Daimler wil in principe IVECO kopen maar voert geen onderhandelingen

Er wordt in de industrie veel gesproken in de breedste zin van het woord.

Een van de meest opmerkelijke praatjes van de afgelopen tijd was natuurlijk die van Volkswagen richting Alfa Romeo. Voer voor de headline makers in de drukke media en niet te vergeten de financiële wereld. De enige reden waarom we bij AutoEdizione hier even aandacht aan besteden, is omdat het moederbedrijf uit Lingotto in deze kwestie het onderwerp van gesprek is; In deze dagen van de opstart voor de Spin-off tussen Fiat Group Automobiles en Fiat Industrial, ontstonden vanwege de aanstaande financiële herindeling enkele geruchten over een nieuwe reeds op handen zijnde overname als gevolg van deze splitsing. Zo zou Daimler belangstellende gesprekken hebben voor een eventuele overname van Fiat Industrial.

Het betreft in realiteit echter een ietwat onwaarschijnlijk tafereel omdat het belang van Daimler enkel gericht zou zijn op de IVECO vrachtwagen- en commerciële voertuigdivisie. En onwaarschijnlijk omdat Fiat Industrial vanaf volgend jaar nauwer met de autodivisie van Fiat-Chrysler verbonden zal blijven dan de cijfers doen vermoeden. Bovendien vormt IVECO een onlosmakelijk onderdeel van de grote Fiat Industrial groep. IVECO werkt in combinatie met CNH aan een sterke mondiaal georiënteerde strategie op bijna alle continenten, met name in opkomende markten. Om bij deze momenteel weer sterk florerende tak van het moederbedrijf uit te Turijn te kunnen komen, zou volgens Reuters en La Repubblica een prijs van 10,5 miljard moeten worden neergeteld door de belangstellende. Iets wat Daimler nogal een duur prijskaartje zal vinden als het gaat om de acquisitie van IVECO.

Volgens de mensen uit Stuttgart zijn er dan ook helemaal geen onderhandelingen gaande, ondanks dat de tongen begonnen te rollen naar aanleiding van een bezoek van Daimler Trucks CEO Andreas Renschler aan Turijn. Op Lingotto zou door beide partijen over IVECO gesproken zijn.

6 gedachten over “Daimler wil in principe IVECO kopen maar voert geen onderhandelingen

  • 26 september 2010 om 21:06
    Permalink

    Zou me niks verbazen als Iveco in de “vitrine” komt te staan. Het merk doet het belabberd de laatste jaren. Iveco lijkt alleen sterk te zijn in de kleinere bestelbusjes. In het zwaardere segment staan ze op de laatste plaats van de europese truckbouwers.
    Vind het vreemder waarom Daimler het zou willen overnemen. Daimler is nu al ruim de grootste in de truckmarkt dus waarom zou men nog groter willen worden?

    Beantwoorden
  • 27 september 2010 om 04:05
    Permalink

    In het zwaardere segment is Iveco juist erg succesvol zodra je voorbij Duitsland komt tot diep in China. Daarom wil Daimler het hebben.

    Beantwoorden
  • 27 september 2010 om 23:18
    Permalink

    Ja, Azie tellen we niet mee natuurlijk. Die hebben een lagere standaard met hun Hino, Mitsubishi en Daihatsu. 😉 Iveco hoort in de ring te willen springen tegen de pr…um merken uit midden-europa. 🙂

    De koop zal niet doorgaan wegens kartelregels. Daimler-Freightliner is als grootste speler nu al erg machtig en dat zal niet heel veel meer mogen toenemen. Mercedes heerst in Europa, Freightliner in Amerika en met Iveco/Foton erbij ook in China.

    Beantwoorden
  • 28 september 2010 om 05:19
    Permalink

    Bedankt voor deze extra achtergrond info Jordy. Voor mij staan op ‘echte’ Italiaanse trucks trouwens de merken Lancia (Veicoli Industriali) en Fiat…alleen dat is een beetje lang geleden 😛 Wat Iveco betreft heb ik een zwak voor het spul uit de jaren ’80 en ’90 met krachtige turbo’s.

    Beantwoorden
  • 28 september 2010 om 16:45
    Permalink

    Of Alfa natuurlijk 😉 Jammer dat van die periode zo weinig info van te vinden is. Bovenstaande info heb ik op bedrijfsauto-nieuwssites gevonden zoals ttm.nl

    Iveco motoren doen het goed in werelddelen met barre weersomstandigheden zoals goed te zien door de prestaties van De Rooy Junior de laatste jaren. Het is niet de nieuwste high-tech maar wel erg sterk. Uit Italie kwamen ook wel eens leuke Dakar-trucks in de jaren ’80.

    Beantwoorden
  • 28 september 2010 om 18:49
    Permalink

    Ja Alfa Romeo en OM ook natuurlijk. Maar het zwaardere spul van Lancia en Fiat is toch wel het mooiste. Vooral Lancia was daar bijzonder goed in. Sommigen rijden nog steeds rond.

    Daar is een mooi boek over trouwens:

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.