Lancia CEO Zerbi spreekt over toekomst tijdens presentatie Ypsilon Rally2 HF Integrale

Toegankelijk zijn en naamsbekendheid krijgen.
Roberta Zerbi trok samen met haar voorganger Luca Napolitano het doek van de nieuwe Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale. Het meest krachtige Rally-kanon voor het mooie Italiaanse merk sinds de historische terugkeer naar deze sport. Begin deze week stonden de schijnwerpers in het Franse Satory, waar Stellantis Motorsport haar hoofdkwartier heeft, volop op Lancia gericht. Zerbi gaf toe dat deze historische en tastbare aankondiging van Lancia’s aanstaande debuut in de WRC2 (rally van Monte Carlo 2026), precies samenvalt met haar eerste kennismaking met het team. Uiteraard is Zerbi de afgelopen jaren al wel langs de zijlijn betrokken geweest bij het premiummerk uit Turijn. Overigens lijkt Lancia die laatste term, ‘premium’, even weer los te willen laten. Zerbi’s sleutelwoord in een kort interview na de presentatie, was vooral ’toegankelijkheid’.

Een nieuwe insteek met een lange adem.
Lancia is dankzij de investeringen in de rallysport zich weer bekend aan het maken bij een nieuw en jonger publiek. Een publiek dat het merk nauwelijks kent, aldus de nieuwe CEO. De ambities in de rallysport zijn dan ook hoog en toekomstgericht. Ook al is Lancia Corse nu nog klein als team, het heeft als doel om opnieuw omhoog te klimmen op de ladder van de rallysport. Lancia heeft dankzij haar rijke geschiedenis hierin een ideaal aanknopingspunt waar het volop naar kan verwijzen. Toegankelijkheid creëren via naamsbekendheid en producten die bereikbaar zijn voor een brede groep, is wat voor Lancia belangrijk is de komende jaren. Lancia is elegant én sportief en zal dit blijven benadrukken aldus Roberta Zerbi. De Gamma uit Melfi wordt een ruime moderne SUV in het D-segment en zal na de zomer van 2026 worden gepresenteerd. Ook voor dit model zitten er meerdere varianten in de pijplijn. Zerbi geeft toe dat de weg naar nieuw commercieel succes nog lang is, maar dat de dappere koerswijziging om een meer hedendaags merk te zijn voor een nieuw en breder publiek nu eenmaal tijd kost. Op vragen of Lancia zich opnieuw ook weer vooral op vrouwelijk publiek wil richten, antwoordde Zerbi dat vrouwen in de rallysport een ideale niche doelgroep is voor Lancia. Een groep die net als het merk nu nog klein is, maar gestaag kan groeien.

