Nieuwe Alfa Romeo sportwagen heet uiteraard 33

“Trentatre.”

Er worden 33 stuks van gemaakt en de presentatie is op 30 augustus 2023. De krachtige en ultra exclusieve Alfa Romeo met middenmotor, zal naar verluid minimaal 1,3 miljoen euro gaan kosten. De sportwagen is behalve super exclusief ook ultra krachtig. Hij krijgt namelijk volgens de laatste geruchten uit betrouwbare bron ondersteuning van een elektromotor en is dus een hybride. De V6 vormt uiteraard het hart en is een technisch juweel zoals we die al kennen uit Q modellen van Alfa Romeo en diverse modellen van Maserati. De paralellen met de legendarisch 33 Stradale zijn talrijk en het is dan ook 99% zeker dat de auto die we over een maand zullen zien 33 zal gaan heten.

Maar liefst 800 pk.

Dus geen 6C zoals vaak is aangenomen. Een logische aanname trouwens, want men verwachtte vanwege de krachtbron een soort opvolging van de 4C. Maar Imparato was heel duidelijk toen wij hem spraken. Deze auto heeft in de folder al een iconische waarde en vormt de reïncarnatie van de 33 Stradale. Een auto die de hoogwaardige allure van het merk uit Milaan weer op de kaart dient te zetten. Het gegeven van een hybride invulling vinden we verrassend maar ook passend. De auto zou daarom gecombineerd minimaal 800 pk hebben, wat ook weer past bij de exotische aanpak. Bovendien wordt de 33 dan ook duidelijk boven een MC20 uitgetild. Wellicht kan Maserati op een gegeven moment ook naar deze techniek uitzien in verband met een MC20 Trofeo bijvoorbeeld. In de catacomben van Mirafiori zal de kleine serie productie van de Alfa Romeo 33 plaatsvinden. Het ontwerp schijnt oogverblindend te zijn en zal hoge ogen gooien. De presentatie vindt plaats op 30 augustus in het Museo Storico te Arese. De nieuwe 33 heeft uiteraard ook een witte driehoek met een groen klaverblaadje op de zijkant. Hierboven zie je alvast een wazige weergave van het stuurwiel, die afgelopen week is vrijgegeven.

8 gedachten over “Nieuwe Alfa Romeo sportwagen heet uiteraard 33

  • 30 juli 2023 om 15:55
    Permalink

    Onverantwoorde tijdsverspilling. Straks weer smoezen waarom de Giulia geen varianten heeft, station, (gran) coupe, cross, onjuiste motoren-opbouw, inadequaat accupakket? Of dat een Mito-/Giulietta-opvolger echt niet loont (Neuh, Fiat/Abarth 500e, e-208, e-308, ..)
    Laat zo’n “33” project lekker aan een bedrijf als Touring over en weer door. Eerder heb ik al verwezen naar de 4C. Gave wagen, maar doelloos project, geen voorganger, geen navolger, alleen maar druk op de Alfa-organisatie om onderdelen te blijven leveren en monteurs te blijven scholen.

    Beantwoorden
      • 31 juli 2023 om 04:32
        Permalink

        Vertel. Het onmetelijke succes van het merk Alfa Romeo. Licht mij dat eens graag toe. Want ik zie alleen dat het succesvol in het hoofd blijft hangen van veel liefhebbers, maar ondertussen al jaren worstelt om te overleven. Zo ongeveer vanaf begin jaren 70 met de Sud.

  • 31 juli 2023 om 10:20
    Permalink

    @Rob : Ik zal het eens vertellen waarom je er niets van snapt !
    Er worden helemaal geen monteurs geschoold om aan die 33 te werken. Het reguliere onderhoud (bougies, olie, oliefilter, ruitenwisservloeistof (!), aan de computer hangen en bandenwissel kan elke monteur. Is er iets ernstig, dan heb je pech en wordt die naar Italië op transport gezet.
    En ben je jouw 33 voor enkele maanden kwijt.
    (In 2014 deed ik mijn Ypsilon CNG voor het eerst op onderhoud. Ik vertelde de garage dat die “speciale” olie nodig had voor CNG motoren. De dealer hoorde het in Keulen donderen.)

    Waarom er geen SW van de Giulia is ? Je weet blijkbaar niet dat statistieken en Excell bladen NOOIT liegen ?
    Hetzelfde met een opvolger voor de Mito en de Giulietta : Excell heeft uitgewezen dat er daar te weinig geld mee verdient wordt.
    Bewijs ? De statistieken. (en die liegen nooit)

    Waarschijnlijk zal Alfa Romeo het hogerop zoeken. Weg van Audi-BMW-Mercedes.
    Zoals Jaguar dat richting Bentley wil gaan qua prijs.

    Klantenbinding door een klein / instapmodel aan te bieden ? Ben je gek ! Mercedes doet dat binnenkort ook niet meer. En Alfa wil hoger dan hen zitten, dus….

    Ben benieuwd wanneer zij (Jaguar en Alfa Romeo) Bristol mag vervoegen.

    ……. cynisch en sarcastisch mode OFF……

    Beantwoorden
    • 31 juli 2023 om 20:43
      Permalink

      Nou, Koen … Sarcasm ON .. Ben jij van de 30-min generatie die gelooft in vloggers, influencers en Excel by AI? Al gehoord van het succes van de M3 Touring? Hoe verklaar je inhuis de ontwikkeling van de e-308? Met station. Een elektrische Abarth 500 kan wel, een elektrische MiTo next gen niet? Alfa die hoger dan Mercs en Beemers zal positioneren Haha (en daar zit Maserati al). Kortom, ik weet uiteraard niet of je meer weet dan je Excelletje, maar Potter en Grim draaien bij jou overuren. Sarcasm OFF
      Fijne avond 😉

      Beantwoorden
  • 31 juli 2023 om 16:53
    Permalink

    Dit soort projecten zijn om van te smullen, hopelijk komt er iets heel gaafs uit de hoge hoed volgende maand. En het is ook nodig om de merkwaarde (of wat daar nog van over is) te behouden. Laten we daar als liefhebbers maar heel blij om zijn. Wel jammer dat ze niet voor iets volledig elektrisch gaan, iets vooruitstrevends, maar dat zal wel te duur zijn om te ontwikkelen. Het probleem met Alfa is helaas dat de ziel van deze sportwagen niet in gewone modellen vertaald kan worden de komende jaren. Daarvoor heb je modellen als een nieuwe Giulia, een grote sedan of een vlotte hatchback nodig. In ieder geval geen truttige suv-jes als de Tonale en die Peugeot-kroket die volgend jaar komt.

    Beantwoorden
  • 31 juli 2023 om 22:41
    Permalink

    Idd BMW M3 station , wat een succes, maar ongemakkelijke waarheid voor de zgn diehard Alfisti. BMW, Mercedes, Hyundai , Toyota, Honda ademen nog steeds autosport, Mazda levert nog steeds een ranke tweezitter. Alfa komt met een beperkte oplage 33’s en volgend jaar met grote waarschijnlijkheid een Haas F1 met Alfastickers , Racing since 1910! De kinderen zijn blij met een Compass, weer ontpimpt voor de U S markt!! Droom lekker verder

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.