Lancia start met Ypsilon HF Line en HF
Lancia terug als sportief merk.
Lancia timmert vooral in Italië, waar het merk meer bekendheid geniet, aan de weg met een link naar de autosport. Uiteraard wordt er lokaal al rally gereden met de Ypsilon via de Squadra Corse Lancia maar nu is de sportiviteit ook eindelijk weer ‘Stradale’ geworden. Deze dagen debuteren nu dus ook de nieuwe Ypsilon HF en Ypsilon HF Line middels een publiciteitscampagne (zie het spotje hieronder). De 280 pk sterke elektrische HF versie van de Lancia Ypsilon wordt dus de komende tijd in de showrooms gepresenteerd, met een startprijs die nog even niet bekend is.
HF-Line op hybride en EV.
De HF heeft voor de gelegenheid een nieuwe ‘elefantino rosso’ rode tint. Zo blauw als het imago van het meer luxe en stijlvolle Lancia is, zo Italiaans racewagenrood is de uitstraling van de HF. Een pracht van een kleur vinden wij. De HF Line is er intussen ook en wordt gepresenteerd in het wit, dat met de donkere details die mooie associatie oproept met de Delta Integrale van weleer. Daarvan is de prijs al wel bekend namelijk vanaf 22.450 euro. Lancia start als eerste met dit model. Je hebt ‘m in het wit, zwart en een soort oranjerode kleur Arancio Lava genaamd. Alsof ie uit de Etna omhoog is geknald! Wit en oranje Lava zijn eventueel te combineren met zwart dak. De EV heeft 156 pk en is rap, maar de hybride gebruikt gewoon de 110 pk sterke 1.2. Vlot maar niet echt snel. Lancia wil aangezien de Ypsilon commercieel nog niet zo hard loop, geen hoog spel spelen blijkbaar en ziet voor de HF Line op de hybride af van bijvoorbeeld de introductie van een 136 pk variant. Deze lekker vlotte versie van de driecilinder is op de Junior en 600 bijvoorbeeld al wel te krijgen.
HF heeft een sterk karakter.
De Ypsilon HF line is opties in veel gelijk aan de HF en heeft bijvoorbeeld dezelfde karakteristieke voorzijde. Achter ontbreekt echter de prominentere diffuser en de uitbouw van de voorste wielkastomranding met logo. Sportieve stoelen met HF bekleding is standaard en hoort bij dit pakket dat uit te breiden is met Pack Tech HF Line. We hopen van harte dat de HF strategie iets doet voor het merk Lancia in termen van groei. Daarvoor is wel belangrijk dat HF een blijvertje is en dat er wellicht op termijn nieuwe versies bijkomen bijvoorbeeld in de hybride hoek. Qua appeal van het HF-label zit het in ieder geval wel goed. HF ‘maakt je instinct weer wakker’ zegt de slogan onder het pakkende spotje met het geluid van een briesende olifant.
Mooier dan de standaard Ypsilon, maar nog steeds niet met panoramadak te krijgen?
inderdaad, daar erger ik mij ook groen en blauw in. En ook geen frunk, terwijl de Junior dit wel allebei heeft of kan hebben. Idem met de Fiat 600, waarom geen linnen schuifdak zoals de 500X had … kan er iemand bij de Italiaanse merken van Stellantis zijn werk echt goed doen of zijn ze enkel bezig met hun eigen carrière.
Blijf het jammer vinden van de Citroën koplampen. Vastgemaakt aan de grille zou veel mooier zijn.
22.450 euro voor de HF-line klinkt heel scherp qua prijs. Klopt dat in NL?
€42.450.
In Italië kan het wel (HF line) voor 22.450 euro, aldus de configurator van Lancia.it
Wauw. Ik zie op de Lancia websit vanaf 34.900 voor de hybride. Dat is meer dan alleen BPM verschil. En dan nog met de 110 pk versie. Voor dat bedrag koop je een Peugeot 308 met de sterkere 142 pk versie. Ook jammer dat de kleuren beperkt lijken tot wit, zilver en zwart. Wel een heel leuke auto verder maar volgens mij als EV interessanter want beter geprijsd tov concurrentie.
Ik vind het een mooie verschijning in het segment. Maar één ding blijft jammer (niet alleen bij de HF): Lancia heeft het de afgelopen jaren volledig moeten hebben van de Italiaanse markt. Maar nu ze met de nieuwe Ypsilon eindelijk iets nieuws hebben, is het blijkbaar te veel moeite geweest om een voorbumper te ontwerpen waarop een Italiaans kenteken een beetje chique te plaatsen is. Door de soort van in de bumper geïntegreerde kentekenplaathouder in standaard EU formaat ziet een Italiaanse plaat erop geplaatst er wat armoedig uit. Terwijl je kunt verwachten dat ook de Ypsilon weer vooral in Italië een succes zal zijn. Dus 80% van de verkochte exemplaren rijdt straks zo rond.