Alfa Giulia en Stelvio Q 2020 officieel uit startblokken

De upgrade voor de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio zagen we reeds eind 2019 op het podium verschijnen in de VS, toen Alfa ook da basismodellen tot in de puntjes had bijgepunt. Het resultaat is een perfect aanvoelende auto in alles, zonder ook maar enigszins zielloos te worden. Precies wat Alfa Romeo beoogd. Net voor de Europese presentatie van de update voor de Quadrifoglio zou plaatsvinden, gooide Corona roet in het eten. Alfa Romeo pakte gisteren de draad weer op, nu Italië de regels heeft versoepeld.

Dat Alfa Romeo graag direct een exclusief model als deze aan de wereld wil presenteren heeft ook alles met het 110 jarige jubileum te maken. Onlangs toonde het Milanese merk daarom ook de verschillende looks waarmee je als klant een gelimiteerde GTA (of nog zeldzamere GTAm) kunt bestellen (foto boven). En zo bekrachtigt Alfa Romeo haar uiterst sportieve DNA. Ondanks het voorlopige gebrek aan echte nieuwkomers, is het nog altijd geen rijtje waar men zich voor hoeft te schamen. De Quadrifoglio, GTA en GTAm kennen nog altijd nauwelijks equivalenten.

De krachtige met sublieme 510 pk sterke 2.9 V6 Bi-Turbo (600 Nm koppel bij 2500 t/min) uitgeruste Gulia en Stelvio, zijn uiteraard voorzien van het Q4 systeem met AlfaTM Active Torque Vectoring. De gerobotiseerde 8-traps automaat zorgt in ‘Race’ modus (onderdeel van wat AlfaTM DNA Pro genoemd wordt) voor een ultra strakke overbrenging in 150 milliseconden. De ophanging is uitgerust met Alfa TM Active Suspension. De Giulia heeft zoals je weet de AlfaTM Active Aero splitter onder de voorbumper dat reageert dankzij het AlfaTM Chassis Domain Control. Nieuw is de optie om de Q met een Akrapovič uitlaatsysteem uit te rusten (foto onder) met titanium en in carbon fiber in en om de einddemper.

In het interieur zien we dezelfde kwaliteitsverbeteringen als bij de rest van het gamma van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio. Veelal praktische vernieuwingen (meer opbergruimte) zonder aan elegantie in te boeten. Meest opvallend zijn het nieuwe stuur en de pook voor de bediening van de automatische transmissie. De gordels zijn nu behalve in het zwart ook verkrijgbaar in het rood of groen. Q klanten krijgen meer te kiezen bovendien, want de sportieve gekuipte elektrisch bedienbare stoelen zullen ook met een nieuwe soort volledig leren bekleding (i.p.v. de combinatie met Alcantara) leverbaar worden. En bij de update hoort uiteraard ook het vernieuwde infotainmentsysteem met 8.8 inch beeldscherm. Nieuw in de software zijn de Quadrifoglio Performance Pages, speciaal voor de Q klant die op de hoogte wil blijven van de conditie van de auto onder hogere prestaties zoals; de temperatuur van diverse onderdelen, de verdeling van het koppel, druk van de turbo en de hoeveelheid vermogen tijdens het rijden. Ook de digitale lay-out van dit alles is anders dan in de voorgaande editie van de Q-modellen.

De LED achterlichten zijn ook vernieuwd en uitgerust met donkere reflectoren en glanzend zwarte typeaanduidingen. Nieuw zijn ook de 21 inch Q-velgen op de Stelvio Q. Ook de Q is uitgerust met autonome ADAS level 2 (Advanced Driver Assistance Systems) technologie voor dagelijks gemak op de weg. In samenwerking met Bosch gerealiseerd.

De Italiaanse driekleur wordt trots naar voren gedragen tijdens het debuut van deze nieuwe edities. Daardoor zien we bijvoorbeeld een knap nieuw soort groen genaamd Verde Montreal. Alfa Romeo speelt de laatste tijd graag met het opnieuw in het leven roepen van bekende kleuren van weleer. Zoals dit groen dat ooit op de gelijknamige prachtige achtcilinder coupé van Bertone verkrijgbaar was. Zo is er ook een nieuw rood (want Alfa Romeo kent vele tinten rood) genaamd Rosso 6C Villa d’Este.

[nggallery id=1260]

Een gedachte over “Alfa Giulia en Stelvio Q 2020 officieel uit startblokken

  • 18 mei 2020 om 16:27
    Permalink

    Heeft de Giulia nu ook 4WD op de Q ? volgens mij toch alleen Stelvio of kun je het als optie nu bestellen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.