Speciale versies Giulia en Stelvio Q op komst als goedmakertje?
Gelimiteerde versies op basis van Giulia en Stelvio Q.
De bestaande Alfa Romeo Giulia Q en Stelvio Q zijn nog niet dood, ondanks de reeds geplande opvolgers waar achter de schermen al volop aan is gewerkt. Zoals we weten zijn die opvolgers op de valreep 2 jaar uitgesteld door het jojo-gebeuren rond de elektrische auto. Het kun dus zomaar zo zijn dat juist om die reden het team onder Filosa en Ficili een spoedvergadering heeft gehouden, over hoe de gemoederen zo goed mogelijk kunnen worden beziggehouden tot het jaar 2027 aanbreekt. De reeds magnifieke Giulia Q kreeg ooit 1 keer een extra gelimiteerde aanpassing dat resulteerde in de GTA en GTAm. We hebben deze laatste ooit mogen rijden en het was prachtig om te zien hoe een al indrukwekkende auto nóg scherper kan met een geheel eigen karakter. Er komt dus weer een speciale versie en dit keer doet de Stelvio ook mee. Marketing-baas van Alfa Romeo Cristiano Fiorio spreekt over extra potente gelimiteerde versies, voorzien van unieke materialen (tot stand gebracht in samenwerking met Luna Rossa). Maakt Alfa Romeo een soort GTA(m) 2? In ieder geval zal de basis de prachtige 90 graden V6 met dubbele turbo zijn. Wat ons betreft een prachtig doekje voor het bloeden in afwachting van nieuwe topmodellen.
Als het goed is waren ze al met de EV bijna klaar dan kunnen ze die toch al op de markt brengen en daarna met de hybrides komen. Ze zijn er toch goed met ondoorgrondelijke beslissingen nemen🫣 Met vage model voering opvolging en motoriseringen. De huidige Giulia Stelvio had in 2017 al een MHEV en later een PHEV kunnen hebben de techniek was en is voorhanden nu nog introduceren is lichtelijk laat maar op de zelfde band maken ze al een Stelvio met hybride Alfa blok met een andere badge die al langer in de Gibli zit en zelfs in een Tonale zit maar niet als zodanig is te krijgen en niet hier🤔🫣😔 maar wel in de USA waar ze niet meer te verkopen zijn met 25% extra tax daar helpt een Dodge stikker niet voor.
Ooit van punten gehoord in de opbouw van zinnen?
Niet eens trage, maar geen elektrificering van de Giulia en Stelvio is een absolute fout. En nu de EV’s uitstellen ook. Immers alles is afgestemd op ‘nu’: ontwerp, infotainment, onderstel, veiligheidseisen, accu. Ga je uitstellen dan levert men òf licht verouderde techniek òf je hebt kosten voor de aanpassingen waarvoor nog geen cent is verdiend. Bovendien: ik wed dat het gros van de 2.0T/2.2JTD rijders met een EV graag komen voorrijden. Mits pk’s, range en ontwerp goed zijn. De V6-rijders zullen nog wel even met hun ICE door willen, maar dat had ook ingepland kunnen worden. Net als bijv. Porsche, die oude topmodellen blijft produceren na intro nieuwe model. En later een dikke V6-PHEV in het nieuwe model. Kortom, kansen genoeg voor AR, maar grijpt men die of blijft men lummelen?
NB Impressies van de Giulia tonen mooie èn praktische cross-overs cq grancoupes: wat mij betreft doen.
“Kortom, kansen genoeg voor AR, maar grijpt men die of blijft men lummelen?”
Er zijn helemaal geen kansen genoeg voor Alfa, denk ik. Daarvoor is Alfa een te kleine speler. Ze moeten voortdurend balanceren tussen financiele mogelijkheden, marktontwikkelingen en het bewaken van hun eigen identiteit. Dat beperkt ze enorm in de mogelijkheden, zelfs zo erg dat reeds geplande modellen geannuleerd moeten worden.
Porsche heeft een goed gevulde kas, een ijzersterke reputatie en een grote schare fans. Die kunnen de auto’s maken die de markt wenst en die ze zelf willen maken. Want verkopen doen ze toch wel. Die luxe heeft Alfa niet.
Je zult niks verdienen als je blijft lummelen. De kosten gaan voor de baten. Ooit was Porsche klein, begin jaren 90 op sterven na dood. Gericht investeren en doorpakken heeft Porsche gered. Alfa Romeo heeft hetzelfde potentieel, maar wel geschiedenis van getreuzel en net-niets tussen de uitschieters. Da’s een kwestie van cultuur, leiderschap en discipline. Die moet bij Alfa gewoon beter. Ophouden met dromen en excuses (“we zijn een klein merk” bla bla), en dus doorpakken.
Het is weer het bekende liedje, dat al 20 jaar bij FCA en nu bij Stellantis geldt voor de Italiaanse auto’s: opvolgers komen pas lang nadat het vorige model al niet meer leverbaar was of ze komen helemaal niet. Ondertussen loopt de cliëntele weg. Als de nieuwe Giulia en Stelvio pas in 2027 (voor de Stelvio zijn er nu zelfs geruchten dat het 2028 wordt) komen, hebben de meeste klanten al voor een ander merk gekozen. Stellantis kan ook een mild-hybrid versie maken (Grecale heeft dat op het giorgio platform met de 2,0 liter MA) en dan tegelijk even een paar zaken aanpassen om de auto’s nog een paar jaar te laten voortbestaan, zoals een veel beter scherm, 360 graden camera en nog een paar kleinere dingen. Dat moet te doen zijn. Het zijn nog steeds de best rijdende auto’s in hun segment en een kleine modernisering zou in ieder geval in landen met een CO2 tax al veel helpen. Maar dat doet men niet. In plaats daarvan staat de fabriek in Cassino gewoon stil. Bijzonder frustrerend.
Zo is het. De bediening van het scherm is snel genoeg, maar de logica is ver te zoeken. Elders binnen Stellantis is een veel betere UI. En dan de motoren, geen enkele elektrificatie. Met een lage CO2 en een paar ergenisjes minder zou de Giulia nog steeds hier dik verkopen.
Als goedmakertje, enkele foto’s en artikel over viering 115 jaar Alfa Romeo in Arese :
((ik heb www. weggelaten, zelf ervoor zetten dus. Reden : anders blijft mijn post weer “hangen” ter moderatie….)
autointernationaal.nl/2025/06/115-jaar-alfa-romeo-gevierd-op-zandvoort-en-in-arese/
Foto’s over Zandvoort zijn er niet bij. Of komt dat evenement nog ?