Ultiem compact Alfa Romeo gevoel in de Junior Veloce

Een voldoende lage compacte vijfdeurs Alfa. 

Jaren geleden hoopten we op een uitbreiding van de MiTo-familie. Er zou een vijfdeurs in de planning zitten. Oh wat schreven we daar graag een artikel over. Maar de degelijke MiTo bleef een niche driedeurs en een commercieel offensief door uitbreiding van het gamma bleef uit. FCA was in z’n eentje niet in staat om voor elk van haar merken een volledig gamma te creëren. Hieraan dachten we terug toen we deze gitszwarte ware ‘belva’ zagen staan; De Junior Veloce! Dit is hoe vandaag een MiTo vijfdeurs er zou hebben uitgezien. Vijftien jaar na al die berichtjes over het wel of niet in productie gaan van de MiTo GTA en een heuse vijfdeurs, is er veel meer mogelijk geworden. Alfa Romeo heeft met de Junior overigens sinds een tijdje weer een behoorlijk verkoopsucces binnen haar gelederen. De aantallen gaan rap richting de eerste 100.000. Deze vol elektrische Veloce is natuurlijk een soort exclusieve vaandeldrager die je niet al te vaak gaat tegenkomen. Maar wat oogt ie stoer en een echte kleine SUV kun je het toch niet meer noemen. Hij is trouwens 25 millimeter lager dan een gewone Junior. Het is voor ons dan ook de compacte hatchback Alfa waar we al jaren naar uitzagen. De Ibrida kreeg bij ons al een luid applaus.

Alfa Romeo rijdynamiek.

Bij de standaard Junior hebben we al uitvoerig de goede rijeigenschappen geloofd en geprezen. In tegenstelling tot de Tonale, heeft de Junior merkbaar meer van dat trouwe typische Alfa-gedrag. Goed merkbaar zodra je het stuurwiel in je handen neemt. Deze Veloce doet daar nog een schep bovenop. Dat maakt ‘m heel tof ondanks dat we het hier over een EV hebben. De Abarth 600e zit ons nog vers in het geheugen en kwam vooral heel solide en snel over. Deze Junior Veloce met evenveel pk (280 pk, 345 Nm, nul tot 100 in 5,9 sec.) moet eigenlijk hetzelfde zijn maar voelt voor ons gevoel iets meer dartel. Alsof is zich wat meer in de bochten werpt, in plaats van dat hij heel kleverig overkomt. Volgens sommigen zit het verschil bij de achterzijde maar misschien is het allemaal slechts wishful thinking. Of is het toch die 100 kg minder bij de Junior? Beide auto’s hebben trouwens een mechanisch Torsen-sperdifferentieel tussen de vooras. Dat doet natuurlijk veel op het gebied van mooi stuurwerk. Het is dat vleugje ‘Balocco’ dat door een skunkteam met klaverblaadjes op hun mouwen er op kundige wijze tussen is gesleuteld.

Prachtig voorkomen.

De Alfa Romeo Junior Veloce is natuurlijk wat minder een ‘gympie’ dan de Abarth 600e Scorpionissima. Het oogt allemaal een stuk serieuzer en zo in het zwart is de Junior met die sportieve afwerking echt wel sexy. Het interieur maakt dat af, want bij de Abarth missen we echt wat verfijning zonder de alcantarabekleding op het dashboard. Bovendien heeft de Junior standaard die fijne verhoogde tunnel tussen de voorstoelen voor een meer premium gevoel. Ok een Alfa Romeo voor in de hall of fame aan de muur in Arese, is het misschien niet en het is misschien zelfs geen koppendraaier, maar als je moet kiezen voor een compacte sportieve auto waar bij je niet in slaap valt vanwege het saaie of lelijke uiterlijk… Dan wint Alfa Romeo opnieuw wat ons betreft. Een Aceman oogt afschuwelijk en de EX30 is niet meer dan een klinisch gebeuren. Nadelen zijn natuurlijk de prijs (vanaf 48 mille) en het vele laden (ongeveer om de 230 km). Maar ja het blijft natuurlijk al met al een exclusieve wagen met heerlijke prestaties. De ideale tweede auto naast je Giulia Q… De 600e Abarth was dus tof en deze Junior Veloce nóg iets meer een wannahave. Maar we zijn nog niet klaar want volgende maand is het de beurt aan die andere Italiaanse keientrekker; De Lancia Ypsilon HF. Alla prossima!

Deel dit artikel:

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.