Abarth gaat voor volledig eerherstel in Rally-sport

Met de code ‘SE139’ pikt Abarth in 2017 de draad weer op, waar het ooit als een van de meest succesvolle autosportmerken ter wereld stopte. De 124 Rally zal in de categorie R-GT, Abarth volgend jaar weer naar een hoger niveau moeten brengen. ‘SE’ staat voor ‘Sports Experimental’ en ‘139’ is het volgnummer dat vertelt hoeveel projecten al achter de rug zijn, sinds Carlo Abarth er mee begon. Het hoge aantal toont aan dat in 67 jaar tijd, Abarth op racegebied ontzettend actief is geweest en dus een reputatie heeft hoog te houden. Minstens twee projecten op jaarbasis destijds, iets wat bij het grote publiek inmiddels een vergeten prestatie van wereldformaat is. Op dat gebied valt dus ook een stuk bekendheid internationaal terug te verdienen. Abarth presteerde vroeger beter dan de meeste andere constructeurs.

Inmiddels zijn er op Rally- en racegebied de afgelopen 9 jaar al wel een hoop nieuwe ervaringen opgedaan. De Trofeo’s met de 695 Assetto Corse Evoluzione en de 595 Omologata Turismo (OT) zijn internationaal, maar vooral ook in Italië, een fenomeen op zich. Ook het vormen van een opstap voor jong racetalent, is een taak die vandaag de dag opnieuw onlosmakelijk is verbonden aan het merk met de schorpioen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de F4 Italian/German Championship. Met de 124 Rally is er komend seizoen prijzengeld te verdienen voor coureurs onder de 23 en is er de “Master Rally” van Squadra Corse Abarth zelf, waarvan de winnaar naar huis mag met een 124 Spider.

In 2017 zal de Abarth 124 Rally op verschillende manieren aan de start verschijnen. Dat zal vooral plaatsvinden in een ‘Trofeo’ opzet van Abarth zelf (‘Trofeo Abarth 124 Rally’), een wedstrijdvorm waarmee het merk al sinds 1977 actief is. De eerste Trofeo vond toen plaats met de Autobianchi A112 Abarth (foto). Maar in januari zal de nieuwe indrukwekkende achterwiel aangedreven auto van Abarth, zich ook presenteren op het hogere internationale podium van de Rallye de Montecarlo. Exact 40 jaar nadat Abarth op dezelfde plek met het gelijknamige model (foto onder) de Italiaanse kleuren verdedigde in de Rally-sport, zullen drie exemplaren deelnemen in de GT klasse. Achter het stuur nemen de coureurs François Delecour/Dominique Savignoni, Gabriele Noberasco/Daniele Michi en Luca Betti plaats.

Internationaal is er inmiddels al veel interesse getoond voor de 124 Rally, vanwege z’n unieke en veelzijdige karakter. De verwachting is dus dat gaande weg steeds meer teams een bestelling zullen plaatsen bij Abarth. De technische opzet van de 124 Rally kenmerkt zich door de praktische en flexibele oplossingen. Daardoor is de 124 Rally ook in economisch opzicht een aantrekkelijke Rally-auto. Via de site racing.abarth.com kunnen teams zich melden voor een order. Met de 124 Rally brengt Abarth de komende jaren de Italiaanse rally-auto eindelijk weer en stuk dichter bij de glans die het ooit had. Of een groot Rally-merk als Lancia hier ook ooit weer deelgenoot van mag zijn, is nog maar de vraag.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.