Geruchten Alfa Romeo SUV tussen Junior en Tonale steeds hardnekkiger

Compacte coupé SUV met de naam Alfetta?

Alfa Romeo zou werken aan een meer sportief alternatief tussen de Tonale en Junior in. Je denkt misschien, zit daar ruimte dan? Het zou om een 4,35 m lange auto gaan tegenover de 4,17 m van de Junior en de 4,52 m van de Tonale. Optisch en praktisch gezien is de maatvoering natuurlijk allemaal niet echt noemenswaardig, qua stijl en dynamiek is dit steeds vaker genoemde project dat des te meer. Men spreekt over een Q3 en X1 rivaal met echte sportieve aspiraties op het gebied van prestaties en stijl. Je kunt denken aan een sterk aflopende daklijn en motorisch spreekt men, behalve over een BEV, ook over een hybride met bijvoorbeeld de nieuwe 1.6 die in de recent gepresenteerde Jeep Cherokee zit. Het platform is STLA Small dat ook een basis zal vormen voor een Opel in hetzelfde segment.

Nog niet bevestigd. 

Het debuut is volgens velen ergens in 2027 en de productielocatie is mogelijk Pomigliano d’Arco, waar ook de Tonale van de band rolt. Deze laatstgenoemde krijgt binnenkort een grondige update. In de wandelgangen spreekt men tevens over de naam Alfetta. Het zou na Junior een vervolg zijn op de herintroductie van passende oude Alfa Romeo-namen. Het is een leuk bericht in deze toch wel donkere tijden, waarin Stellantis als groep een enorme pas op de plaats moet maken. Dit vanwege het afblazen van het ambitieuze Dare Forward plan, waarin men voor 2030 volledige elektrificatie nastreefde en zaken als hoge importtarieven ingevoerd door Donald Trump. De Italiaanse fabrieken staan in veel opzichten stil en wachten op nieuwe aankondigingen voor de middellange termijn. CEO Antonio Filosa zal daar dan ook niet lang meer mee wachten en is drukdoende om de nieuwe koers vorm te geven.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Geruchten Alfa Romeo SUV tussen Junior en Tonale steeds hardnekkiger

  • 30 augustus 2025 om 17:48
    Permalink

    Jammer dat de naam Alfetta geplakt gaat worden op een opgeleukte Opel SUV. Wat volgt, een open dak Tonale spider noemen ?

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2025 om 05:18
    Permalink

    Het zal hoog tijd worden dat dit type uitkomt. Want Tonale loopt matig (geen verrassing), de Junior zal nog even verkopen maar dan zakt die verkoop ook in: prijs, design en techniek niet in balans.
    Wordt straks alles gelanceerd in 2027? Stelvio, Giulia en de ‘Alfetta’. Niet handig, maar laat maar komen. Want we wachten al zo lang…

    Beantwoorden
    • 31 augustus 2025 om 08:52
      Permalink

      Komt die grote SUV nauwelijks later dan 2027 geloof ik, boven de Stelvio. En direct erna nog een Giulietta wellicht en een MiTo. En die Spider? Plus een minder dure versie van de 33 Stradale. Poeh. Nog drukker dan 2006-2009 (159/Brera/Spider/MiTo/Giulietta/8C). En daarna was de pijp leeg. Niet handig voor de capaciteit bij design en engineering. Plus de rest. Ik vraag mij werkelijk af wat de discussie is in de boardroom van Stellantis!

      Beantwoorden
      • 31 augustus 2025 om 09:20
        Permalink

        Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat al die Alfa modellen die je noemt allemaal op de markt gaan komen. Laat staan allemaal omstreeks 2027. De afgelopen jaren hebben we vaak wel 3 of 4 jaar moeten wachten op een nieuw Alfa model. En met Stellantis gaat het financieel nu ook niet echt geweldig. Misschien dat als,Alfa ooit niet moederbedrijf krijgt het nieuwe modellen gaat regenen.

  • 31 augustus 2025 om 09:15
    Permalink

    Misschien dan toch nog een Alfa voor mij. De plaatjes vzn deze auto zien er in ieder geval veel beter uit dan de Junior. Maar eerst zien dan geloven. Of die er echt zo goed uit ziet. En of die echt op de markt komt en wanneer dan. Ook het electrisch bereik is nog maar afwachten. STLA small zal meer kunnen dan CMP, wellicht max 500km; zou wel net acceptabel kunnen zijn voor mij.

    Beantwoorden
  • 31 augustus 2025 om 11:59
    Permalink

    Ik ben inmiddels na 12 Alfa’s overgestapt op een Hyundai Inster. Nooit gedacht dat het zover zou komen

    Beantwoorden
    • 2 september 2025 om 18:45
      Permalink

      Ik ben overgestapt op een Audi TTS. Een van de weinige handgeschakelde versies. Ook stijlvol en sportief. Maar mis het Italiaans design toch wel. Nu willen we 2 auto’s: een benzine young timer (de TTS) en over paar jaar een EV voor dagelijks gebruik. Als Alfa met een echt goede elektrische auto op de markt komt (dus veel mooier en groter rijbereik dan de Junior) dan misschien toch nog een Alfa. Maar heb mijn twijfels of het zover komt. Na teleurstellende Junior. Heb daarnaast ook wel twijfels over Stellantis wls bedrijf. Maar dat geldt ook wel voor VAG.

      Beantwoorden
    • 3 september 2025 om 09:59
      Permalink

      Als je blij bent met een Inster, wie ben ik dan om er iets van te vinden… Maar een Inster is een kleine stadsauto, een segment waar Alfa nooit actief is geweest en ook nooit ambities heeft gehad. Een Grande Panda was een Italiaansere optie geweest en wat mij betreft ook een veel leukere.

      Beantwoorden
  • 31 augustus 2025 om 14:41
    Permalink

    Het zou fantastisch zijn als er meer modellen komen.
    Maar we weten ook dat ze bij Alfa altijd laat zijn met modellen, altijd weer vertraging optreedt, de fantastische conceptmodellen uiteindelijk conservatieve modellen worden (Tonale) etc.
    Kortom: afwachten of ze na ideeën ook daadwerkelijk tot actie overgaan.
    Overigens ben ik ook bang dat de modellen qua vorm een afgeleide gaan worden van andere Stellantis auto’s zoals dat met de Ypsilon, Junior en de 600 gegaan is.
    Maar ook hier afwachten dus.

    Beantwoorden
  • 1 september 2025 om 22:57
    Permalink

    Ach ,als ik maar alfa kan blijven rijden

    Beantwoorden
  • 2 september 2025 om 08:59
    Permalink

    Dit is het resultaat van Stellantis een en dezelfde Worsten maken. Zeg maar dag tegen AlfaRomeo.

    Beantwoorden
  • 3 september 2025 om 10:05
    Permalink

    Meer modellen is altijd goed, maar is er echt markt voor zo’n tussenmodel? Vervang liever de Tonale door een echt mooie, sportieve SUV. En maak haast met de Giulia en Stelvio. Want een van de voordelen van Stellantis zou toch moeten zijn dat er in ieder geval gevulde showrooms zijn, maar met slechts twee modellen (want de Stelvio en Giulia zijn onverkoopbaar geworden) blijft het een karige boel.

    Beantwoorden
    • 5 september 2025 om 05:51
      Permalink

      Eens. En er lijkt ook veel reden om te denken dat smaak bijna weg is uit de directie van Stellantis.
      Nauwelijks één nieuw model van de afgelopen 5 jaar is echt mooi. De aanstaande facelift van de Tonale lijkt weer zo’n voorbeeld: niet mooi. Junior iets beter, maar ook geen koppendraaier.
      Ik houd ook mijn hart vast voor de nieuwe Giulia, gebaseerd op hetzelfde platform als weinig geslaagde n.8 van DS. Idem de Stelvio. De eerste plaatjes gaf weinig enthousiasme.

      Beantwoorden
      • 5 september 2025 om 10:59
        Permalink

        Helemaal mee eens. Eerste foto’s /tekeningen/plaatjes van de Stelvio zijn gewoon bedroevend.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.