Maximaal 4 sterren EuroNCAP voor Fiat Tipo
De nieuwe Fiat Tipo is door EuroNCAP volgens het ‘Dual Rating’ systeem beoordeeld. Dat wil zeggen dat doordat de Tipo optioneel leverbaar is met het ‘Safety Pack’ systeem, de compacte middenklasser van Fiat zonder dat pakket 3 sterren haalt, en mét 4 sterren. Optimale veiligheid als optie dus. Laten we zeggen dat het allemaal te maken heeft met de Tipo als optimale prijsvechter (behalve in Nederland).
Het lijdend voorwerp van de tests was een hatchback met 1.6 MultiJet diesel. Deze haalde een 82% voor volwassen inzittenden, 60% voor kinderen, 62% voor voetgangers en 25% qua veiligheidssnufjes. Uiteraard hebben we het hier over het model dat 3 sterren haalde en niet met het ‘Safety Pack’ is uitgerust. Heb je die wel, dan ziet het er heel anders uit, mede dankzij het automatische remsysteem bij lage snelheden (City Brake Control of AEB inter urban). Dan zou de Tipo namelijk 57% hebben behaald (in plaats van 25%) op het gebied van extra assistentie. Voor een maximale score op dit gebied is overigens een AEB (Autonomous Emergency Braking System) nodig, wat op vergelijkbare modellen vrijwel nooit leverbaar is.
Een van ’s werelds oudste autofabrikanten durft een C-segmenter neer te zetten die qua veiligheid niet eens met het gemiddelde mee kan komen. Fiat ga je schamen!
Het ontbreken van actieve veiligheidssystemen is niet het probleem, wel het feit dat de Tipo slechts 60% scoort op kindbescherming. Dat zou echt beter moeten en daarmee zou Fiat in de basis al een hogere score halen, samen met de toevoeging van een standaard snelheidsbegrenzer (dat kost toch niet zoveel?).
Let wel dit zijn test volgens de nieuwe regels .een auto die 3 jaar geleden 5 sterren haalde haalt er nu ook maar 3
Zonder pakket zelfs maar 3 sterren. Heel erg teleurstellend (schrikbarend?) voor een nieuwe auto, prijsvechter of niet. De koper/doelgroep zal bepalen of het zo erg is. Als het safetypack nu gezorgd had voor 5 sterren had je er nog marketing omheen kunnen bouwen, nu zullen ze het in stilte aanvaarden.
Jammer. Een degelijke 4 sterren voor de basisuitvoering ware mooier geweest. Gelijktijdig moet je dit ook weer niet overschatten. Kijk je naar auto’s die al een jaar of 4 op de markt zijn, dan scoren die niet beter. Maar die worden niet nogmaals onder de nieuwste testomstandigheden getest. Wel de BMW Z4. 3 sterren. Toyota Hilux idem 3 sterren. Maar net iets beter ware mooier geweest. Inderdaad opmerkelijk dat het punt waar de Tipo punten laat liggen zit in de bescherming achterin. Als je de testresultaten naleest dan is de carrosserie stabiel, daar is geen enkel probleem. opmerkelijk is dat het citystopsysteem bij snelheid onder de 20 niet goed werkte. Kost punten.
Lastige van de huidige test is dat deel van de punten niet direct te maken heeft met hoe goed passagiers of voetgangers worden beschermd maar met uitrusting. Als er meer dan 2 plekken waren geweest voor kinderzitjes had dat punten opgeleverd. Ook snelheidsbegrenzer had punten opgeleverd.Terwijl er geen enkele garantie is dat een toekomstig eigenaar deze ooit zal gebruiken.
Kortom, dramatisch is het allemaal niet, maar die 3 had een 4 mogen zijn.
Het heeft weinig zin om deze auto met auto’s van een paar jaar geleden te vergelijken. Belangrijker is hoe een auto als deze het doet in vergelijking met directe concurrenten van nu, en dan stelt deze score gewoon teleur. Lijkt wel of Fiat er een sport van maakt om niet alles 100 % op orde te hebben bij een auto.
Laat duidelijk zijn dat ik ook liever een ster erbij had gezien, respectievelijk 4 en 5 dus. 159 heeft gelijk dat het niet zo moeilijk lijkt de score omhoog te halen. Het zit niet in de structuur van de auto, die is prima.
Ik weet alleen niet of je een herkansing kan krijgen van EURO NCAP. Wel merkwaardige misser toch. Indertijd bij de 500, nog de oude test, wist Fiat vooraf dat ie 5 sterren zou halen. Dus ook deze score moeten ze vooraf aan hebben zien komen.
Directe concurrent Suzuki heeft ook 4 sterren. Maar met 5 was de discussie over. Nu niet.
Is het veiligheidspakket in NL te koop?