IVECO eert de legendarische TurboStar met de S-Way

Weemoed naar de TurboStar.

Truck minnende jonge jongens gaan vandaag de dag natuurlijk vooral prat op de brul van een Scania V8. Dat sentiment brengt jullie redacteur altijd terug naar de hoogtijdagen van de Iveco TurboStar, de trotse Italiaanse voor die tijd zeer moderne truck met veel vermogen en uiteraard een heerlijk geluid. Het waren ware klipgeiten die bergop menig automobilist de stuipen op het lijf joeg doordat die grille maar zichtbaar bleef in je binnenspiegel. De 480 pk sterke V8 imponeerde ook op de snelweg want het acceleratievermogen lag een stuk hoger dan bij menig andere vrachtwagen uit die tijd. De Iveco TurboStar was niet alleen vooruitstrevend maar had dus ook nog die rauwe inborst van een echte Italiaanse mastodont zoals de Fiat 600 series van weleer. Er werden overigens ruim 50.000 eenheden geproduceerd van de TurboStar.

S-Way TurboStar Edition.

Iveco is intussen met de tijd meegegaan en maakt vandaag de dag vooral schonere en stillere vrachtwagens. In samenwerking met Nikola is in Ulm inmiddels de eerste elektrische truck al bijna een feit. De productie start in 2022. Het merk kreeg met de introductie van de S-Way een paar jaar geleden ook wat meer terug van z’n sexappeal, zoals in de dagen van de TurboStar. Daarom is het mooi om te zien dat Iveco dit model uit de jaren ’80 en ’90 eert met een speciale editie van de S-Way genaamd TurboStar Edition. De S-way TurboStar is uitgerust met de herkenbare striping in de kleuren zilver, blauw en rood + geel. Ook de typerende zwarte kunststof luchtrooster is in de zijkant van het bestaande ontwerp van de S-Way verwerkt. Motorisch gaat het tegenwoordig om een 6 cilinder Cursor-13 motor met 570 pk. De transmissie is een TraXon 12 bak die door Iveco Hi-Tronix wordt genoemd. De S-Way heeft moderne LED koplampen, rijstijlevaluatie, Driver Attention Support en een geïntegreerd bandenspanningscontrolesysteem.

Mooi die speciale edities.

De S-way werd onlangs ook al uitgerust als Magirus editie, wat natuurlijk met een stukje Duitse geschiedenis (Deutz) te maken heeft van Iveco. Dat brengt ons op de suggestie om de S-Way misschien een keer speciaal uit te rusten met kenmerken van dat andere roemruchte Italiaanse vrachtwagenmerk dat ook opging in Iveco; Lancia. Een Esagamma editie bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.