Productie FIAT Tipo stopt einde voorjaar 2026
Einde van een klein succes.
Er komt binnenkort een eind aan een toch wel relatief groot succes voor FIAT. De Turkse Tipo-familie bestaande uit een vijfdeurs hatchback, een stationwagon en een sedan gaat in juni 2026 uit productie om plaats te maken voor een nieuwe assemblage. De Egea zoals de in 2016 geïntroduceerde Tipo op de Turkse markt heet, is een belangrijk model geweest voor Turkije en in een bepaalde mate ook Italië. Een hoop auto voor een redelijk zachte prijs in een conventionele vorm. Inmiddels klinken deze ingrediënten bijna utopisch. Tofaş in Bursa is al jaren hofleverancier voor Lingotto. Wijlen Sergio Marchionne was als CEO ruim 10 jaar geleden enigszins sceptisch over de invoering van de Tipo, maar liet anderen de juiste inschatting maken. Hoewel de Tipo in ons land minder in de melk te brokkelen heeft gehad, is de keuze om ‘m wél te produceren absoluut de juiste geweest. Meer dan 700.000 exemplaren rolden van de band tot nu toe.
Turkse continuïteit.
Volgens Tofaş CEO Cengiz Elordu zal de Tipo-productie een waardige vervanging krijgen. Waarschijnlijk betreft het 1 of 2 modelvarianten met het DNA van de Grande Panda maar dan in het C-segment. Opnieuw een economische compacte gezinswagen met praktische en comfortabele eigenschappen. Belangrijk voor vooral de Turkse en Italiaanse markt, maar met potentie tot ver daarbuiten. Dankzij de trouwe rol die Tofaş speelt binnen FIAT, is er al jaren sprake van een sterke en vaste waarde. Tofaş is vorige week nog bezocht door zowel CEO Antonio Filosa als Agnelli-nazaat John Elkann (foto). Dit alleen al is een teken dat de continuïteit van FIAT op de Turkse markt en Tofaş als vaste leverancier voor het Italiaanse merk is gewaarborgd. De productie na de Tipo voor de komende jaren, was vrijwel zeker het onderwerp tijdens dit bezoek.