Maserati verklapt vast ‘Project24’

‘Project 24’ met de 24 van…

Maserati maakt geen geheim van wat er op de tekentafel ligt en laat ons deze zomer alvast weten dat het aan een echte circuitauto werkt. De illustraties verklappen zelfs alvast het voorkomen. Je kunt het in principe zien als de opvolger van de succesvolle Le Mans versies van de op de Ferrari Enzo gebaseerde MC12 (Tipo M144S). Een succesnummer in de FIA GT uit het eerste en tweede decennium. Probleem bij de machtige MC12 GT1 was z’n omvang en gewicht, dat dikwijls tot de nodige boetes heeft geleid. Daar zal het eindmodel van Project 24 geen last van hebben. Deze is gebaseerd op de MC20 en is een stuk compacter en lichter. Waar de projectnaam precies op hint weten we nog niet. Het kan de 24 uurs van Le Mans zijn waar men wil debuteren, of simpelweg het jaar 2024… of beide. Het project bevindt zich hoe dan ook nog een in vroeg stadium.

MC20 ‘Versione Corse’.

Overigens spreekt Maserati nog niet van een officiĆ«le blauwdruk voor competitieverband en evenmin of er een gelimiteerde versie voor op de weg komt. Wel vertelt men dat het om een voor het circuit geschikte auto gaat, met een upgrade van de V6 Nettuno, goed voor 740 pk. Daaromheen zit een grotendeels carbon fiber lichtgewicht van nog geen 1250 kg. Men werkt aan 62 exemplaren die door liefhebbers die op tijd zijn met hun order, zullen kunnen worden aangeschaft. Als ie alleen op het circuit mag zoals het hier getoonde concept wel suggereert, zou je Project24 kunnen vergelijken met de zeldzame MC12 ‘Versione Corse’, die standaard was uitgerust in de kleur ‘Victory Blue’. Een andere overeenkomst met de MC12 is uiteraard dat in de basis chassistechniek wordt gebruikt, waar Dallara ooit z’n aandeel in heeft gehad. Alfa Romeo 4C bezitters weten maar al te goed, welke hoogwaardige rijdynamiek die unieke opbouw met zich meebrengt. Project24 bevat wel veel door de FIA goedgekeurde componenten, dus een stap naar wedstrijdverband lijkt niet zo groot. Hoe mooi zou het zijn als Maserati denkt aan een eigen ‘Trofeo’ competitie voor klanten, met in het verlengde extra productie voor teams die mee willen doen in GT series op Europese en Amerikaanse bodem. Het zou betekenen dat Maserati’s racetoekomst niet louter elektrisch is en dat het merk met de drietand haar oorspronkelijke DNA in bredere zin in ere houdt.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.