Technisch brein achter Lancia (Rally) Claudio Lombardi overleden
Veel betekend voor Lancia.
Er is weer iemand overleden uit de generatie die een grote rol heeft gespeeld in de wereld van de Italiaanse naoorlogse auto. Dit keer is het een naam die dichtbij de ontwikkeling van Lancia als topmerk uit Turijn stond; Ingenieur Claudio Lombardi. Zijn naam hebben we nog genoteerd in 2021 toen hij als expert zijdelings betrokken was bij de ontwikkeling van de Kimera 037. De reden om zijn expertise in te roepen bij de totstandkoming van deze geslaagde reïncarnatie van de 037 is evident. Lombardi was namelijk ook begin jaren ’80 nauw betrokken bij het creëren van een nieuw rally-kanon voor Lancia in de vorm van de Rally 037.
Toen Lancia gevreesd werd binnen de rallysport.
Lombardi, geboren Piemontees uit Alessandria, werkte al vanaf medio jaren ’70 voor Lancia en was actief bij Centro Ricerche van het FIAT-concern. Motoren en injectoren waren belangrijke onderdelen waar hij zich mee bezig hield. Zo is de ontwikkeling van Lancia Thema 4 cilinder turbo in 1984 iets waar Lombardi verantwoordelijk voor was. De 037 vestigde Lancia als definitief als sterk rally-merk. Al deze ervaring leidde tot een leidinggevende functie voor Lombardi binnen de rallyafdeling van Lancia, ten tijde van de ontwikkeling van de extreme Delta S4. Ook daarna stond Lombardi nog aan het roer, toen de groep A Delta werd geboren. Van de 4WD tot de Integrale 16v Evo. In 1991 zag de altijd toegewijde Lombardi zich gedwongen om het pand te verlaten, aangezien voor FIAT een tijd van grondige bezuinigingen aanbrak onder een nieuw management. Lombardi noemt het later terecht een dieptepunt voor heel het bedrijf. Met de Delta als sterk centraal punt had Lancia groot kunnen worden en concurrerend, aldus de ingenieur met visie. Lombardi loofde de leiding in de jaren ervoor, toen de vierwielaandrijving werd ontwikkeld. Vittorio Ghidella was toen CEO. Hij begreep dat de ontwikkelingen binnen de sportafdeling ook van waarde waren voor de seriematige productie. Na een leven bij de grote club uit Turijn volgden jaren bij Ferrari’s F1 afdeling (tot 2000) en nog een periode bij Aprilia motoren voor de Superbike.