Instapmodel FIAT Grande Panda nu te bestellen op Italiaanse markt
Cruciaal model met een sleutelrol.
Hij kost amper 15 mille, heeft een handmatige versnellingsbak en airco en geen elektrische ondersteuning. De FIAT Grande Panda is nu dan ook als meer conventionele auto te bestellen voor de gewone burger. Samen met de FIAT 500 Hybrid uit Mirafiori zet Lingotto nu dus een nieuwe stap om de Italiaanse markt beter te bedienen. We hebben al vaker gezegd dat in deze tijden van haperende elektrificatie er echt twee werelden zijn in de automotive sector. De komst van de Grande Panda 1.2 100 pk op benzine is voor het voortbestaan van FIAT als merk voor de massa behoorlijk van strategisch belang. Dit model positioneert zich boven de Panda/Pandina uit Pomigliano en onder de Grande Panda EV en de Hybrid. De Grande Panda met 6 versnellingen zal naar verwachting uitgroeien tot een populair model. De Grande Panda op benzine is tijdens de introductie eind dit jaar dan ook in alle uitvoeringen leverbaar, namelijk Pop, Icon, La Prima en Business. Inmiddels draait de productielocatie in Servië overuren en worden er ook werknemers uit Italië (waar helaas veel minder te doen is) overgevlogen als extra ondersteuning.
Prima prijs voor een leuke versie van de Grande Panda. Veel Italianen zullen nu weer naar de showroom komen.
Mooi zo, ice = nice!😏
In België af €16.000. Ik begrijp dat de BPM onredelijk hoog is maar bij gelijke basisprijs kom je dan op €22.000. Dus ook zonder BPM is de prijs in Nederland al €4000 hoger. Mogelijk deels door handbak ipv automaat, als die minder zuinig is misschien? Anders gewoon een misser van Stelkantis NL.
Datzelfde zien we ook bij de Alfa Romeo Junior. BPM zou gelijk moeten zijn aan Fiat 600 maar prijsverschil tussen die twee is in landen als België, Frankrijk en Italië kleiner dan hier. Fijn dat ze gezonde marges willen op iedere verkochte auto maar dit maakt het op de Nederlandse markt wel erg moeilijk. Dat in combinatie met nauwelijks meer dealers met gevoel voor Fiat of Alfa Romeo. De prijzen zijn niet scherper dan bij de concurrentie en als je zonder specifieke wens bij de dealer binnenstapt zal je zelden naar de kant van deze auto’s worden geleid.
Goed nieuws! In de huidige verkoop top 10 in Italië staat een Italiaanse auto, de rest is overgenomen door andere betaalbare merken. Hopelijk kan de nieuwe versie van de Grande Panda daar verandering in brengen
Wordt de oude Ypsilon eigenlijk nog verkocht in Italië? Die ging daar als de brandweer.
Nee, de oude Ypsilon wordt niet meer geproduceerd. Die voldeed niet aan de Europese normen die einde juni 2024 in voege zijn getreden.
Zoals ook de Fiat 500 hybride die toen uit productie is genomen.
Beiden werden in Polen gemaakt.
Zolang Stellantis zorgt dat er bijna geen dealers meer zijn en er veel ongeïnteresseerde verkopers in die tenten staan die niks hebben met Fiat, is het uitstervend merk.