Grugliasco viert Maserati Ghibli nummer 100.000

Na de honderdduizendste Maserati, viert men in de Avvocato Giovanni Agnelli Plant te Grugliasco nu specifiek de productie van de honderdduizendste Ghibli. De stijlvolle tijdloze E-segment Maserati rolde als S Q4 GranSport van de band in de kleur Blu Emozione. Bestemd voor de Italiaanse markt, de markt waar de Ghibli al sinds de introductie in 2013 een behoorlijk succes geniet. De Ghibli S Q4 is uitgerust met een V6 Twin Turbo van 430 pk, gaat in 4,7 seconden naar de 100 en heeft een top van 286 km per uur.

Maar de productie loopt al jaren achteruit, dus heel veel valt er eigenlijk niet te vieren. Grugliasco heeft met de productie van de Quattroporte en de Ghibli twee inmiddels traag verkopende sedans in handen. Vooral omdat de concurrentie in deze luxe hogere segmenten niet bepaald stilzit en omdat de Chinese markt de afgelopen jaren terugliep. Het recent onthulde meerjarenplan van Maserati moet verlichting brengen, al zijn er kwade tongen die beweren dat de zogenaamde ‘polo del lusso’ (tandem van de productie van luxe auto’s in Mirafiori en Grugliasco) gevaar loopt, wat het voortbestaan betreft. De voormalige Bertone-fabriek heeft nog geen toezeggingen als het bijvoorbeeld gaat om de opvolger van de Quattroporte en van de hier gevierde Ghibli is zelfs geen opvolger in zicht.

3 gedachten over “Grugliasco viert Maserati Ghibli nummer 100.000

  • 25 september 2019 om 21:53
    Permalink

    De Ghibli is prachtig. 100.000 is voor een zo’n klein merk een mooi aantal. Maar het voldoet niet aan de eigen gestelde verwachtingen. Opvolgbeleid is by far het zwakste deel binnen FCA modellen strategie. En nu dus ook weer bij Maserati. Dat consequente modellenbeleid vereist zelfvertrouwen en geduld. Beleid lijkt exclusief gericht te zijn op de financiële positie van de groep (en is succesvol uitgevoerd). Nu tijd om duurzaam modellenbeleid te voeren. Niet alleen maar uitstel en afstel van modellen en bestaande modellen discontinueren.

    Beantwoorden
  • 26 september 2019 om 07:27
    Permalink

    Beleid van FCA is meer gericht op Amerikaanse merken

    Beantwoorden
  • 26 september 2019 om 18:22
    Permalink

    FCA beleid is slopen wat er is, en mensen voor de gek houden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.