FIAT bevestigt opnieuw komst 3 nieuwe C-segment modellen binnen anderhalf jaar

Alles op schema.

Er was wat twijfel aan het ontstaan met al die herstructureringen binnen Stellantis sinds de aanstelling van Filosa als CEO, maar niet alles wat al in de pijplijn zat is vooruitgeschoven. Zo krijgt FIAT echt z’n volwaardige C-segment terug na het verdwijnen van de Tipo line-up. FIAT-chef Olivier François zou dit onlangs opnieuw hebben bevestigd aan een Spaanse bron (El Mundo). Na de komst van een update voor de elektrische 500 en de langverwachte nieuwe hybride variant van het model uit Mirafiori eind 2025, kun je in de loop van 2026 ook ruime FIAT’s verwachten in het compacte middensegment. François spreekt over een tijdsbestek van 18 maanden. Het betreft nog altijd een ruime 5/7-zits SUV, een wat minder praktische Fastback én een werkpaard in de vorm van een pick-up voor de stal van FIAT Professional. FIAT heeft hieromtrent een tijdje geleden al wat stijloefeningen getoond (zie afbeeldingen). Over de mogelijke naamgeving van de aanstaande C-segment modellen heeft Franse CEO van FIAT nu even niets gezegd.

Ook het A-segment krijgt nieuwe input.

Naast dit fijne nieuws, mag FIAT ook op de middellange termijn rekenen op continuïteit. Zo zal het kleinste meer economische A-segment, wat voor FIAT altijd een fundamenteel segment bleek op de Italiaanse thuismarkt, ook opnieuw vorm gaan krijgen. Daarvan is zelfs de productielocatie al bekend (mogelijk om onrust binnen de industrie te voorkomen). Pomigliano d’Arco krijgt namelijk die eer. Een kleine Panda (Pandina) onder de grote Grande Panda wordt verwacht, met een hoekig, praktisch en configureerbaar karakter. Precies zoals de iconische oer-Panda uit 1980. De Grande Panda is intussen de komende jaren hét belangrijke referentiekader bij al deze uitbreidingen naar boven en beneden toe.

Deur staat op een kier voor terugkeer Punto.

De legendarische FIAT Uno en Punto hatchbacks hebben een belangrijke plek binnen FIAT’s heritage, dat staat buiten kijf. Toch wil François nog geen garanties geven op een terugkeer van zo’n conventionele hatchback. François benadrukt in het interview dat de SUV-georiënteerde markt daar nog niet om vraagt voorlopig.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “FIAT bevestigt opnieuw komst 3 nieuwe C-segment modellen binnen anderhalf jaar

  • 2 juli 2025 om 09:19
    Permalink

    Ik hoop dat die toekomstige modellen er beter uitzien dan deze gedrochten…

    Beantwoorden
    • 2 juli 2025 om 17:56
      Permalink

      Hadden inderdaad net zo goed Chinese modellen kunnen zijn. Maar dat geldt tegenwoordig voor de meeste Europese autos. En dan vragen de Europese merken zich dan af waarom ze moeilijk verkopen…

      Beantwoorden
  • 3 juli 2025 om 11:24
    Permalink

    Gelukkig zijn dit alleen studiemodellen.
    Voor zover ik weet verkopen auto’s als Renault Clio, Peugeot 208 en Dacia Sandero heel erg goed. Als de Punto als niet-SUV kan worden gebouwd op het nieuwe smart car platform, zou je een stuk goedkoper dan die Peugeot geprobeerd kunnen worden en dan misschien ook het belangrijkste kritiekpunt op de drieling 208, Corsa, Ypsilon aanpakken door te zorgen voor voldoende ruimte voor achterpassagiers. Met een prijs rond of net boven de Sandero heb je dan een verkooptopper. Maar dan niet een 500-achtige en wat eleganter dan de modellen hierboven.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2025 om 17:32
    Permalink

    Nochtans zou dit wel eens de toekomstige vorm kunnen worden bij veel fabrikanten.
    Honda heeft recent zijn “O-serie” elektrische voertuigen gepresenteerd.
    Van de eerste foto’s die gepubliceerd werden, lijken bovenstaande Fiat’s qua vormgeving daar heel sterk op.
    Dus geen “Chinees”, maar “Japans” design 🙂
    Ofwel : de toekomst zoals designers die zien. Ga dus klagen bij hen…. 🙂
    Designers hebben ooit de grote koplampen verandert in smalle spleetogen. Of helemaal doorgetrokken naar de voorruit (¨Peugeot). Mooi ?
    Designers hadden ooit (in de jaren ’70) een rode reflectorband op de achterzijde (tussen de achterlichten). En wat zie je nu opnieuw verschijnen bij de “premium” merken (en ook bij Fiat in iets andere vorm bij de Grande Panda) ? Juist, die band, nu verlicht.
    Is die verlichting vooraan de Ypsilon mooi ? Bwah, ik vind het er over en echt niet mooi. Nee, zelfs “patserig”. Of te vergelijken met de vele lichtjes die je ziet op Indische en Pakistaanse vrachtwagens en driewielers….

    Enkele foto’s van de “o-serie” van Honda (de www. toevoegen) :
    autointernationaal.nl/2025/06/164295/

    Beantwoorden
  • 11 juli 2025 om 00:13
    Permalink

    Hoopelijk een fiat 127 in de pijplijn dit model is zo tijdloos en mooie

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.