Alfa Romeo Junior Ibrida MHEV klaar voor marktdebuut
Junior Ibrida.
Walter Vayr van Gabetz Spy Unit spot in Turijn regelmatig auto’s die bijna de productiefase naderen. Zo rijden er momenteel exemplaren van de hybride Alfa Romeo Junior rond. Duidelijk te herkennen aan de dubbele einddemper. In het wit met een specifiek velgontwerp. De 48v MHEV heeft een elektrische motor in de transmissie, die samenwerkt met de 1.2 driecilinder turbo met distributieketting. Gecombineerd zorgt dit voor een vermogen van 136 pk (102 kW). Daarvan is 115 pk op naam van de verbrandingsmotor en 28 pk is afkomstig van de elektromotor.
Volledig gamma bijna een feit.
De Junior Ibrida, want zo heet ie, heeft als belangrijke karaktereigenschap, dat de auto zeer soepel en vloeiend aanvoelt qua rijden. In de stad kan volgens de fabrikant voor 50% elektrisch gereden worden. Zonder al te veel lading kan de auto zelfs tot 50 km per uur elektrisch rijden. De vooral ook voor de Italiaanse markt erg belangrijke Junior Ibrida arriveert eind dit jaar bij de dealers in heel Europa. Naast de Ibrida staan dan ook de EV’s Elettrica en Veloce in de showroom. De EV loopt sinds deze zomer van de band in Tychy en arriveert dit najaar bij de eerste klanten.
Vooral schuin van achteren ziet ie er niet uit. Wat een aanfluiting
In het echt vond ik de auto er beter uitzien dan op plaatje. Zou daarbij niet wit maar rood of blauw/groen kiezen. Ook mooi interieur! Het verhaal over tot 150 km/h zal wel een vergissing zijn, elektrisch kan tot 20 km/h en dan een of enkele kilometers. Bij gasgeven gaat gelijk de motor aan. Een motor die zuinig en soepel is, en met distributieketting hopelijk ook betrouwbaar.
Jammer dat er maar een 115PK benzine motor gemonteerd wordt.
De 1.2Turbo van Peugeot is er ook en 130PK. Als daar de 28PK naast had gekomen heb je een rap autootje.
Ben benieuwd hoe de Junior er in het echt uitziet. Met de Veloce-wielen oogt hij op foto’s best aardig, maar op deze kleine wielen en in de kleur wit is alles een beetje uit balans. Sowieso wil je de elektrische, want een Peugeot-motor in een Alfa is de grootste dwaling sinds de TwinAir.
Ik rij zelf de twinair fiat 500L. Ik moest eraan wennen, maar ik vind het een prima motor. En tot op heden zonder een enkel probleem..
Nee, de grootste dwaling sinds die Opel-motoren in de 159. Wat een aanfluiting was dat, zeg. Altijd spijt van de aankoop gehad.
Eens. Ik had de Fiat Croma met 1.8 motor van Opel. Het is de auto waar ik de hoogste onderhoudskosten aan heb gehad en daarbij was de motor zeker bij lage toerentallen niet thuis. Een ondergrondse parkeergarage uitrijden moest met gas bijgeven en slippende koppeling.
De TwinAir is commercieel geen succes geworden, vermoedelijk omdat je aan motor en geluid moet wennen. De grootste misser wat mij betreft is dat FCA veel te lang heeft gewacht om de Firefly motoren te gebruiken. Als die in 2016 gelijk was gebruikt in de Fist Tipo dan was ie €3000 goedkoper geweest door minder BPM. En ook gewoon zuiniger, dus. Ook had de 1.3 Firefly prima gepast bij Alfa Romeo Mito.
Het is in ieder geval heel jammer dat de Firefly motoren niet worden geleverd. De 1.2 van rijdt op zich fijn, sterk, soepel en zuinig. Daarbij geheel opnieuw ontwikkeld. Of de motor daarmee helemaal top is qua betrouwbaarheid moeten we afwachten. Terwijl de GSE serie bewezen betrouwbaar is. Dus jammer dat die gelijk geschrapt is, behoudens in de oude Panda.