Maserati SUV krijgt nieuwe V8

De Maserati SUV komt in 2013 op de markt, deelt z’n platform met de nieuwe Grand Cherokee en de techniek straks grotendeels ook met een equivalent van Alfa Romeo (2014), en zal worden gebouwd in de Jefferson North fabriek te Detroit. Tot zo ver wat we allemaal al wisten. Vandaag komt het geluid naar buiten dat tot de motoren voor dit model niet alleen de nieuwe V6 krachtbronnen (benzine en Diesel) op basis van de Pentastar zullen behoren, maar ook een nieuwe V8 met dezelfde oorsprong.

Voor onszelf is dit het bewijs dat we een betrouwbare nieuwsbron zijn, want reeds in oktober 2009 brachten wij hier vrijwel als enige een bericht over. Een bericht dat kort daarna ontkracht werd door een ontkennend gerucht. Eigenlijk konden we het allemaal al wel weten toen het nieuws over SUV’s naar buiten kwam. Voor grotere serieproductie is een dure V8 zoals die in een Gran Turismo, Quattroporte en 8C Competizione ligt, namelijk helemaal niet geschikt. Van de SUV zullen straks aanzienlijke aantallen per jaar van de band moeten rollen. Maserati hoopt in eerste instantie zo’n 5000 SUV’s per jaar te zullen verkopen buiten Amerika. Daarbinnen zal dit aantal vermoedelijk een stuk hoger liggen en zal de drietand een stevige concurrent vormen van Porsche. De nieuwe V8 is geen afgeleide van de bekende slurpende HEMI en dus ook niet van een dure V8 van Ferrari.

We trekken zelf dit lijntje ook even door naar een ander aanstaand model van Maserati in de vorm van een E segment sedan (2012). De zakelijke maar sportieve Italiaan zal uiteraard ook deze meer economische V8 krijgen met de nodige FPT techniek erin verwerkt. En dan zijn er nog de toekomstige topmodellen van Lancia en Alfa Romeo natuurlijk.

13 gedachten over “Maserati SUV krijgt nieuwe V8

  • 8 december 2010 om 07:20
    Permalink

    Ja, als ik de tekst lees dan vrees ik voor deze nieuwe v8. Ik hoop echt dat het warmbloedige Italiaanse karakter behouden blijft.

    We weten allemaal hoe de oude Alfa v6 vervangen werd door de GM v6. Hopelijk hebben ze hiervan geleerd in Italie.

    Begrijp niet dat de huidige V8 te duur is voor serieproductie. Je zou zeggen hoe meer er van verkocht worden hoe meer je eraan verdient. De ontwikkelingskosten zijn allang geweest. Ik begrijp wel dat de huidige V8 niet meer van deze tijd is wat betreft uitstoot en verbruik maar kunnen ze hier geen Multiair op toepassen in plaats van een Amerikaanse V8 te gaan gebruiken.

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 07:25
    Permalink

    Ik heb dit bericht met afgrijzen gelezen. Dit is echt het einde van Maserati zoals we het kennen. Wat heeft een gecamoufleerde Jeep met een simpele V8 of diesel (!) in godsnaam met Maserati te maken? Schande!

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 07:35
    Permalink

    @Lusso: Inderdaad, als ik merken als BMW, Porsche en Mercedes pak dan hebben die allemaal een hoogwaardige V8. Ik hoop wel dat deze nieuwe V8 hiermee kan concurreren want anders wordt het weer een mislukking.

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 09:13
    Permalink

    @Lusso: is de Porsche Cayenne niet een gecamoufleerde VW Touareg (en eveneens leverbaar met de topdiesel uit de Passat)? En toch is die niet aan te slepen. De meeste consumenten zijn niet zo kritisch als de hardcore Italofielen op deze site.

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 12:11
    Permalink

    De vooroordelen komen weer naar boven drijven.
    De ene zegt dat de amerikaanse V8 simpel is en de ander zegt dat deze slurpt. Nou denk ik dat het eerder aan de kennis van de sprekers ligt dan aan de amerikaanse V8 zelf. Want die spreuken slaan immers nergens op. Wat is er zo geavanceerd aan een Ferrari V8?

    Een ander nokprofiel toepassen en de software nog eens onder de loep nemen en klaar. We hebben onze italiaanse V8.
    Heel veel meer dan dat is het niet. Snap de ophef niet…..

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 13:05
    Permalink

    Nu vind ik de V8 van Maserati hemels klinken, maar als die Pentastar V8 klinkt als een Amerikaanse Musclecar dan zou ik um zo accepteren πŸ˜‰

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 14:56
    Permalink

    @6C Jordy: Ja als het zo simpel is dan had er totaal geen commentaar op de GM V6 van Alfa gehad. Voor een Maserati wordt een ander karakter gevraagd dan voor een Amerikaan. Hetzelfde geld voor Alfa en Lancia.

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 22:48
    Permalink

    Wie de technische gegevens erop na slaat weet dat de nieuwe pentastar V6 een heel goede motor is.
    Zeer uitgebalanceerd en schoon.
    De techneuten van FPT hebben niet veel werk nodig om van dit blok een echte Alfa beul te maken.
    Van de GM V6 is trouwens nooit veel werk gemaakt en zonder aanpassingen in Alfa’s gehangen Helaas.
    De maserati V8 is trouwen een terug geschroefd Ferrari blok met meer koppel onderin.en dus niet een echt Maserati blok in de basis, toch zal niemand er wakker van liggen.
    Er is veel onrust door weinig kennis en die onrust is onterecht.

    Beantwoorden
  • 9 december 2010 om 01:37
    Permalink

    @Ferry,
    Eigenlijk is het inderdaad heel simpel. Maar dat is al zo’n 150 jaar zo. πŸ˜‰ De typische amerikaanse of italiaanse V8 zit vaak tussen de oren van de mensen. Een ander nokprofiel zorgt voor een ander karakter en het uitlaatsysteem laat het “italiaans fel” klinken terwijl de amerikaan “bruut prutteld”.

    Amerikanen kiezen voor minder felheid en prestaties maar krijgen daar in ruil een hogere betrouwbaarheid voor terug. Automatische versnellingsbakken die al bij 2000rpm overschakelen zorgen er wel voor dat het blokje een 400.000 km blijft lopen.

    Kwa afmetingen (boringxslag) en blokhoeken hebben de amerikanen dezelfde experimenten ondergaan als de rest van de wereld. Ook daar is geen apart verschil in te vinden.
    Sommigen zeuren wel eens dat amerikanen achterlopen op techniek omdat men vaak onderliggende nokkenassen gebruiken. Maar die vergeten dan dat er nog steeds voordelen bestaan t.o.v. bovenliggende nokkenassen. Zoals een lage opbouw en betrouwbaardere distributie. (geen riem of ketting nodig)

    @Alfaspeed,
    Voor zover mij bekend is alleen het onderblok van GM. De koppen met directe injectie zouden van FPT-fabrikaat zijn. Je zou dan kunnen zeggen dat 50% GM is en 50% FGA. πŸ˜‰

    In mijn ogen heeft de “GM” geen eerlijke kans gehad omdat die flink meer kilo’s moest voortrekken dan de “Arese”. Voor een beter vergelijk moet iemand eens zijn GT of 156 eens ombouwen met de GM. πŸ™‚

    Beantwoorden
  • 9 december 2010 om 06:54
    Permalink

    @6C Jordy: De GM V6 lag in een relatief zware auto, dat klopt. Maar duidelijke kritiekpunten zijn het langzaam opbouwen en terugvallen van toeren ( niet fel op het gaspendaal ) en dat de motor niet graag hoge toeren draait.

    Dit zijn dus kenmerken van een Amerikaanse motor, relatief laag specifiek vermogen, geen zin in hoge toeren en niet fel op het gaspendaal. Italiaanse motoren horen dat wel te hebben.

    Beantwoorden
  • 9 december 2010 om 12:15
    Permalink

    Nokkenas en software doen wonderen zoals ik al zei. πŸ˜‰
    En beiden zijn in dit geval door FPT samengesteld. Daar kan het GM-onderblokje niet veel aan veranderen. πŸ™‚
    Een zware auto vergt ook een ander karakter van de motor. Grote kans dat het karakter van de “Arese” veel moeite zou hebben in de 159. Maar dat word alleen aantoonbaar als iemand de proef op de som gaat nemen.

    Mensen wijzen graag met de vinger richting GM omdat er een amerikaans/australisch onderdeel gebruikt is terwijl de blaam gewoon bij de ontwikkeling van FPT zelf ligt. Zij geven ook een onhaalbaar vermogen op in de folders.

    Beantwoorden
  • 10 december 2010 om 17:20
    Permalink

    Alfa 166 3.2 V6 Busso 1625kg. ook geen lichte auto en toch snel.!
    De opbouw van de toeren en de gaspedaal beleving is het belangrijkste in een Alfa en dat werd niet geleverd in de GM V6.
    Missie al bij aanvang gefaald.
    Zo breng je een merkbeleving om zeep.

    Beantwoorden
  • 11 december 2010 om 00:51
    Permalink

    Gaspedaalbeleving is ook weer een software-verhaal.
    Goede uitleg staat daarvan op de site van Squadra-Tuning.
    Ook weer het werk van FPT en niet iets wat nadrukkelijk aan de GM-onderblokken te wijten zou zijn.
    Kan maar niet genoeg herhalen dat GM in dit verhaal geen rol van betekenis speeld. πŸ˜€

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.