Test Fiat 500L Living 120 pk MultiJet: Puur reisgenot

500L mjet front

Dit keer reden we met een versie van de Fiat 500L helemaal naar Noord-Italië en we verklappen alvast dat we met alle plezier nog 1000 km zuidelijker waren getrokken met de Living 1.6 16v MultiJet. De kwaliteiten van de 500L als waardevolle toevoeging in het Fiat-gamma, bezingen we al sinds we de eerste versie reden in het voorjaar van 2013. Inmiddels beschouwen we onszelf als kenners van het product en zijn we werkelijk enkel enthousiaster geworden over dit concept dat inmiddels in tal van gedaanten te verkrijgen is. Degelijk en zeer praktisch zijn ze allemaal. Mooi vonden we vooral de Trekking, al is de Living toch ook echt een knappe SW in onze ogen. De 105 pk benzine en diesel die we tot nu tot reden, zouden echter niet de ideale motoren zijn voor een lange reis, ondanks alle overige talenten die de 500L toch echt tot een volwassen gezinswagen maken. Een 500L die het door ons zo bejubelde comfortabele rijgedrag en interieur weet te combineren met een prettige hoeveelheid vermogen, moest zich dus nog aandienen.

[nggallery id=1040]

En voilà daar is de 120 pk MultiJet diesel, waarmee we richting Alpen afreisden en weer terug. Samen met de 1.4 TurboJet benzine een zeer welkome toevoeging bovenin het gamma. De 500L met motoren is inmiddels een succes op de belangrijke thuismarkt van Fiat en sinds kort ook in ons land verkrijgbaar, zij het alleen als rijk uitgedoste Lounge-uitvoering. De diesel die we reden weegt 1345 kg en heeft niet de de twee extra zitjes achterin zoals de Living van een paar maanden geleden. Het prachtige Rosso Passione in combinatie met zwart dak, staat deze Living perfect en is precies de tint van die beestachtige 4C die we onlangs mochten rijden. De daklijn van de Alfa zou trouwens ongeveer halverwege de zijspiegels van de hoge Fiat zitten.

500L mjet back

Wie wegrijdt in een 500L merkt direct dat het een goed sturende auto is -zoals we al vaker hebben gesteld- en dat bleek ook weer op de veel bochtigere parcours in het zuiden. Tweede wat telkens opvalt is de goede demping van het onderstel en de stilte in de cabine. Daarmee is deze auto, die op papier tot het B-segment hoort, eigenlijk duidelijk een volwassen C-segmenter. Dit grote comfort blijft zelfs in stand bij de topsnelheid van een kleine 190 km per uur. De Fiat 500L Living diesel met 120 pk bewijst zich wat ons betreft volop als middensegment gezinsauto, die bovendien op de snelweg en in bergen een genot is qua vlotheid dankzij de hoeveelheid koppel van 320 Nm bij 1500 t/min. Kortom actie is reactie dankzij een zeer smeuïge 1.6 turbodiesel.

500L mjet side

Het feest is dus compleet en zonder de 120 pk benzine-uitvoering te hebben gereden, durven we al te zeggen dat we de meest aantrekkelijke 500L als reisgenoot hebben gehad. De zee van ruimte plus deze krachtbron zijn een ideale combinatie. Om het reizen in de cabine luxe te noemen gaat misschien net iets te ver, maar als we het met een treincoupé zouden vergelijken, is dit zeker wel 1e klas. Je komt gegarandeerd uitgerust op plaats van bestemming. In dit geval was dit Italië, waar de 500L al volop zichtbaar is in het straatbeeld, maar waar de Living zoals die waar wij het land mee binnenreden, nog altijd de nodige aandacht trok. Fiat maakt veel Italianen weer blij en dat is ondanks de soms nog aanwezige scepsis over het nationale product, een prettige verandering. Wetende dat aan de slimme 500L-range straks ook nog de 500X (plus de Jeep Renegade) en de vijfdeurs 500 (B of Plus) toegevoegd zullen gaan worden, voorspellen we een weer groeiend marktaandeel voor Fiat op de thuismarkt.

500L mjet front2

En dan is er ook nog het aspect van de zuinigheid, waarmee we terugkomen tot waar we deze impressie mee begonnen, namelijk dat je in deze uitvoering maar kilometers wilt blijven maken. Fiat is sterk in diesels en dat blijkt ook qua verbruik (4,5 l/100 km, 117 g/km CO² uitstoot). We hoefden dit keer zelfs niet te letten op ons rijgedrag. In Italië vindt men de 500L Living in een luxe uitvoering zoals deze van zo’n 24 mille, vaak nog aan de dure kant, maar we durfden amper te zeggen dat deze bij ons een dikke 28.545 euro kost. Je krijgt er wel veel auto voor terug…heel veel. De 1.4 120 pk TurboJet stop trouwens al bij 26.195 euro.

[nggallery id=1041]

11 gedachten over “Test Fiat 500L Living 120 pk MultiJet: Puur reisgenot

  • 14 mei 2014 om 08:35
    Permalink

    Misschien is daar dan mijn grootste kritiek op dit model opgelost. Ik heb van de dealer eens een 500L gehad en ik vond hem top behalve de motor (1.3jtd) die veel te zwak is voor het model.

    Beantwoorden
  • 14 mei 2014 om 10:28
    Permalink

    Klopt Lusso. We reden voor AE.com een 1.3 MJet van Buga en die was echt onder de maat. 1.6 105 pk was ook prettig en is nr. 2. De derde plek gaat dan naar de TA.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2014 om 11:14
    Permalink

    De Fiat 500L living is een heerlijke auto. Wij hebben hem nu 2 maanden en hij bevalt perfect. De versie die we rijden is de 1.6 105pk multijet. Hiervcor waren we in het bezit van een Bravo 1.6 120 multijet en een 1.9 115 multijet. Het verschil in pk is niet echt te merken dan alleen bij een stoplicht. Versnellen op de snelweg van 100 naar 140 doet hij goed en ook is hij stil. Het is een verademing qua ruimte en het nemen van snelle bochten kan ook maar hij helt wat meer over dan een Bravo. Gelet op de vorige motoren heeft deze motor veel koppel waardoor het verlies van 15 pk tov de Bravo niet wordt gemist. Vergeleken met de 120 pk is het koppel gelijk dus om in de bergen te rijden is het niet noodzakelijk om de 120 te kopen. Daarbij hebben we een gemiddeld verbruik van 1:18.2 dus dat is ook niet verkeerd.
    Zelf heb ik geen problemen met de 105pk 1.6 multijet en doet de motor het perfect. Ik hoef niet als eerste weg te zijn bij een stoplicht maar hij gaat goed mee. Wat belangrijk is doet hij goed het versnellen op de snelweg en ook 140 constant gaat goed en in stilte. Kortom een zeer fijne wagen met een enorm ruimte aanbod.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2014 om 20:02
    Permalink

    @Lancia4ever
    Waarom ik eigenlijk heb gereageerd op het stuk is omdat er wordt gezegd dat de 1.6 multijet105pk niet de ideale motor is voor lange afstanden. Dit ontken ik aan alle kanten. Het is een fijne motor die ook bij 140 geen tot weinig geluid produceert.
    Verder is het een heerlijke auto en wij vinden de living ook het mooist. Vooral in het antraciet, tegen zwart aan, metallic. Zeker geen bicolor aangezien we dat lelijk vinden. Het panoramisch open dak is ook praktisch.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2014 om 21:31
    Permalink

    @Peet de Werker Het is niet omdat het niet ‘de ideale motor’ is dat het geen goeie motor is. Er wordt simpelweg beweerd dat de 120pk nog net iets vlotter en aangenamer is, waarmee we niet willen zeggen dat de 105pk-versie niet goed is. Integendeel. 😉

    De 1.3 die we testten was dan wel weer ondermaats bevonden als je ietwat vlot wilt meekunnen in het verkeer (zeker vanaf ongeveer 70km/u).

    Beantwoorden
  • 23 juli 2014 om 12:39
    Permalink

    Wij hebben sinds 2 weken een Sorento geel/witte 500L Trekking 1.6 MJTD 120.

    Sinds de introductie van de 500L verschillende krachtbronnen geprobeerd:

    De 1.4 met 95pk maakt de auto zwaar, langzaam. Weinig plezierig om te rijden. Daarop besloten te wachten op sterkere motoren.

    De 1.3 MJTD is sneller, maar je mist toch net dat beetje extra, en een versnelling. Maar voldoende. Getwijfeld maar besloten te wachten op de 1.6 MJTD.

    Eindelijk was dan begin dit jaar de 1.6 MJTD 105 beschikbaar. De auto voelt daarmee ineens lichtvoetig en snel, het wordt ineens een heel andere auto. De 500L is ineens leuk om te rijden.

    De 1.6 MJTD 120 doet daar dus nog een schepje bovenop. Heb je de extra pk nodig? Ja en nee. Maar het rijdt wel leuker.

    Na 3-maal tanken valt op dat de auto erg zuinig is. Zonder bewust zuinig te rijden, met de airco en Beats Audio aan, bagage en hond in de auto, rijdt de 500L tot nu toe (zowel in Nederland als Duitsland) gemiddeld 1 : 17,3.

    De 500L is ook op hoge (top)snelheden opvallend stil. Vergelijkbaar met een Delta.

    Beantwoorden
  • 28 oktober 2017 om 11:53
    Permalink

    Een wat late reactie maar misschien kan de auteur een toelichting geven. Ik het net het allernieuwste model gekocht: 500L 1,6 multijet LOUNGE, met zowat alles er op en aan. Nu stel ik na net één week en 1400 KM later dat die wagen mij sterk ontgoocheld qua verbruik: meer als 6 liter/100KM terwijl ik met mijn 17 jaar oude Seat Alhambra 1,9 TD gemiddeld slechts 6,6l/100km verbruikte! Ben sterk ontgoocheld omdat mijn keuze voor deze auto o.a. werd beinvloed door artikels als deze welke een ongelooflijk zuinige auto beloven.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.