Alfa Romeo en Maserati terug op de circuits

De woorden van Marchionne waren duidelijk: “het zou dom zijn om het niet te doen, en vooral een gemiste kans”.

Sergio Marchionne heeft vandaag in een interview met het Italiaanse, Gazzetta dello Sport, aangegeven met beide merken weer actief aan de racerij te willen deelnemen. De merken zouden zelfs met de officiële teams aan de start mogen verschijnen. De kans is hier dus groot dat de legendarische namen als Alfa en Maserati Corse hiervoor weer worden afgestoft. Het mag duidelijk zijn dat Marchionne’s plannen groot zijn om de merken weer op de kaart te zetten.

Het is nog niet duidelijk aan welke competities de merken mogen gaan deelnemen. Na de bekendmaking waren er direct geruchten over een Formule 1 rol voor Alfa Romeo. Maserati zou als officieel team blijven deelnemen aan het FIA GT kampioenschap en eventueel Le Mans. Alfa Romeo kan in de Formule 1 namelijk perfect als technologisch uithangbord voor Fiat Group Automobiles fungeren.

Marchionne haalde in het gesprek direct aan dat deelname goed bestudeerd moet worden, alvorens hier grote investeringen in te doen. Deelname doe je altijd uit commercieel belang, en Alfa Romeo is momenteel niet veel meer dan de Mito en Giulietta.

52 gedachten over “Alfa Romeo en Maserati terug op de circuits

  • 12 oktober 2010 om 20:48
    Permalink

    Het zou super zijn en dan neem ik de afgelopen ( negatieve ) commentaren die ik heb gegeven, weer terug.

    Denk niet dat Alfa in de F1 zal komen aangezien Ferrari al het uithangbord is van de Fiat groep. Alfa zou beter tot zijn recht komen in de DTM of het WTC.

    Waarom alleen Alfa en Maserati ? Ik heb een beter voorstel :

    Ferrari = F1
    Maserati = FIA GT
    Alfa = DTM / WTC
    Lancia = WRC
    Fiat = WRC

    Dan zouden alle merken weer perfect vertegenwoordigt zijn in de diverse raceklassen. Kan niet wachten.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 20:56
    Permalink

    Eindelijk, beste nieuws van vandaag. De beide merken HOREN op het circuit. Veel beter Dan zeilbootjes en Superbikes sponsoren. Hoeveel Alfa rijders kopen een boot? Laat je roots zien! Begin een nieuwe toekomst met recht te doen aan je rijke historie. Nu maar hopen dat het waargemaakt wordt….

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 20:57
    Permalink

    Mja… F1 zou mogelijk moeten zijn… niet als team zoals Ferrari maar wel als motorenleverancier !
    Dat kan lijkt me tegen redelijke kosten (hoewel een motor ontwikkelen ook geen koopje is) maar welke raceklasse is tegenwoordig wel goedkoop.
    Stel je eens voor…een Red Bull met Alfa motor !

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 21:11
    Permalink

    @hape: Het enige wat ze dan hoeven te doen is de Ferrari motor om te dopen naar Alfa Romeo. Snap eigenlijk niet dat ze dat niet al gedaan hebben want het is een goedkope manier om reclame te maken. Momenteel worden Ferrari motoren ook door andere merken gebruikt en wat is er mis mee om die motoren dan als Alfa motoren door te laten gaan.

    @ II Quadrifoglio : Ja, je hebt gelijk.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 21:14
    Permalink

    @Il Quadrifoglio:
    Fiat Group bestaat niet meer, bedrijf is/wordt opgesplitst in Fiat Industrial (met o.a. Iveco) en Fiat Auto met de bekende merken inclusief Ferrari.

    Wat betreft F1: Het Italiaanse Torro Rosso is te koop en maakt al gebruik van Ferrari motoren. Alfa Romeo batch op die motor en Alfa is terug in F1.

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 21:31
    Permalink

    @Ferry832: Je hebt helemaal gelijk met dat ombatchen van de Ferrari F1-motoren die aan andere teams geleverd worden.
    Plak daar het Alfa Romeo logo op en je hebt op een goedkope manier een enorme marketing exposure.
    Voor de naam en faam van Ferrari hebben die motoren geen enkele toegevoegde waarde. Voor Alfa Romeo destemeer.
    Ik heb hier anderhalf jaar geleden zelfs ‘ns een mailtje over gestuurd naar de corporate marketing afdeling van Fiat Group Auto. (Uiteraard nooit een reactie op gehad…)

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 22:15
    Permalink

    Please Marchione,
    A.u.b. geen Formule 1 maar liever een klasse waar iets meer sensatie voor de liefhebber in te vinden is.
    Super GT, WTCC, Grand-Am, Superstars, FD, etc…
    Desnoods naar de USA en een Dodge-team omdopen. Alles behalve F1…..

    Beantwoorden
  • 12 oktober 2010 om 23:23
    Permalink

    Nou wat dacht je van om Sauber over te nemen en daar rode Martini sponsering en dan mag de Japanner blijven en dan noemen we het Alfa Romeo Squadra Corse.

    Maar ik denk dat DTM beter is om tegen Audi en BMW te racen dan leren we ze weer het lesje hoe het moet.

    Wel goed nieuws dit heb ik altijd al geroepen dat het onder deze man echt goed komt JEZUS wat weet Sergio het goed.

    Knap om met die visie aan het werk te gaan en dan ook om het allemaal zo te doen dat het ook werkt.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 00:27
    Permalink

    Goed nieuws!

    Voor Alfa lijkt mij het best een rol weg gelegt in de touringcar sector. Al zijn de DTM en WTCC maar vreemde klasse’s geworden is dit toch waar Alfa het beste reclame kan maken.

    Alfa F1 lijkt onwaarschijnlijk. Al zou het misschien als 2de team voor Ferrari kunnen fungeren. Gewoon motor van hun, chassis techniek doorspelen en racen. Vrije training info delen etc.

    Dit lijkt me onwaarschijnlijk. Het liefst zie ik de 155 DTM terugkeren;).

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 08:13
    Permalink

    Ik herinner me dat er na het overlijden van Enzo geruchten waren over het ‘omkatten’ van het Ferrari F1-team naar een Alfa F1-team, nooit gebeurd. Ik zie het ook nu niet gebeuren, hoewel het wereldwijd fantastische en de beste publiciteit zou genereren. Maar FGA zal de naam Ferrari op de F1 circuits niet laten vallen. Dan inderdaad DTM oF WTC. Geweldig overigens te zien welke reacties dit nieuws op dit forum oproept. Viva Alfa !

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 08:19
    Permalink

    @Eric: Jammer dat je geen reactie hebt gehad want het is een goed idee. Lijkt me een gemakkelijk uit te voeren plan maar misschien denken wij te simpel.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 08:19
    Permalink

    We zullen met belangstelling de plannen afwachten.

    Geen F1 dank u.

    Ook heel fijn dat de hele Abarth structuur zo’n jaar of twee geleden is opgedoekt en alle mannen van weleer met pensioen zijn.

    Bij de Rally Legend afgelopen weekend bleek maar weer waar die toe in staat waren door even een Groep S Lancia ECV1 prototype op te bouwen en in te zetten!

    Ntechnology dan maar?
    Dat heeft nog wel de structuur en zijn met Giovanardi met een Porsche Panamera in de Superstar serie actief en hebben al een paar races gewonnen.

    Dus doe maar toerwagens dan met ondersteuning van Ntechnology en DTM is meest waarschijnlijk en als klanten auto het WTCC.

    NOu als Sergio dit Auto Edizione bekijkt is de keuze duidelijk.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 09:22
    Permalink

    Achteraan rijden in de F1 is zinloos en geldverspilling, en vooraan hebben we Ferrari al (waarvoor F1 een essentieel onderdeel van het merk is). Deelname aan de DTM heeft Alfa zelfs in de beste jaren volgens mij niet een verkochte auto extra opgeleverd, en de Guilietta is ook een andere klasse auto dan een Merc C of Audi A4. De WTCC lijkt dus het meest voor de hand te liggen. Maar ook daar geldt ook dat sportief succes nog geen garantie is voor commercieel gewin (zie SEAT), dus het wordt nog een hele puzzle.

    In elk geval zijn de kosten voor serieuze deelname aan welk kampioenschap dan ook prohibitief zolang ze moeten worden uitgesmeerd over 100.000 of 200.000 auto’s, dus ik neem aan dat SM eerst hogere verkoopaantallen wil zien voordat hij hier echt mee aan de slag gaat.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 09:29
    Permalink

    oei oei oei, mooi nieuws!!

    Torro rosso overnemen lijkt me al heel gaaf, hoewel ze dan dus wel een beetje in de schaduw van ferrari komen te staan (FGA zal AR niet snel ferrari laten verslaan), lijkt me toch dat daar hele mooie dingen te doen moeten zijn.

    Maar DTM/WTCC lijkt me ook niet mis, in de WTCC gewoon met de nieuwe giulietta de leon/3-serie keihard klop gaan geven 🙂 en dan de giulia in de DTM tegen de A4/C-klasse laten strijden..

    als we dan toch bezig zijn, tijd voor een nieuwe lancia delta WRC poging? please sergio?

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 10:57
    Permalink

    @ vitorio

    De WRC zal de komende jaren sterk veranderen. De kosten worden verminderd, de modellen kleiner (vooral het B-segment wordt straks gebruikt), en de rallywagens staan dichter tegen productiemodellen aan als voorheen. Het S2000 regelement gaat namelijk gelden voor de koningsklasse in de rallywereld.

    De Delta is m.i. veel te groot en te zwaar om mee te rijden. Lancia zal eerst met een B-segmenter moeten komen, willen ze (succesvol) kunnen deelnemen. Hierbij beschouw ik de toekomstig nieuwe Yp even als Panda-derivaat, dus als A-segmenter.

    Los van dit voorgaande begrijp ik toch totaal niet waarom Lancia niet met een B-segment auto komt.. Hier valt immers nog redelijk makkelijk geld te verdienen.

    Wat betreft AR: inderdaad alleen kansen in de DTM of WTCC.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 11:05
    Permalink

    Gewoon Alfa in de WTC/DTM met de Giulietta of Giulia. F1 zal het niet worden, dat vreet ik een bezemsteel. Heel veel mensen weten niet eens dat Alfa ooit in de F1 actief was, en anderen herinneren zich enkel de jaren 80, nou niet bepaald succesvol. Autosport + Alfa Romeo = toerwagens: Ferrari = F1 etc.. Lancia en WRC? Denk eerder Abarth en WRC.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 11:34
    Permalink

    Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Lancia in het WRC aan de start zal verschijnen. Abarth zal hier wel een belangrijke rol in gaan krijgen. Hiermee zullen alle merken onder Harald Wester actief gaan deelnemen aan de racerij.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 11:45
    Permalink

    Binnen wat voor tijdsbestek hebben we het hierover. Wanneer wil Marchionne dit eventueel implementeren?

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 12:05
    Permalink

    geen F1, dat lijkt me geldverspilling..

    ik verwacht eerder dat men exposure in de US zoekt… bijvoorbeeld door een chrysler/dodge team over te nemen. De toegevoegde waarde voor de naam en reputatie is daar groter en belangrijker!

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 12:54
    Permalink

    Goed nieuws. Laat Alfa Romeo eerst maar eens terugkeren in de DTM. F1 is natuurlijk wel een grotere mediaspectakel dan DTM. Je krijgt dan wel meer naamsbekendheid.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 12:59
    Permalink

    Vroeger werd de DTM , dat natuurlijk vooral een Duits kampioenschap met internationale uitstraling is, vooral gedragen door het marketingbudget van Alfa / Fiat Duitsland.
    Dus de importeur zag brood in een actief sportief imago.
    Dat heeft de 155 best vooruit geholpen in Duitsland.
    Toen de kosten gingen exploderen met de ITC klapte de boel.

    De DTM is al jaren bezig andere merken binnen te halen en hebben eindelijk wat concessie’s gedaan aan de regels en budgetten.
    Hoop dat het een soort Australisch V8 kampioenschap wordt met close racen en normalere auto’s.
    Kennis van me heeft proefgereden vorig jaar in een oudere Audi.
    Die vond het qua downforce op ene formule auto lijken. Dus al die spoilers werken wel degelijk.

    Is altijd een hele studie om te kijken qua marketing maar ook qua bouw in welke klasse je wil uitkomen.
    Alfa was net zoals BMW altijd heel goed in het politieke werk om hun model zo goed mogelijk qua reglement in een klasse te laten passen.

    We zullen hopelijk binnenkort iets vernemen.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 13:04
    Permalink

    Ook een mooie manier ook om de prijs voor Volswagen op te drijven. Ook die hebben nl autosportieve plannen. En in dit licht moet je denk ik die uitspraak zien. Gewoon Volkswagen jennen.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 13:48
    Permalink

    Tommaso en de kennis is niet zo maar iemand!

    Rijd al jaren in de Fia GT onder andere. Abarth zou weer mee gaan doen met een nieuw model geloof ik de Abarth racer die zou wel in de WRC gaan rijden omdat ze die auto naar het kampioenschap kunnen zetten beetje het zelfde als ze met Lancia altijd deden.

    Bij Abarth is er een nieuwe generatie nodig die nu de boel gaat oppakken waar Limone en al die andere gestopt zijn. Als ik Alfa Romeo was dan zou ik DTM gaan doen omdat dit een heel breed publiek trekt elke race gewoon 80.000 toeschouwers.

    Alfa Romeo moet weer iets aan autosport gaan doen omdat het in het DNA van het merk zit net zoals Ducati dat heeft.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 13:58
    Permalink

    Er zijn mensen hier die gewoon met een DTM afgeleide 155 dagelijks naar hun werk rijden de 155 Q4 dit was zeg maar de versie die in 1992 in Italie het SuperTursimo won samen met de Jolly Club wie kent niet de rode GTA gesponserde Martini Alfa 155’s. Daarna aan het eind van het seizoen was de IRT test op volgens mij de Hockenheim ring is nog een mooi filmpje over op youtube. Van mij mogen die tijden zeker terug komen omdat ik toen Alfa kampioen werd ik eigenlijk nog te jong was 13 was ik in 1993.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 14:17
    Permalink

    Squadra , de juiste benaming voor de 155 Q4 is homologatie auto.
    Dat was de productie versie die met tuning en aerowerk een echte racer werd in de vorm van GTA en later DTM.

    Was een prachtige tijd die DTM tijd.
    Reed toen in mijn Fiat Uno naar de races in Duitsland en parkeerde de auto bij de andere Italianen op het Alfa veld en dan kocht je kaartje en zocht op de tribune naar het rode Alfa vak en je zat tussen al je Alfa vrienden.
    Iedereen was super verbonden met de merken en iedereen die jouw merk ondersteunde was automatisch jouw vriend.
    Beetje voetbalsupporter sfeer zonder het randgebeuren zogezegd.

    Zou prachtig zijn om deze tijd ooit weer te laten herleven voor Alfa Romeo.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 14:49
    Permalink

    Zouden ze is niet eerst terug echte Alfa’s met eigen motoren beginnen te bouwen die het merk weer alle eer aandoen vooraleer ons de hoop te geven voor Alfa Romeo’s comeback in de autosport.Kan me nog altijd niet verzoenen met de nieuwe benzinemotoren, mijn GTV maakt wel een ander geluid hoor.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 15:19
    Permalink

    Milleke heeft helemaal gelijk!
    Ik mis ook het geluid van mijn oude 145 1.7 boxer.
    Mochten ze weer in de racerij belanden, dan kunnen ze dat beter in Amerika doen.
    Nu ze AR daar weer op de bodem willen hebben.
    En dan wel in de Indy Car Series.
    Daar rijden ze al jaren met Honda/Acura motoren en verouderde chassis.
    Een beetje concurrentie en vernieuwing is alleen maar goed.
    En de Amerikanen vergelijken zich toch met de prestaties van winnende teams.
    Dus als AR het goed doet in de US, dan gaat het met de auto’s ook goed.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 16:44
    Permalink

    Mercedes heeft Mc Laren en eigen Mercedesteam in de Formule 1.Alfa Romeo heeft in de jaren 70 toch ook in de Formule 1 gezeten.Laat ze Alfa dan naast Ferrari op de baan brengen.DTM is alleen nog mercedes en audi geloof ik,niks aan dus.Daar waren de Alfa’s altijd te snel vandaar dat de duitsers ze altijd van de baan moesten rijden wilden ze winnen.Als de uitzending maar op zondag is maakt het me niet uit waar ze aan mee gaan doen,IK BEN VOOR DE ALFA’S,haha

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 16:46
    Permalink

    DesignerX; mogelijk schot en roos.

    Fiat Powertrain Technologies is nog steeds in onderhandeling met de Indy Car organisatie voor de levering van 2 liter turbo motoren voor seizoen 2011 volgens mij.

    Kan inderdaad best dat het dan Alfa motoren worden net zoals in het verleden als eens gebeurt is.

    Vindt de roadraces daar veel interessanter dan de F1.
    Gewoon inhalen op stratencircuits iets wat in de F1 onmogelijk is tenzij je Kobayashi heet.

    Beantwoorden
  • 13 oktober 2010 om 17:06
    Permalink

    Gewoon een 8C inschrijven voor de Grand-Am en de ALMS. Is niet eens zo heel uur om in amerikaanse competities te strijden. Daar is het gebruik van “exotische” materialen regelmatig verboden om de kosten te drukken.

    Grand-Am is ook interessant omdat het wil fuseren met de DTM en de JGTC. Mocht dat gebeuren dan leverd dat natuurlijk wereld exposure op. BMW lijkt al overstag te zijn door de WTCC te gaan verlaten voor de DTM.

    WTCC en WRC zitten beiden in een dal. Misschien dat het nieuwe S1600 reglement daar verandering in brengt.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2010 om 15:33
    Permalink

    Milleke/DesignerX

    De nieuwe benzinemotoren zijn toch echt leuk spul hoor. Okee een 1.4 turbo mist het kenmerkende boxergeluid van bijv een 33, maar het gaat toch wel erg lekker vooruit, en het klinkt ook erg leuk (hoewel dat multi-air het voor mijn gevoel wel een klein beetje verpest)

    De JTS-en waren niet veel soeps, maar de nieuwe TBi blokjes zijn erg leuk, nu nog een fatsoenlijke V6 en alfa doet weer helemaal mee wat motoren betreft..

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2010 om 09:11
    Permalink

    Klopt Vitorio!
    Ik heb zelf een Mito TBi. Qua trekkracht niets te klagen. Het gevoel speelt hier natuurlijk een grote rol. Dat kleine geroffel van de motor hoor je alleen in de auto. Je zou een sportuitlaat moeten monteren om omstanders mee te kunnen laten genieten.
    Trouwens had ik hiervoor een GT met JTS en ik moet eerlijk zeggen dat die beter rijdt dan de Mito…
    Wat motoren in de US. Daar rijden ze alleen maar met V6 of V8 motoren. In ieder geval in California.
    Heel veel hoogte verschil.

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2010 om 09:35
    Permalink

    DesignerX

    Ik heb zelf ook een mito (nu een 135pk tbi met multiair, hiervoor een 155pk), en ik kan me goed voorstellen dat een GT lekkerder rijdt. Neemt niet weg dat een mito erg leuk spul is, zeker met een TBi blokje

    Tijdens mn eerste proefrit (voordat ie officieel bij de dealer stond trouwens), heb ik em met de raampjes open langs een muur eens goed hard in de toeren getrokken, mn vriendin dacht dat er een of andere maniakale motorrijders achter ons zat 😛

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2010 om 11:56
    Permalink

    Alfa behoort in de autosport, net als seat. Hoort bij haar roots. Dus op naar de DTM en WTTC.

    Ze moeten hun beter profieleren op tv. Vindt dat andere merken zoals vw en audi dat heel erg goed doen.

    Kom op alfa daag ze uit !!!!!!!!!!!!

    Beantwoorden
  • 15 oktober 2010 om 15:44
    Permalink

    Nu Alfa nog even en we kunnen die Duitsers laten zien hoe je echte auto’s maakt.

    AMSTERDAM – BMW treedt in 2012 definitief toe tot het Duitse toerwagenkampioenschap. In 1995 was de Beierse fabrikant voor het laatst actief in de DTM.
    © AFPDe rentree van BMW hing al maanden in de lucht; men wachtte met de officiële toetreding omdat een aantal eisen betreffende de regelgeving nog niet was ingewilligd.

    Mario Theissen, de motorsportbaas van BMW, liet afgelopen maand weten dat er al een begin is gemaakt met het ontwerp voor 2012. Vrijdag zei hij: “We hebben allemaal heel veel zin in dit project. Iedereen is enorm gemotiveerd.”

    BMW wordt het derde merk in de DTM. Mercedes en Audi zijn momenteel de enige deelnemende fabrikanten aan het kampioenschap.

    Opel, dat ook een rentree zou overwegen, was in 1996 de laatste niet-Audi/Mercedes-kampioen met Manuel Reuter.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2010 om 18:59
    Permalink

    Just in:
    http://www.touringcartimes.com/article.php?id=5436

    Dat is nog eens wat ik noem knopen doorhakken van de ITR en Grand-Am. Hoop dat FGA meekijkt naar deze ontwikkelingen en er een mooi podium voor Alfa in ziet. In het voorprogamma van de Nascar zitten is ook niet verkeerd. Net alsof je een Alfa naar de middenstip mag rijden tijdens de super bowl. 🙂

    Nu nog even het japanse Super-GT over de lijn trekken en de Fia kan eindelijk inpakken. De tijd voor iets nieuws en verfrissends is aangebroken.

    Beantwoorden
  • 18 oktober 2010 om 20:51
    Permalink

    Het beste nieuws in jaren voor de autosportliefhebber in mijn ogen. Een mogelijk (echt) WK zit in het verschiet wat aan de populariteit van de F1 kan knagen. En deze keer is er geen Fia in de buurt die ze de nek kan omdraaien zoals in het verleden met de Group-C, ProCar en de DTM gebeurde toen de populariteit ervan te groot werd.

    Ben benieuwd naar de combinatie van europese verfijning, amerikaans spektakel en japanse gestoordheid. 🙂

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2010 om 11:40
    Permalink

    @ AlfaMito: het WTCC is een vitrine voor wat Alfa het beste kan en dat is kleinere straat auto’s verschrikkelijk snel maken.
    Alfa heeft een reputatie op race gebied betreft kleine auto’s en dan bedoel ik de grote 155/156.
    De 156 is op dit moment nog een te kloppen auto.!!!!!
    Gelieve het nieuws op:http://italiaspeed.com/ van 04-10-2010 over te lezen over de overwinning in het STCC.
    Dit is maar 1 voorbeeld. in historie van Alfa loopt het als een rode draad: overwinningen met een straat gerelateerde auto.
    Wil men Alfa terug op de kaart zetten moet men daar beginnen.
    Alfa is ook niet van plan een opvolger te maken voor de 166.
    Laten ze de snelle GT en F1 maar aan Maserati en Ferrari overlaten.

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2010 om 16:48
    Permalink

    @Alfaspeed,
    Toerwagenracing zou het beste voor Alfa kunnen zijn. Enige probleem momenteel is dat de Fia er met het huidige S2000 reglement een potje van maakt. Doordat men enige gelijkheid wil creeeren tussen de fabrikanten onderling door middel van het vrijgeven of beperken van technische middelen. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld. (persoonlijke mening natuurlijk) Zo mag Chevy vlakke bodemplaten monteren en een stuk lichter in gewicht zijn. Lada mocht met een motorblok rijden die men niet in de straatversie leverd (2000cc van Opel). Chevy en Seat rijden rond met semi-sequentiele versnellingsbakken terwijl dat voor BMW verboden is. BMW word overigens al jaren ernstig beperkt door de Fia. Vandaar dat men als fabrieksteam (wijselijk) verhuist naar een andere serie. Ook Seat heeft zich ondertussen teruggetrokken.

    De landelijke competities als BTCC en STCC laten het S2000 reglement nu links liggen en trekken hun eigen plan met het NGTC reglement.
    Misschien dat het nieuwe S1600 reglement dat zowel voor WRC en WTCC gaat gelden het tij kan doen keren.

    De overwinning in het STCC was zeker mooi maar helaas ook daar lichtelijk vertekend. (de 156 is 1 van de lichtere wagens in het veld en het VW-Biogas werd voor de finale nog even gekort op het hogere motorvermogen 😉 )

    Maar het was zeker wel een plaatje om de 156 nog een keer aan de leiding te zien. 😀

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2010 om 21:46
    Permalink

    Howww wat een overheerlijk bericht is dit!!!!!
    Alleen ik hoop dat het geen loze berichten zijn.
    Als je als Alfa Romeo je sportieve HART en KARAKTER wil tonen en laten zien….. ja zal je het CIRCUIT op moeten!!
    En die klasse VAG en AMG bakken een poepje moeten laten ruiken ALFA!
    Zo dat ze zien dat de Alfa Romeo`s beter en sneller zijn als die braatworst bakken.
    Pfff dat lucht wel ff op zo je hart luchten, ja toch?

    Groetjes Frans 159

    Beantwoorden
  • 20 oktober 2010 om 21:51
    Permalink

    @Quadrifoglio,
    Inderdaad, vandaar dat BMW er op “gestraft” word door de concurrenten voordelen toe te kennen op andere gebieden. Dat is wat mensen op den duur krom gaan vinden. De laatste tijd zijn hierover te vaak discussies ontstaan tussen Fia en de teams.

    Een ander gerucht is dat BMW al langere tijd een dieselmotor in ontwikkeling had net als Seat. Echter dat het gevaar dan kwam dat BMW daarmee de competitie plat zou gaan walsen. De combinatie van diesel + rwd zou door de Fia niet meer te compenseren zijn geweest.
    Hetzelfde gebeurde in de STCC dit jaar met de Volkswagens die de turbodruk moesten verlagen om de concurentie een kans te geven.

    Silhouette-kampioenschappen zoals de DTM zijn gelijkwaardiger omdat men niet als basis een (inferieur) straatmodel hoeft te gebruiken.

    Zijn er overigens geluiden bekent over een eventuele Giulietta Challenge als opvolger van de 147?

    Beantwoorden
  • 10 december 2010 om 12:52
    Permalink

    welke de beste keuze is me nog niet helemaal duidelijk. Zeker leunen de toerwagenraces (DTM, WTCC) het dichts aan bij alfa maar de hoogdagen van deze reeksen zijn geweest. DTM en andere reeksen is europees nog maar een schim van wat het was in de jaren negentig.
    Ik zou zeker ook proberen in VS met de lancering daar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.