Alfa Romeo 33 en 90 op het witte doek

‘La Scorta’ (de escorte) maakte veel indruk in een tijd dat de strijd tegen de bloedige Siciliaanse Mafia steeds heviger werd in Italië. Realiteit en fictie liepen dan ook dwars door elkaar heen in deze film met Claudio Amendola en Enrico Lo Verso (muziek van Ennio Morricone). In deze politiefilm van Rocky Tognazi uit 1993 zien we twee helden in de hoofdrol uit Alfa Romeo’s nadagen als zelfstandig merk; De 33 (eerste serie) en de 90. De twee stoere goed ogende voorwiel- en achterwielaangedreven auto’s uit Arese vormen als middenklasser en grote sedan de ideale scheurijzers voor groepjes agenten. In een Alfa achter de Mafia aan heb je het gevoel dat je al op een 1-0 voorsprong staat…, ook al kon het nog wel eens je laatste rit zijn vanwege het constant dreigende gevaar. Gelukkig zitten er in deze twee mooie Alfa’s geen bommen en kun je in deze aflevering van The Italian Job – Starring Alfa Romeo, Fiat, Lancia! genieten van een lange compilatie met goede afloop.

De 33 die we zien is nog een echte ‘Alfa 33’ zoals de eerste variant van de serie 1 officieel heette tot 1986. Deze modern ogende opvolger van de Sud kreeg na een milde facelift een radicaal vernieuwde vormgeving vanaf 1990. De tweede serie is dus het actuele model op het moment van het draaien van deze film. Deze eerste serie was er als 1.3 en 1.5 in verschillende uitvoeringen. Vanaf de eerste lichting in 1983 werd de 33 ook met vierwielaandrijving aangeboden. Tot 1985 was de meest sportieve en luxe uitvoering de 1.5 (1490 cc)  ‘Quadrifoglio Oro’ met 84 pk. Deze uitvoering met gouden klaverblaadje op de badge -net als bij de Alfetta en Alfa Sei uit die tijd- bleef in de handel tot en met 1985. In 1985 had de laatste ‘QO’ 95 pk. Inmiddels was de ‘Quadrifoglio Verde’ erbij gekomen als sterkste variant met 105 pk. Na de overname door Fiat in 1986, volgde er een update. De ‘Alfa trentatre’ werd officieel Alfa Romeo ’33’ met wijzigingen aan de grille, licht units, logo’s en interieur. De optielijst werd langer met de komst van een 1.7 in de injectie uitvoeringen ‘IE’ met en zonder katalysator. De Quadrifoglio Oro kwam te vervallen en de QV had voortaan 114 pk. Er was ook een 1.8 TD beschikbaar met 72 pk. In 1990 verscheen de 1.3 S met 86 pk ook in de Italia ’90 editie ter gelegenheid van het WK. De sterk vernieuwde tweede serie verscheen in tal van versies zoals bijvoorbeeld de aantrekkelijke 1.7 IE 16v  Permanent 4 QV S en de Q4. Deze hadden rond de 130 pk en oogden behoorlijk chique met meegespoten bumpers. De 33 was met deze varianten een middenklasser geworden uit een hoger marktsegment. Voor de 1.3 met 90 pk boxermotor gold dat op het laatst ook, dankzij de versies Imola en Imola 3 in de kleuren rood, zwart en wit. In 1994 verscheen de opvolger in de vorm van de 145, maar de 33 bleef nog een jaar lang in productie totdat de 146 ook op de markt verscheen. De ‘Sportwagon’ uitvoering van de 33 blijft ook een gewild en uniek object. Als eerste serie heette de 33 stationwagon die door Pininfarina werd getekend nog ‘Giardinetta’. Hiervan werden er uiteindelijk 122.366 gebouwd. Van de Berlina waren dat er 866.958.

De 90 was een stijlvolle zakenlimousine met achterwielaandrijving. Deze extreme evolutie op basis van de Alfetta vormde in 1984 het ongekroonde topmodel, dat door Alfa Romeo als ultieme op een na laatste poging werd ontwikkeld voordat de grote overname kwam. De modern vormgegeven 90 diende ter compensatie van de commercieel ongelukkige en verouderde Alfetta en 6/Sei. Ondanks de aantrekkelijke 4 en 6 cilinder motoren (1.8, 2.0 en 2.5), was de voorloper van de 164 niet opgewassen tegen concurrenten als de Fiat Croma en de Lancia Thema. Zelfs de komst van de sterke eigenzinnige 75 (deze heeft een kleine bijrol in de film als Carabinieri auto) kon geen verandering brengen in het lot van Alfa Romeo. De 90 bleef maar 3 jaar in productie en er werden slechts 45.446 van gemaakt.

Binnenkort lees je in onze serie van ‘La Grande Storia’ een uitgebreide documentatie over de Alfa Romeo 90.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=JWDQCJuJQPQ&feature=player_embedded

6 gedachten over “Alfa Romeo 33 en 90 op het witte doek

  • 4 januari 2011 om 10:10
    Permalink

    Een must voor de 33 liefhebber deze film.
    Heb dan ook een kopie thuis.
    Wel beetje tenenkrommend het stukje als de 33 getankt wordt aan een kant waar normaliter geen tankdop zit.

    Ook in de bekende La Piovra serie komt de 33 in de latere afleveringen voor. Een type 3 in het groen als ik me goed herinner.
    Ook die serie heb ik thuis op dvd.

    Beantwoorden
  • 4 januari 2011 om 19:23
    Permalink

    is op zich ook een goede film wie weet hoe ik hieraan kan komen met nederlandse ondertiteling.(bol.com)niet wel origineel geen kopie. heb hem 10 jaar terug een keer gehuurd bij videoland. maar kunnen hem niet leveren.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2011 om 08:37
    Permalink

    Mijn eerste Alfa was een 33 1.7IE. In mijn jonge jaren nog extra gaan bijverdienen om deze te kunnen kopen. Een heel plezante auto om mee te rijden, maar een aanrijding vanachter door een Audi en een jaar later door een Mercedes (wat is dat toch met die duitse taxi’s?) hebben een vroegtijdig einde gebracht aan de relatie… Niettemin was het alfavirus al alom aanwezig en zit ik momenteel aan mijn tiende Alfa.

    Beantwoorden
  • 5 januari 2011 om 08:45
    Permalink

    Proficiat Lusso met deze lange lijst.
    (Die Duits taxi’s wilden je zeker alleen maar bijhouden en vergaten op tijd te remmen. Alfa Romeo maakt mensen ontoerekeningsvatbaar 🙂 )

    Beantwoorden
  • 5 januari 2011 om 09:02
    Permalink

    Ik rij nog steeds in mijn eerste 33 die ik in 1996 gekocht heb.
    Inmiddels bijna 464.000 km op de teller maar helaas sinds deze zomer niet meer met de originele motor.
    Wil de auto nog op 5 ton krijgen voordat ik ga kijken voor een mogelijke vervanger.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.