Maserati stuk meer flatteus dan op eerste kiekjes

Levante gen2

Wat een wereld van verschil en wat een opluchting nu we de Maserati Levante live in Genève hebben kunnen zien. De bewerkte foto’s die we onlangs als eerste zagen, maakten van de Levante een nogal hoekige en weinig geraffineerde verschijning. Nu kunnen we dat beeld aardig bijstellen. Nog steeds geen op en top Italiaanse snit, maar al wel een stuk meer dan we sinds de vorige waarneming mochten verwachten, Vooral de coupé-achtige sterk aflopende daklijn geeft de Levante een heel eigen en sportief uiterlijk plus een Cx van 0,31. Dat viel al op toen de eerste afgeplakte exemplaren met definitieve carrosserie de Italiaanse wegen op gingen. De achterzijde blijft in onze ogen -hoewel ook deze nu wat beter in de smaak valt- het meest anoniem aspect van Maserati’s eerste SUV. Buiten de salon is zoals je op de foto hieronder kunt zien ook eentje bij daglicht gespot. Vooral met de lichtunits aan toch een aardige verschijning. Het interieur is flamboyant Italiaans en dus zeer fraai.

levante live3

De Levante draagt altijd de indicatie Q4. Dat is dus geen privilege voor een bepaald bedrijf uit Ingolstadt. Het Q4 systeem is uitgerust met Torque Vectoring en automatisch blokkeren differentieel. De hydraulische vering heeft 5 standen qua hoogte die ingesteld kunnen worden. Voor een perfecte balans in gewichtsverdeling in de diverse modaliteiten qua rijddynamiek. De kofferbak met elektrische klep komt op 580 liter. De Levante is 5 meter lang en heeft een wielbasis van 3 meter. De hoogte bedraagt 1,67 meter. Mocht je nog steeds lichtjes gechoqueerd zijn dat Maserati nu echt met een SUV op de markt komt, houd je hart dan vast, want het merk met de drietand heeft tevens een heuse trekhaak op de optielijst staan. De Levante kan namelijk tot 2700 kg trekken en is dus niet vies van zo’n een klus.

levante live1

De 3.0 V6 Twin Turbo is er met 350 pk en 500 Nm (0-100 in 6 seconden en een top van 251 km/u) maar ook als ‘S’ met 430 pk en 580 Nm. Deze laatste heeft speciale Brembo remschijven voor van 380 mm (0-100 in 5,2 seconden en een top van 264 km/u). De 3.0 V6 Diesel is er met 275 pk en 600 Nm (0-100 in 6,9 seconden en een top van 230 km/u). De diesel heeft een gemiddeld verbruik van 7,2 L/100 km en een uitstoot van 189 g/km. Voor de Italiaanse markt lanceert Maserati ook een 250 pk variant. Alle varianten hebben een 8-traps ZF automaat. De standen waarin gereden kan worden zijn ‘Normal’, ‘I.C.E’, ‘Sport’ en ‘Off Road’. Bij deze laatste gaat uit van bergachtige wegen en verhoogt de auto met 25 mm. Handmatig kan de chauffeur de carrosserie eventueel nog eens 15 mm van de grond laten komen. Het totaal is dan 247 mm.

levante dash

levante int

In het interieur is een totaal nieuw infotainment systeem te vinden met Maserati Touch Control Plus 8,4 inch scherm. Deze is te bedienen met de ronde scroll-knop op de tunnel onder de middenconsole. Ander technische snufjes zijn Adaptive Cruise Control met Stop&Go, Forward Collision Warning met Brake Assist System, Lane Departure Warning, Surround View, Hill Descent Control en xenon verlichting met Adaptive Front-lighting System. De Maserati Levante is in 13 verschillende tinten verkrijgbaar, 4 varianten velgen (18 tot 21 inch). Er zijn tal van kleurcombinaties mogelijk voor het interieur en maar liefst 28 combinaties voor de details, van hout tot carbon fiber. De standaard pakketten heten Sport, Luxury en er is de speciale Zegna Edition.

[nggallery id=1125]

2 gedachten over “Maserati stuk meer flatteus dan op eerste kiekjes

  • 3 maart 2016 om 21:24
    Permalink

    Ik zit op dit moment in Courmayeur, ik weet zeker dat je ‘m hier heel veel gaat zien! D’r zit hier midden in de winkelstraat een Maserati experience store waar je een testritje kan boeken met een Glibli Q4 met iemand van de Andrea de Adamich rijschool aan het stuur……

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.