IVECO eert Lancia bedrijfswagenverleden met Jolly en Super Jolly
Lancia’s rijke bedrijfswagenverleden.
IVECO viert zoals gezegd haar 50 jarige bestaan. We schreven al dat IVECO het resultaat was van een fusie met meerdere merken waaronder Lancia. In het voor- en naoorlogse Italië waren merken als OM en Lancia opgeslokt door FIAT. Daardoor kreeg een groot merk als IVECO een stevige voedingsbodem zou je kunnen zeggen. Lancia produceerde net als FIAT grotere trucks en bestelwagens. De Jolly bestelbus was begin jaren ’60 bedacht als als opvolging van de Appia bestelauto’s. Overigens was de basis nog altijd dezelfde maar was de carrosserie nu een meer praktische en moderne doorlopende bus met stoelen boven de voorwielen voor een extra grote laadcapaciteit. De grotere Super Jolly op basis van de Lancia Flavia kwam later op de markt (1964) en volgde eigenlijk de Jolly op. Op papier een succesverhaal van het mooie merk uit Turijn, ware het niet dat het bedrijf steeds kleinere aantallen produceerde en verlieslijdender werd. Van de Super Jolly waren er een stuk minder gemaakt. Ondanks de goede reputatie op het gebied van kwaliteit ook op bedrijfswagengebied stevende Lancia af op een overname door FIAT in 1969.

IVECO breidt naar beneden uit.
IVECO wil ook meer elektrische opties aanbieden en slaat daarom de handen ineen met FIAT Professional. Deze week trok men daarom het doek van de nieuwe IVECO eSuper Jolly gebaseerd op de elektrische Ducato en de eJolly met als basis de elektrische Talento. Geen spannende aanpassingen maar wel eem toevoeging aan IVECO’s rijke spectrum der lichte en zware bedrijfswagens. De Lancia Jolly en Super Jolly herleven een beetje op deze manier. IVECO noemt dit trouwens niet, maar daarvoor zijn wij er zullen we maar zeggen. Sommigen zullen bij het horen van de naam Jolly misschien eerder aan de open FIAT 500 van carrosseriebouwer Ghia denken voor naar het strand. Maar nu weet je dat Lancia in dezelfde periode ook die naam al claimde.
