Ferrari’s EV fabriek is af!
Italiaanse hightech.
Ferrari is een bloeiend merk en heeft er nu een fabriek bij. De e-building waar we vorig jaar over schreven is exact zoals gepland nu klaar voor een nieuw soort assemblage, namelijk die van elektrische sportwagens. Binnen een afzienbare termijn zullen er zelfs 2 EV’s van het merk, dat groot is geworden met V12’s en V8’s, hier van de band rollen volgens de hoogste standaard. Precies zoals we van Ferrari gewend zijn. Ferrari gaat met de tijd mee. Volgen John Elkann is het eerste volledig elektrische model een indrukwekkende wagen.
Grote elektrische SUV?
Eind volgend jaar is hij klaar voor productie en levering. Tijdens de presentatie van de nieuwe fabriek voor de pers stonden er enkel voor de show wat onvoltooide exemplaren van 296, Purosangue en Roma in de hal, maar op deze video zien we ook iets wat op een GT lijkt onder een rood doek. Is dit de nieuwkomer op batterijen? Volgens de geruchtenmachine in Italië, gaat het om een hoge SUV-achtige grote vijfdeurs wagen met 100 kWh batterijpakket. Een soort XL Purosangue dus. Ferrari lijkt dit segment voor luxe ruime auto’s als dit waar is verder uit te willen breiden. Overigens kan Ferrari’s fonkelnieuwe e-building niet enkel elektrische auto’s bouwen, maar kunnen er net zo goed sportwagens met V6, V8 en V12 van de band rollen. Iets waar Ferrari gelukkig niet volledig afscheid van zal nemen voorlopig.
Een Ferrari op batterijen… Ik mag er niet aan denken
Ze moeten wel
We zullen zien, maar voorlopig zie ik geen bijzondere rol voor Ferrari weggelegd op het gebied van reguliere EV’s. Die wereld van ADAS, accu’s, AI en AC/DC (aahhh) ligt Ferrari niet zo. Lichte voertuigen, torque vectoring, PHEV, in-wheel elektromotoren en alternatieve luxe materialen is meer de weg voor Ferrari.