Lancia is al 119 jaar oud

De verfijnde droom van Vincenzo Lancia.
Alweer 119 jaar geleden ontstond te Turijn iets bijzonders in de nog prille beginfase van het bestaan van de automobiel. Een innovatief en geraffineerd product. Een automobiel met een aristocratisch Italiaans karakter. Een fenomeen dat desondanks vandaag de dag wereldwijd te weinig gekend is nog. Lancia is een relatief onbekend oud merk met een rijke geschiedenis en een groot potentieel voor de toekomst. Bij AutoEdizione hebben we al veel over dit contrast geschreven. Op 27 november 1906 zag een merk het levenslicht dat zou schitteren in zowel stijl als techniek. Tot ver boven de Alpen wist men de vooruitstrevende kwaliteit van Lancia te waarderen. Uiteraard vaak voor de ‘happy few’. Lage en lichte voertuigen met zelfdragende koets en onafhankelijke ophanging, wat garant stond voor zeer goede rijeigenschappen. Modellen als de Lambda, Augusta, Astura en Aprilia. Intussen leverde Lancia ook vrachtwagens.

Na de Tweede Wereldoorlog oorlog was het familiebedrijf toe aan de tweede generatie. Onder Gianni Lancia bouwde men in Borgo San Paolo de magnifieke Aurelia. Eerste productieauto met een V6. De latere grote rallykampioen behaalde intussen haar eerste successen in de autosport. Zelfs aan de F1 werd deelgenomen. Het zijn de jaren van moderne chique voertuigen met een ‘F’, zoals de Flaminia, Flavia en Fulvia. Ook op deze auto’s debuteerden verschillende innovaties. De Fulvia werd Lancia’s eerste rallykampioen met het rode olifantje en ‘HF’ initialen.


Een nieuwe moderne fabriek in Chivasso en de productie van de Fulvia-reeks, konden niet voorkomen dat Lancia na de jaren ’60 zou worden overgenomen door het grote FIAT. Lancia kreeg toen modellen volgens de laatste mode zoals fastback Berlina’s genaamd Beta en Gamma. Griekse letters voerden opnieuw de boventoon. De indrukwekkende Stratos met Bertone-design zorgde voor een nieuw hoofdstuk in Lancia’s rally carrière. In de jaren ’80 kreeg Lancia zelfs internationale allure, toen het maar liefst 11 rally wereldtitels voor constructeurs wist te behalen De 037, S4 en de iconische Delta Integrale maakten een onuitwisbare indruk. Deze laatste is een auto die zelfs vandaag de dag nog een bekend en waardevol verzamelobject is. Het zijn de jaren dat Vittorio Ghidella van Lancia een modern Europees premiummerk maakt met succesvolle sedans zoals de Thema en een luxe stadswagen als de Y10. De Ypsilon bleek een blijvertje. De stijlvolle en compacte Lancia leeft zelfs vandaag de dag voort als eerste telg van een vernieuwd Lancia, dat als vanouds zowel vernieuwend is als geënt op het verleden. En de rallysport is inmiddels weer omarmd. Kortom Lancia doet haar rijke geschiedenis ook nu nog eer aan ondanks dat het in aantallen een klein merk is. Het lijkt klaar voor de toekomst, al was het omdat het zo’n belangrijk Italiaans automerk is.


