Napolitano en Vidal zinspelen op komst ander Lancia model dan Delta
In beide interviews.
De nieuwe designbaas van Stellantis Europa Gilles Vidal, heeft zich in een eerst uitgebreid interview met Motor1.com, uitgesproken over de visie op hoe toekomstige modellen van Lancia, FIAT én Alfa Romeo er uit moeten zien. Tevens gaf Lancia-baas Luca Napolitano een interview met Quattroruote. In beide gesprekken werd er voorzichtig een hint gegeven over wat er nog meer op de tekentafel ligt. Vidal sprak zich uitvoerig uit over de ingeslagen weg vanaf de Pu+Ra HPE.
Ingeslagen weg is de juiste richting.
Hoewel hij toegeeft dat hij in deze fase nog niet op de designafdeling van Lancia heeft gestaan, zegt hij dat Lancia de uitgesproken stijl die het nu hanteert, de juiste insteek is. Lancia moet progressief en elegant tegelijk zijn. Dat was het vroeger al. Toen de Fulvia Coupé uitgedacht werd kon je spreken van een zeer stijlvol en tegelijkertijd vooruitstrevend design. Precies dat moet Lancia weer doen aldus de man die bij z’n vorige werkgever meewerkte aan de nieuwe Renault 5.
Aanpassing van het productplan.
De creatie van een nieuwe ‘Fulvia’ noemt Vidal dan ook een verstandig iets om te doen. Uiteraard gaat het dan waarschijnlijk niet om een klassieke tweezitter… Tegelijkertijd verklaarde CEO Napolitano aan Quattroruote dat na de introductie van de Gamma begin volgend jaar, de Delta niet direct het volgende project hoeft te zijn. Tel deze twee uitspraken bij elkaar op en je kunt concluderen dat Lancia op zoek is naar een tussenoplossing. Een nieuwe Delta in de vorm van een iets grotere hatchback tussen de Ypsilon en de Gamma (wat een SUV-achtig concept is) kon nog weleens een tactische fout zijn. Hoe graag de wereld ook de terugkeer van een HF Integrale zou willen zien. Een nieuwe interpretatie in de geest van de Fulvia is misschien een gamechanger die wél voor de juiste impuls kan zorgen. Lancia moet vooral op de thuismarkt op zoek naar een verkoophit. De huidige Ypsilon heeft dit jaar nog niet eens de 10.000 eenheden aangetikt tot nu toe. Overigens is het gerucht over het opnieuw gebruiken van de naam Fulvia al begin dit jaar door ons genoemd.

Fulvia forever
Altijd fan van Fulvia geweest.
Gilles Vidal heeft niets bedacht aan de R5 qua vormgeving. Die was allang klaar toe De Meo een prototype toevallig bij een eerste rondleiding zag staan en meteen groen licht gaf. Vidal -die later kwam- zal de ontwikkeling wel hebben begeleid. De puntjes op de i.
PS Ja, ik vind Vidal geen hoogvlieger. Maak me weer zorgen om Alfa Romeo. En waarom is Vidal nog niet bij Lancia op bezoek geweest? Hij is er al een paar maanden.