Is de Lancia Flavia geannuleerd?

Lancia Flavia

We moesten allemaal even slikken toen we de Lancia Thema en Flavia voor het eerst op de Motorshow van Genève zagen. Het was een confrontatie met de harde werkelijkheid dat Lancia momenteel alleen op deze manier enige overlevingskansen heeft. Maar met de Thema op basis van de 300C en de Flavia op basis van de 200C heeft Lancia eindelijk weer aanbod in het hogere segment. Door de ontwikkelingskosten over 2- continenten te verdelen, kan er op een veilige manier aan een meer solide en wellicht mooier Lancia worden gewerkt.

Bezoekers van de RAI zullen echter hebben opgemerkt dat de Flavia daar de grote afwezige was. CEO Fiat Group Automobiles Europe, Andrea Formica, vertelde op de RAI dat er nog geen beslissing is genomen over de productie van de Flavia. De Flavia zou door het publiek goed zijn ontvangen, wat met name voor de cabrioversie zou gelden. De kans bestaat hier dus toch dat de getoonde Flavia de showrooms nooit gaat halen. Formica gaf dan onlangs ook aan zijn twijfels te hebben bij de rendabiliteit van deze eventuele marktintroductie. De 2- modellen zouden namelijk te snel worden opgevolgd door en variant op een platform van eigen bodem. Op deze manier zou een marktintroductie waar naar schatting 50 miljoen mee gemoeid is onmogelijk rendabel worden.

13 gedachten over “Is de Lancia Flavia geannuleerd?

  • 20 april 2011 om 01:46
    Permalink

    Laten ze die 50 mil. steken in een gelimiteerde serie van de Fulvia. Dan heb je meteen een auto die qua imago goed bij het merk past en waarschijnlijk wel verkocht wordt.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 07:56
    Permalink

    @ OttoCi: klopt, of een gelimiteerde reeks van de Stratos. Wat een mooie marketingcampagne zou dat zijn.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 12:36
    Permalink

    Allang blij dat de kans klein wordt dat we dit onderweg gaan tegenkomen… steek die 50 miljoen inderdaad maar in het voorkomen van ‘kinderziektes'(die een leven lang meegaan) van een goed nieuw model.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:43
    Permalink

    Helemaal verbazingwekkend is dit niet. De Flavia zoals die in Genève stond, is een ‘rebadged’ Chrysler 200, een model dat wij hier, zo nooit hebben gekend. Die is al sinds 2006 in productie en is daarmee voor Amerikaanse begrippen een (heel) oud model. Dan kun je beter een nieuw model ontwikkelen in een Chrysler- en een Lancia-variant, waarbij beide merken ook een veel sterkere merkidentiteit kunnen krijgen. Dat lijkt mij het betere plan.

    Bij de Thema ligt het heel anders, want die is afgeleid van de nieuwe 300C, zoals die in de USA ook net is geïntroduceerd als opvolger van de 300C die wij hier hebben gekend.

    Overigens vind ik de Alfa Romeo 4C meer in aanmerking komen voor de titel ‘Grote Afwezige op de Auto-RAI’.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:53
    Permalink

    @ Bart vd A.

    Er zijn nog twee (lees: belangrijkere) Autobeurzen in de wereld, waaronder in New York. Ik mag aannemen dat ze de 4C daar ergens hebben staan. Jammer voor ons.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 18:41
    Permalink

    Vreselijk ,wat een design voor een Lancia !!
    Dit koopt toch niemand !!

    Beantwoorden
  • 22 april 2011 om 12:54
    Permalink

    @ Bart Jan: en wat denk je van de tentoonstelling in Shanghai en Topmarques in Monaco, die ook beide overlappen met de AutoRAI…

    @ Yamashita en vele anderen: Kijk nou toch eens even verder dan je neus lang is en blaas je eigen mening niet op tot ‘wat men ervan vindt’. Voor de combinatie Fiat/Chrysler is de Amerikaanse markt veel groter dan die in Europa. Daarbij hechten Amerikanen veel minder waarde aan merken dan wij hier in Europa. Om die combinatie van redenen zijn sommige Lancia’s aangepaste Chryslers en niet andersom. Vergis je niet in de aantallen die in de USA van modellen als de 200 en 300 worden verkocht en die daarmee kunstmatig dat deel van Lancia in stand houden. Vind je het niet mooi? Wees dan eens principieel, koop nu een nieuwe Delta en laat er direct de oude grille in zetten. Neeee… dat doen we met z’n allen niet, want misschien denken de buren dan wel dat we geen nieuwe auto hebben gekocht, maar we gaan wel lekker als de beste stuurlui aan de wal op sites als deze op FGA zitten hakken.

    Beantwoorden
  • 22 april 2011 om 13:02
    Permalink

    @Bart van den Acker

    En als wij het niet doen, dan roept Marchionne zélf wel dat het lelijke vergissingen zijn.

    Beantwoorden
  • 25 april 2011 om 08:22
    Permalink

    toch zou de cabrio best een leuke aanvulling zijn, misschien niet heel sportief, maar wel om relaxed open te rijden, zonnebril op, cruise control aan, goeie cd 🙂

    Beantwoorden
  • 27 april 2011 om 17:37
    Permalink

    @Bart van den Acker, de Chrysler Sebring (= Chrysler 200) was gewoon leverbaar hoor in Europa. En de aangezien de 200 een fors gefacelifte versie van de Sebring is kan Lancia die prima als Flavia naar Europa brengen.

    Daarnaast is recent besloten dat de opvolger van de 200 later op de markt komt. En dus gaat dit model langer dan 2 jaar mee en dus wordt het aantrekkelijker voor Lancia om de Flavia op de markt te brengen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.