaarste in de EU, maar op het vlak van emissie geen hoogvliegers. “Eigen” motoren is al enkele decennia een utopie want onbetaalbaar. Zelfs Mercedes winkelt bij Renault voor de dieselmotoren. Het kan verkeren. Hopelijk blijft Stellantis vooral een sterke EUROPESE autoproducent en dat de afzonderlijke merken genoeg ruimte hebben voor eigen identiteit. Er komt (is al) een hele grote groep consumenten die niet zoveel (niets?) op heeft met een prachtige historie… want de Chinese auto word inmiddels gewoon gemeengoed. Zelfs de twijfel en angst over privacy van het Chinese product lijkt nu ineens naar de achtergrond te zijn verdwenen…

      Beantwoorden
      • 6 juni 2025 om 23:41
        Permalink

        Leapmotor is Chinees en tegelijkertijd Stellantis. Dus zo Europees is Stellantis nu al niet meer. En of de huidige Alfas en Lancias nu feitelijk wel of geen Franse autos zijn doet er uiteindelijk toe. Alles draait om het imago. En als dat imago Frans is kun je dat lastig van je afschudden. Net zoals je een negatief imago qua betrouwbaarheid lastig van je af kunt schudden.

  • 6 juni 2025 om 23:05
    Permalink

    Ik ben benieuwd. Het blijven uiteindelijk Fransen die aan de touwtjes trekken. Arrogantie en chauvinisme zijn zeer hardnekkig in Frankrijk.Hoe pro-Italia Ficili en Filosa ook kunnen zijn.
    De grootste domper op 10 juni kan uitstel van de Stelvio en Giulia zijn. Kans 50/50, en nog meer uitstel is zeer slecht.
    De invulling van de onderkant van de markt vind ik logisch.
    Voor Maserati moeten er ook meer kansen liggen. Meer synergie met Alfa Romeo. De Grecale Folgore is toch ongelofelijk met een nieuwe Stelvio EV op komst. Of eigenlijk andersom. Maar wel allebei uit de Cassino-plant rollend. Bijzonder.

    Beantwoorden
  • 6 juni 2025 om 23:27
    Permalink

    Als er Quadrifoglio benzine motoren komen dan klinkt dat leuk maar is het aan ons zielige Nederlanders toch niet besteed. Zal wel een record bedrag aan BPM gaan kosten. En de overbetaalde nietsnutten in de politiek eb bij de Belastingdienst lachen zich kapot. Om leuk auto te kunnen rijden moet je eigenlijk zsm emigreren. Een meter over de grens is overigens al genoeg.

    Beantwoorden
    • 7 juni 2025 om 07:00
      Permalink

      De BMW M5 heeft een uitstoot van 43 gram. Met V8 en plug-in hybride. Weg BPM. Ferrari kent het ook allang. Dus voor Q’s van Alfa Romeo moet dat geen probleem zijn.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.