Italiaans geheim onderonsje bij nieuwe Lancia Gamma
Lancia’s vlaggenschip is klaar.
De Gamma debuteert begin volgend jaar en is feitelijk klaar voor productie in Melfi. In een speciale en redelijk afgezonderde ruimte mochten mensen van de productie en uit de toelevering het nieuwe product alvast aanschouwen. Een volledig Italiaanse Lancia in het compacte middensegment. Reden tot trots dus. De investeringen in Melfi zijn de komende jaren aanzienlijk en dit Italiaanse topmodel vormt een soort kers op de taart. Toch moet er nog veel gebeuren voordat de cijfers weer een beetje geruststellender zullen zijn. Voor Melfi/Italië én voor Lancia. De Gamma is een van de pijlers die het merk de komende 10 jaar weer zichtbaarder moeten maken, vooral op de thuismarkt. De Gamma komt in eerste instantie als EV op de markt. Met de kennis van nu kun je alvast stellen dat daar geen grote aantallen mee zullen worden gehaald, vooral in Italië niet. De hybride varianten kunnen des te meer betekenen op de zakelijke markt beneden de Alpen. Men spreekt in de wandelgangen wat de Lancia Gamma betreft over een MHEV en een PHEV.
Fastback met Crossover trekjes.
Melfi mag reeds de DS N°8 bouwen die qua carrosserie overeenkomsten zal hebben met de Lancia Gamma. Onder het doek op de foto hierboven zit duidelijk een fastback model, dat enigszins hoog boven de grond staat. Melfi mag zich de komende jaren storten op STLA Medium producten. Zelfs de Franse president rijdt hierdoor inmiddels in een Italiaans product. De DS N°8 Présidentielle (foto onder). De Gamma kan straks Meloni vast ook bekoren, al was het omdat ie van eigen bodem komt. Iets waar haar kabinet zeer veel waarde aan hecht. We rekenen en hopen op een knap staaltje onderscheid tussen het Franse en Italiaanse topmodel ondanks dezelfde basis en techniek. Dat de Gamma niet veel ontwikkelingstijd nodig heeft gehad, doet ons vermoeden dat de Lancia behoorlijk veel deelt met de DS N°8. Onderscheid maken is de mensen in San Nicola di Melfi wel toevertrouwd. Men bouwde de afgelopen jaren de FIAT 500X en de Jeep Renegade op hetzelfde platform en dat was niet bepaald een tweeling. In Melfi, waar deze dagen ook de nieuwe Jeep Compass in productie gaat, wordt straks trouwens ook de DS N°7 SUV gemaakt.

Ik laat me verassen