Abarth 500e: stoere kleine elektrische wegmagneet

Meer Abarth dan ooit?

Abarth communiceerde bij de introductie van z’n eerste volledig elektrische auto dat de 500e meer Abarth is dan ooit. Kiest het merk hiermee pr-matig de aanval als beste verdediging? Je zou het haast zeggen want wees eerlijk; Bij elk artikel dat we het afgelopen decennium hebben geschreven over de 595 en 695, jubelden we keer op keer over dat typische Abarth gevoel, dankzij het geluid van de T-Jet en het veelgeprezen Monza-uitlaatsysteem. En dat is nu weg… Het is een beetje alsof voortaan voetbal alleen nog in lege stadions wordt gespeeld, of dat je een opera alleen nog volgt via geschreven tekst, terwijl de zangers met playbackend op het toneel staan. Zelfs een volledig elektrische Alfa Romeo of Maserati lijkt makkelijker verkoopbaar. Op papier is het een onmogelijke opgave, maar Abarth doet het en dat verdient het nodige respect vinden wij.

Geweldige afwerking.

Maar op andere fronten is deze kleine schorpioen nog absoluut meer Abarth dan ooit, dus is die uitspraak voor dat deel zeker niet gelogen. Ten eerste de looks; De op de elektrische 500e uit Turijn gebaseerde eerste versie met schorpioen is op smaakvolle wijze ‘ge-abarth-iseerd’. Ok, op de achterzijde hadden we in plaats van het opschrift liever een groot logo gezien, maar laten we zeggen dat dit een moderne trend is waar we nog wat aan moeten wennen. De bumpers en velgen vallen erg bij ons in de smaak qua vormgeving. Persoonlijk zouden we de gifgroene kleur die bij slecht weer gewoon geel lijkt niet snel kiezen. De zwarte daarentegen wel. We kregen trouwens de cabrio mee, maar doordat het een week lang bijna onafgebroken regende, bleef het kapje gewoon dicht. Binnenin is het pas echt feest, want wat is deze snelle kleine EV waanzinnig smaakvol en mooi afgewerkt. Vooral het diagonaal gestikte alcantara stofje op het dashboard is een knap staaltje typisch Italiaans gevoel voor stijl. Het 10,25-inch grote touchscreen is makkelijk te bedienen en oogt mooi en praktisch qua graphics en functionaliteit.

Goede specs.

Voor een langere rit is deze Abarth gelukkig, nee…godzijdank als gewone 500e te rijden in standje ‘Turismo’ (42 kWh is de maximale actieradius volgens de WLTP-cyclus 265 km). De elektromotor is namelijk in principe hetzelfde als die van de Fiat (Opladen kan met wisselstroom tot 11 kW of met gelijkstroom tot 85 kW. Een laadniveau van 80% kan worden bereikt in 35 minuten). Het verschil bij de Abarth zit in de aangepaste software en versnellingsverhoudingen. Exact hetzelfde verbruik en dus geen extra handicap voor deze Abarth. De 500e met schorpioen heeft natuurlijk een begrensde topsnelheid van 150 km/u. Maar ja, op een snelweg begeef je je meestal als je een aardig stukje moet rijden en dan kies je toch altijd voor de rechter baan (en dus het zuinigste standje met deze auto). Het volle vermogen 114 kW (155 pk) (0-100 in 7 sec.), boor je eigenlijk alleen aan als je gaat ‘spelen’ in standje Scorpion Street of Scorpion Track (het verschil tussen de laatste 2 zit vooral in het wel en niet regenererend remmen). Dat deden wij alleen binnen en straal van een km of 50 zodat je niet hoeft na te denken. Wat we herkennen als typisch Abarth is het wendbare en directe stuurgedrag. Je komt sneller dan ooit te voren een bocht in en uit. Dát is onmiskenbaar te typeren als Abarth-rijplezier! De auto kleeft als een magneet op de weg en voelt altijd snel en lichtvoetig aan.

Geluidsgenerator: Off.

Het schijnt dat de Abarth 500e de mooist klinkende geluidsgenerator heeft in z’n klasse. Dus evenals de 595 en 695, heeft ook de EV met schorpioen het geluid, zij het kunstmatig, als USP… En toch lieten we ‘m uit. De brom ging ons snel de keel uithangen en bleef bij het accelereren maar oplopen als een sportvliegtuigje dat niet al te best klinkt. Bovendien merk je bij lage snelheden waarbij je soms bijna stilstaat, dat er uit een andere speaker ineens een armoedig stationair geluid klinkt dat ons deed denken aan het geluid van een oud rally-spelletje op je pc van 20 jaar geleden. Nostalgisch misschien maar voor heel artificieel. Die switch van het ene naar het andere digitale geluid deed ons besluiten om via het display achter je stuur de boel snel weer uit te schakelen. Het is een EV en daarmee basta. Geluid uit een Abarth is mooi als het uit een prachtige einddemper komt! “La marmitta Abarth”.

Moeite waard.

Abarth is op dappere wijze aan een nieuw tijdperk begonnen vinden wij. De Abarth 600e is op komst en deze 500e is een goede voorbode voor wat er nog meer komen gaat. Het weggedrag is optimaal te noemen en qua stijl en bovenal afwerking zou je kunnen zeggen dat Abarth een sprong voorwaarts heeft gemaakt. Dat laatste wil dus zeggen dat je meer waar voor je geld krijgt. Dat geld is om precies te zijn € 39.490,-. De prijzen van de 500e Turismo beginnen bij € 43.490,-. De cabrio die wij reden heb je voor € 3.000,- meer in beide uitvoeringen. Ook als particulier kun je in aanmerking komen voor subsidie. De looks en rijdynamiek blijven dus een absoluut pluspunt en een goede rede om een Abarth aan te schaffen.

4 gedachten over “Abarth 500e: stoere kleine elektrische wegmagneet

  • 28 februari 2024 om 12:22
    Permalink

    Das een hoop geld voor zo’n klein autootje met beperkte actieradius.
    Ziet er wel leuk uit en komt goed vooruit.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2024 om 16:25
    Permalink

    net één besteld, … nog even wachten. Wel een blauwe (cabrio), want zwart is niet mijn ding.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.