Kleine B-UV Alfa Romeo ‘Junior’ lijkt uitgelekt

Pools lek.

Dit lijkt dan de kleine B-segment SUV te zijn van Alfa Romeo. In Polen is men druk bezig met de aanloop naar de productie. Deze afbeeldingen komen van uitgelekte display graphics vanuit de toelevering. In Polen lusten ze nog wel een leuke scoop. Dat is tegenwoordig behoorlijk zeldzaam en dichtgetimmerd. Zo te zien heeft deze kleine hoge Alfa een Scudetto nieuwe stijl met een kruis en een slang in het midden zoals op de 33 Stradale. Het Alfa logo is daarom naar de motorkap verhuisd. De koplampen zijn een nieuw ontwerp met 6 LED’s. Geen copy-paste van de Tonale dus, wat we enkel kunnen toejuichen. En eindelijk kan de nummerplaat een centrale plek innemen op deze hoge auto. Onze grote Hollandse gele lappen passen er dus gewoon op. Imparato heeft vorige week overigens door laten schemeren dat de stijl die we op de ‘Junior’ (eind deze maand weten we meer over de naamgeving) zien, in bepaalde opzichten een link heeft met de D-segment Giulia EV uit 2025.

Stoer Alfaatje.

De ‘Junior’ heeft qua front een mooie welving in het deel boven de voorwielen. De flanken zijn weer wat platter omdat het nu eenmaal lastig is om een kleine B-UV als deze een echte sensuele gewelfde GT-look te geven, maar richting de achterzijde zien we weer sterk naar binnen lopende ronde ‘heupen’. De geïntegreerde handgreep in de C-stijl zorgt dan wel weer een coupé-effect. Het instrumentarium op het dashboard bestaat duidelijk uit twee typische bollingen zoals een echte Alfa dat hoort te hebben. De dominante spoilerlip zorgt voor een flinke dot sportiviteit. De achterzijde kent een subtiele coda tronca met een doorlopende lichtunit die naar de zijkanten toe op mooie wijze de welving van de heupen volgt. Al met al een kek Alfaatje voor een andere en wellicht meer diverse doelgroep. De velgen zijn een mooie variatie op de traditionele met cirkels uitgeruste Alfa Romeo-velgen. Zo te zien kun je de auto ook in twee tonen kopen. Deze plaatjes zeggen nog niet alles, maar we zijn behoorlijk positief over wat we zien.

26 gedachten over “Kleine B-UV Alfa Romeo ‘Junior’ lijkt uitgelekt

  • 9 september 2023 om 19:23
    Permalink

    Tjonge wat een verschrikkelijke auto is dit zeg, als ik hier boven dit lees Lancia4Ever helemaal verliefd op deze auto met die prachtige koplampen die gelukkig niet van de Tonade zijn laat ik dit nu juist een van de plus punten van die auto vinden die ik ook al aan de buitenkant niet mooi vindt met die grote voor overhang en die wielen helemaal naar binnen en bij de Junior ook de kenteken plaat in het midden, komt, wijzig Alfa meer, ik ben blij dat ik afgelopen jaar nog een nieuwe Giulia gekocht heb, want als ze zo daar gaan dan zal dit wel eens mijn laatste Alfa kunnen zijn, en ik rij al aardig lang Alfa, nee deze Alfa gaat hem niet worden totaal geen eigenstijl maar de tijd zal het wel leren.

    Beantwoorden
    • 10 september 2023 om 15:38
      Permalink

      Dus als een Alfa een kenteken in het midden heeft is het geen Alfa meer? Komop zeg. Er zijn alleen al in de voorbumper zoveel meer design cues die het onmiskenbaar een Alfa Romeo maken. Om te beginnen bij de welvingen op de motorkap die bij elkaar komen in de V van de Scudetto die samen met de onderlip van de bumper een onafgemaakte X vorm maken. Typisch Alfa. Of je nu naar een Giulia Veloce kijkt of deze Junior.

      De koplampen ben ik ook niet de grootste fan van. Ik zie liever Stelvio of Tonale achtige lampen, maar hats of voor Alfa dat ze ieder model toch een eigen gezicht durven te geven.

      Beantwoorden
      • 10 september 2023 om 18:34
        Permalink

        Ik heb niet gezegd dat als de kenteken plaat in midden zit geen Alfa meer is in de jaren 60 zat die ook in het midden is alleen jammer dat ze weer een keer een kompleet andere voor kant hebben bedacht en dat stoort mij, die Tonade ziet er nog kwa voorkant goed uit, alleen dan ga ik het niet over de overhang aan de voor zijde hebben want die is ook uit de verhouding en dat zeg ik niet alleen maar ook collega’s van me en die zijn net dertig jaar dus geen ouwe zak zo als ik 56😜 en verandering zijn normaal de Giulia is ook niet te vergelijken met de 159 maar de lijn voering klopt gewoon,

  • 9 september 2023 om 21:40
    Permalink

    Het horror-scenario is uitgekomen: de Junior/Brennero is een facelift van de Mokka/DS3/2008. En nee, dat is niet logisch. Dit is na de deceptie van de Tonale de volgende teleurstelling. Hoe kan dit nu? En onze Lancia-liefhebbende redacteur probeert deze Alfa nog te redden, mijn lof voor die poging, maar deze ‘Junior’ is dus niks. Opgewarmde kliek van wat wij al 3 jaar kennen, namelijk DS3/Mokka/2008. En ook collega’s zien deze beelden met teleurstelling in hun commentaar, zoals Autoblog. En, het kan nog erger, deze design-lijnen komen ook terug bij de nieuwe Giulia, aldus Alfa. Echt waar!? Het mainstream-model dat de lijnen uit zet? Dit wordt niks. Zeker zitten gluren bij BMW, en ‘geïnspireerd’ hierdoor geraakt die lijnen overgenomen. Die BMW bijna kapot maakt (vandaar nu die Neue Klasse bij BMW). Wat is er toch aan de hand bij Alfa? Moet het merk stuk?! Tavares geeft Alfa tot 2030. En die huidige roadmap van Alfa Romeo is doodlopend…

    Beantwoorden
    • 13 oktober 2023 om 12:38
      Permalink

      De azijn was weer zuur.
      Gelukkig verkoopt de totale als een malle en met deze zal het ook wel goed komen.
      Prettig weekend

      Beantwoorden
  • 9 september 2023 om 22:57
    Permalink

    Hahaha, wat een voorbarige reacties, meningen en negativiteit. Op basis van een paar vage renders voor animatie-plaatjes van het infotainment (misschien wel de eerste versie, met een druk op de knop automatisch gegenereerd, die nog helemaal moet worden bijgewerkt) komen de emoties flink los blijkbaar. Maar het is weer het typische Alfisti patroon dat ik al 30 jaar zie: Elk nieuw model is in eerste instantie k*t, lelijk en zéker geen échte Alfa. Maar is het model dan eenmaal een paar jaar op de (tweedehands) markt, dan keert het tij en bestaat er niets mooiers en beters. Allemaal alsnog zo blij als een kind met hun exemplaar, al dan niet voorzien van Savali, Squadra, H&S Corse of JTD Performance tuning. (Doorhalen wat niet van toepassing is. Want er is er altijd maar eentje die echt weet hoe tuning moet. Vreemd genoeg is dat wel steeds om de zoveel jaar een andere. Dus goed opletten dat je met de juiste mening meeblaat.) Afijn, en bij ieder volgend model begint dezelfde riedel dan weer van voor af aan.

    Beantwoorden
  • 9 september 2023 om 23:30
    Permalink

    Mooie scoop, vreselijke auto. Ik had er niks van verwacht en het lijkt erop dat dat helaas gaat uitkomen. Deze plaatjes, mochten ze kloppen, laten een Peugeot-kroket met Alfa-logo’s zien. Trendvolgend in plaats van trendsettend. Generiek design dat in Frankrijk is getekend en zeker niet in Italië.

    Eric heeft misschien in zekere zin wel gelijk, veel Alfa ontwerpen moeten rijpen en blijken mooi oud te worden. De Giulia vond ik in het begin ook tegenvallen, maar die heeft wél de juiste hardware. Dat is, ook zoveel jaar na de introductie, geen klassieke schoonheid als de 156 maar wel een mooie auto. Maar de juiste hardware gaat er niet meer komen. Die heeft de Tonale niet en deze Junior al helemaal niet (want Franse troep).

    Er zijn vele modellen geweest in het verleden waarbij je meteen bij de eerste foto’s heel erg blij werd. Helaas is dat al een hele tijd geleden (bij de 159 denk ik)

    Maar goed, het is nog niet helemaal verloren. Wellicht dat als de eerste echte foto’s naar buiten komen van dit SUVje, dat het dan toch nog meevalt.

    Beantwoorden
    • 10 september 2023 om 05:51
      Permalink

      Eens, maar ik denk ook dat het niet meer goed komt bij Alfa. De Giulia was de laatste mooie Alfa, waarbij iedereen schreeuwde om meerdere varianten, plus hybride- en elektrische aandrijving, en we kennen de uitkomst (..) Overigens de Giulietta bewijst dat je mooi kunt zijn en ruim voldoende anders bent dan broer en zus Delta en Bravo. De MiTo ook versus de Punto.
      Hebben ze dan hun middelen wéér verkeerd ingezet? Wel een mooie 33 Stradale leveren voor 33 stuks met een team van specialisten en ondertussen het volumemodel ‘Junior’ versloffen? Heeft een Stellantis-team in Parijs zitten tekenen? Of Amerikanen -die schijnbaar de grote SUV voor Alfa doen- maar (even naar adem happen) wat denkt Imparato & co. eigenlijk? En natuurlijk zijn er veel Alfa’s geweest die de geschiedenisboekjes niet zullen halen (155 fase 1, 145, 146, 156 laatste fase, Stelvio) plus alle rare keuzes met aandrijvingen (nog eentje: alleen diesels op de mooie Crosswagon) maar maar .. het is 2 voor 12 bij Alfa. Die urgentie is niet af te lezen aan dit ‘Junior’-ontwerp.

      Beantwoorden
      • 10 september 2023 om 08:02
        Permalink

        PS Mijn laatste hoop is het interieur. Zou dat nog iets opleveren? Een flinke vleug 33 Stradale, SZ of Giulia.. beige, zwart, ribbels en samenhang. De matig vormgegeven interieurs van de Tonale en ook zusje Fiat 600 -de ‘Junior’ komt idd in het rijtje 2008/DS3/Mokka/600- geven niet veel hoop.

  • 10 september 2023 om 07:49
    Permalink

    Wanneer stopt die SUV waanzin? Een SUV is per definitie plomp en kan dus nooit echt elegant zijn. Ze lijken ook allemaal op mekaar. Dit kan nooit een echte Alfa zijn, niet qua verfijnde styling, noch rijkwaliteit. Ik ben blij dat ik nog een Giulia heb gekocht.

    Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 09:01
    Permalink

    Laten we afwachten. De eerste schetsen en vage foto’s van de Purosangue leverden ook negatieve reacties op, maar het eindproduct wordt alom geprezen voor zijn vormgeving en fraaie lijnen

    Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 10:00
    Permalink

    Ik snap veel reacties van anderen dat zij dit een afgeleide van de Mokka/2008 etc.-model vinden. Ik ben er zelf ook bang voor dat het een kopie zal worden. Maar laten we eerst verdere foto’s e.d. afwachten, wie weet zit er nog een verrassing aan te komen. Hopelijk.

    Beantwoorden
      • 11 september 2023 om 12:36
        Permalink

        Ik merk dat sommige mensen de negatieve commentaren niet leuk vinden, maar volgens mij heeft iedereen recht op zijn eigen mening. Ook als je 50 of 60 bent. En niet dat het uitmaakt, maar die leeftijd ben ik nog lang niet.

        Ik ben zeker niet bij voorbaat negatief over elke nieuwe Alfa (vreemde suggestie, waarom zou ik anders nog liefhebber zijn?), maar bij deze Junior staan gewoon heel veel seinen op rood. Het concept, de techniek en de veel te dikke Franse vinger in de pap. Als dat gecompenseerd kan worden met een fantastisch ontwerp dan zul je mij niet horen. Maar nog even los van de discussie mooi/lelijk, dit is geen Alfa ontwerp. Alles ademt Peugeot, DS en Opel. De basisvorm, de led-verlichting, de raamlijn, de grove vormen. Kijk eens naar die achterkant, dat is gewoon een Peugeot. Die neus? Dat is een DS met een Alfa-grilletje.

        Ik ben opgegroeid in de tijd van de (laatste generatie) GTV en de 156, daar is mijn liefde voor het merk begonnen. Auto’s die een modern, vooruitstrevend en spectaculair design hadden met scherpe lijnen en waanzinnige details. Ja, we leven nu in een andere tijd maar Alfa loopt op design-gebied gewoon achter de meute aan. De Koreanen laten zien hoe het ook kan, met durf en moderniteit. Juist nu Alfa zich op technisch gebied niet meer kan onderscheiden, is design belangrijker dan ooit.

  • 10 september 2023 om 11:23
    Permalink

    Wat negatief zeg die reacties, eerst maar wachten op officiële foto’s en in het echt zien.

    Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 12:21
    Permalink

    Dat is nu eenmaal de huidige realiteit. Eerst geld verdienen met de huidige SUV waanzin, en dan kan er terug gedacht worden aan het op de markt brengen van echte, mooie Alfa’s, Lancia’s en Fiat’s

    Beantwoorden
    • 10 september 2023 om 12:54
      Permalink

      Of het klopt dat de nieuwe b segmenter er zo uit zal zien is natuurlijk maar de vraag. Desalniettemin een op de fotos leuke auto om te zien!

      Wat betreft de reacties hier: het eerste wat in mij opkomt is “dit zullen vijftigers en zestigers zijn die lopen te mauwen”.

      Deze junior is duidelijk voor jonge mensen bedoeld. Hun eerste auto.

      Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 12:49
    Permalink

    Nou, ik vind dat Alfa Romeo ballen heeft. Misschien is het helemaal nog niet zo slecht. Laten we wel zijn dat het een feit is dat Alfa niet alleen sportieve modellen heeft voortgebracht. In het verleden hebben ze ook autobussen, bestelwagens en jeeps gebouwd bijvoorbeeld..

    Beantwoorden
    • 10 september 2023 om 19:22
      Permalink

      Nou nou, de negatieve reacties liegen er weer niet om. Op basis van een paar schimmige plaatjes… Ik zie een paar leuke hoopvolle details!. De rest is slecht te beoordelen vind ik
      En het zal ook wel niet goed rijden… Hoezo dat nou weer? Even snel door wat tests gescrold (is dat een woord?) van de concerngenoten… Nou ja lees zelf ook maar.
      Ook is niet iedere consument (het auto journaille daargelaten) gecharmeerd van het super scherpe en directe rijgedrag dat veel Alfa’s zo typeert en wat ook ik heerlijk vind. Maar goed, het lijkt wel alsof enige positief gedachtengoed over een nieuwe Alfa voor sommigen zo langzamerhand per definitie onjuist is. De wereld verandert, de wensen van nieuwe consumenten inclusief. Ik ben erg benieuwd naar hoe deze er in het echt uitziet. Ik wacht gewoon rustig af.

      Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 19:06
    Permalink

    Tsja, ‘geen echte Alfa, want kopie van 2008/DS3/Mokka’ ….. Een van de weinige dingen die met redelijke zekerheid van de plaatjes valt af te leiden, is dat de auto de typische Alfa DNA schakelaar heeft. Hebben 2008/DS3/Mokka dat ook?

    Beantwoorden
  • 10 september 2023 om 20:09
    Permalink

    Okee, SUV’s lijken op elkaar.
    Maar deze lijkt binnen dat kader toch vrij weinig op z’n directe familie.
    Veelbelovend!

    Beantwoorden
  • 13 september 2023 om 18:31
    Permalink

    Mijn Alfa Mito heeft er 248dkm op zitten, ik ga wellicht mijn mobility budget inruilen voor deze B-Suv volgend jaar. Iedereen mag vinden wat hij vind hier, maar ik vind hem mooier dan een Tonale!

    Beantwoorden
  • 16 september 2023 om 23:42
    Permalink

    I.v.m. commentaren van afzien van BMW… Bijna ieder merk zien de laatste 20 jaar van iedereen af… Al hebben ze inderdaad veel van de Italianen qwoa desing gecloned… En moet zeggen de andere automerken zijn erop vooruit gegaan daardoor!
    Vergeet niet dat de BMW design er beter op geworden is nadat ze Chris Bangle (Ontwerper van de Fiat Coupé! Van bij fiat centro stylo) hebben weggekaapt… De fiat coupe… mis hem nog steeds… net zoals een alfa V6… Anyways… Vrees wel dat ze hier gelijk hebben… de Alfa Giulia en Stelvio, op de onbetaalbare Alfa super cars na, zijn de laatste echte “Alfa’s” die men gaat vinden… Dus hopelijk blijven de spare parts lang beschikbaar… Gaat alleszins langer meegaan dan een EV of plugin… (plugin = kleinere koffer en nog meer onderdelen die stuk kunnen gaan…) EV verliest gemiddeld 8% batterij capacateit per jaar… De fiat’s/alfa’s tot voor kort gaan gemakkelijk 15 jaar mee!!! Ook dat wordt een probleem nu ze PSA motoren gaan gebruiken bij de doorsnee fiat/alfa waarbij de distributieriemen in de olie gaan liggen.. De toekomst ziet er voor dat gedeelte niet rooskleurig uit… Helaas …

    Beantwoorden
    • 19 september 2023 om 20:50
      Permalink

      De nieuwe modellen krijgen een aangepaste vorm van de PureTech, met distributieketting en niet meer met riem. Dus dat probleem is er niet meer. Daarbij gebruikt de mild-hybride dezelfde techniek als de 1.5 Firefly motor in de Tipo en 500X. Laten we hopen dat de technici van FCA nu meekijken en meebeslissen over de techniek. Dan is ook die zorg weg.
      Overigens is de Fiat 600 met 1.2 motor en mild hybride nu ook voorgesteld. Het brandstofverbruik is net iets lager dan de (sterkere) 1.5 viercilinder in de Tipo. Wel jammer dus dat we die motoren (ook de 1.0 driecilinder en 1.3 viercilinder plug-in hybride) niet meer terug gaan zien.

      Beantwoorden
  • 20 september 2023 om 10:31
    Permalink

    De tonale vind ik lelijk , en deze ziet er nog lelijker uit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.