Eerste plaatjes Alfa Romeo TZ3 Stradale

TZ3 Stradale

Wat hebben een Dodge Viper en een Alfa Romeo samen gemeen? Eigenlijk alleen een giftige slang in het logo en verder niets, maar vanaf vandaag is het dankzij een experiment van Zagato veel meer dan dat. De Milanese firma geeft de eerste plaatjes vrij van de straatversie van de TZ3. Eigenlijk is de naam niet terecht want beide projecten staan behoorlijk ver van elkaar af en dus betreft het twee totaal verschillende auto’s. Je zou kunnen zeggen dat de TZ3 van de heer Kapp eigenlijk alleen een inspiratiebron is geweest voor deze dikke Amerikaanse Alfa. Dat laatste is ook echt het geval want de Duitser is niet de opdrachtgever van deze genetische manipulatie waarvan het eerste exemplaar naar de Amerikaan Eric King zal gaan.

Een commerciële stunt dus als resultaat van de fusie tussen Fiat en Chrysler, waar wat ons betreft beter Dodge ‘VZ’ op had kunnen staan. Dat er onderhuids een Dodge Viper ACR (8.4 L, 611 pk) schuilgaat zie je op vele manieren. Plotseling valt ons op hoe goed de TZ3, die vorig jaar op Villa d’Este nog de Design Concept Award in wacht sleepte, is vormgegeven als een volbloed Italiaanse sportauto. Zagato heeft de opdracht waarschijnlijk gekregen om te zien wat er mogelijk is als je twee bestaande merken noodgedwongen moet combineren. Hoewel het duidelijk is dat Zagato veel uit de kast heeft getrokken om dit mogelijk te maken, gaan onze duimen toch enigszins omlaag. Het is namelijk geen echte Alfa… en dat zie je goed.

[nggallery id=590]

 

18 gedachten over “Eerste plaatjes Alfa Romeo TZ3 Stradale

  • 28 april 2011 om 10:51
    Permalink

    Behalve die typische Viper uitlaatjes aan de zijkant zie ik toch ook wel veel Zagato. Ik denk dat veel ook afhangt van de totale beleving, motorgeluid, rijgedrag etc…

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 11:18
    Permalink

    Oei, een Alfa met uitlaten aan de zijkant…

    Maar wel hele mooie velgen!

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 11:29
    Permalink

    Ik vind de flanken en portieren wel heel erg Dodge. Voor een productiemodel geen probleem maar voor een exoot… Ik zie 10 keer liever de circuitversie.

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 11:49
    Permalink

    ik vind hem super!..

    dat tikje ‘muscle’ kan dit ontwerp imho goed hebben… gewoon een heerlijk kanon…
    ben benieuwd of het interieur ook nog voldoende italiaanse saus heeft gehad

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 12:23
    Permalink

    ZAGATO RULES – nu maar niet te hard roepen, anders wordt die ook al overgenomen door een zekere Duitse groep..

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 14:49
    Permalink

    Neen, dit is het écht niet! 🙁

    De zijkant is veel te recht, mist curves en straalt daardoor alleen maar “viper” uit in plaats van Alfa. En dat is absoluut geen compliment. De afwezigheid van A-, B- en C-stijl vind ik ook maar raar (past trouwens ook niet in de TZ-traditie). Hierdoor lijkt de auto nog platter en langer. De rankheid en soepelheid die de “gewone” TZ3 uitstraalde is volledig verdwenen. Dit lijkt echt een wagen om alleen maar rechtdoor mee te rijden, absoluut géén Alfa dus! Gewoon een Viper met TZ3-bodykit eigenlijk. Ik vind het jammer, zeker omdat de TZ3 echt wel geslaagd was. Gemiste kans voor de TZ3 Stradale.

    Goed, ik weet wel dat dit een Zagato-product is en dus geen echte Alfa maar ik hoop alleen maar dat Alfa haar toekomstige modellen niet gaan veramerikaniseren zoals hier het geval is. Als Alfa in Europa, Amerika of waar dan ook succesvol wil zijn, moet het absoluut Italiaans design blijven maken. Mensen die een Alfa kopen, kopen het juist omwille van de typische looks en sportieve prestaties. Mensen die niet vallen voor de Alfa-look zullen nooit een Alfa kopen. In “Amerikaans design” zijn de Amerikanen toch sowieso beter (Amerikaans design vind ik maar niets, maar dat geheel terzijde).

    Ik verschiet trouwens erg hard van al de reacties hier. Iedereen is zo enthousiast?

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 17:13
    Permalink

    ja.. ben nog steeds enthousiast…
    ik denk dat als je niet had geweten dat dit ‘viper-based’ was..je er niet over had gemokt.. (voor de goede orde, ik ben zeker geen amerikanen-liefhebber, en rijdt pas 30 jaar alleen maar Alfa)
    het ontbreken van de stijlen is mijns inziens niet iets van al dan niet Zagato.. maar meer een ontwikkeling in de tijd..

    de stijle deuren.. zagen we trouwens ook bij de SZ/RZ Zagato al voorkomen… vind dat niet misstaan.. en helemaal los van Vipers..
    De double bubble en achterkant is erg sterk.. en helemaal des Zagato..

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 17:30
    Permalink

    MMMMmmmmm machtig mooi !!!!!!
    Hoop dat ie in productie gaat met de juiste motoren, en dan zien we ze heel mischien wel terug op de circuits ????
    Groetjes

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 19:38
    Permalink

    Ik vind het AFSCHUWELIJK… amerikaanse kitch met een alfa-embleem op. Is dit nu wat er van Alfa is geworden? Alfa dat ooit tot de top van de wereld behoorde met zijn innovatieve motoren is gedegradeerd tot alfasticker op een amerikaans gedrocht met een vrachtwagenmotor. Who cares dat dit is ontworpen door zagato. Het is ook een smet op hun naam.

    Na lanciastickers op chryslers krijgen we nu alfastickers op dodge. Alfa is dood.

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 22:07
    Permalink

    Ik denk dat de voorkennis enigszins de meningen bepaalt. Deze komt niet naar Europa,waar maken wij ons druk om. De Amerikanen zullen hier van smullen. Even zo objectief mogelijk: best een dikke auto: Alfa-waardig? Nee, niet echt. Maar om ‘m nou zo af te schieten….
    Alfisten vinden dit over de top, die kijken ook wat onder en achter die badge zit….
    Anti-Alfisten vinden dit toch maar een roestende en rammelende Italiaan. Die kijken alleen maar naar de badge.

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 14:09
    Permalink

    Het meest markante aan de TZ3 verkrachten ze toch niet zeker ? Het mooie eigenwijze kontje met de mooie en opvallende achterruitjes die het model een heel eigen identiteit gaven komen te vervallen waardoor de TZ3 een kunstelig Viper gedrocht is verworden. Neen dit is niet de weg die Alfa moet bewandelen,Italiaans design rijmt gewoon niet met Amerikaans design en hopelijk wordt dit niet de voertaal voor de toekomstige Giulia en andere modellen.

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 14:16
    Permalink

    @Milleke…
    ben het eens dat dit geen Alfa Romeo is.. maar dat is het ook niet..
    Het is een Zagato, en dat Italiaans best goed te combineren is met Amerikaans bewijzen toch wel een heleboel begerenswaardige geweldige iconen uit het verleden, de Bizzarini’s, Iso Grifo, Tomaso Pantera.., of denk eens aan een mooie houten Riva of Busch.
    italiaans maatpak, met amerikaanse power..

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 16:30
    Permalink

    Ik vind hem best geslaagd, het model dan. Stom maar ik moet ook een beetje denken aan de Canguro, maar die is natuurlijk van Bertone.
    Dat er waarschijnlijk een Amerikaanse motor in komt..pijnlijk…maar de evolutie van de autogeschiedenis is nu eenmaal niet te stoppen. Ooit waren alleen Alfa’s met achterwielaandrijving “echte” Alfa Romeo’s. Nou deze krijgt vast achterwielaandrijving….

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 16:38
    Permalink

    Ze hadden het geen TZ moeten noemen, maar dat vind ik ook al voor die zogenaamde TZ3 van Kapp gelden. Verder is dit wel een lekker dik monster, ik heb er niet zo’n moeite mee. Als Chrysler van Fiat is, dan is wat kruisbestuiving tussen de verschillende merken niet gek. Daarbij, het hoeft niet je smaak te zijn, maar niemand kan er omheen dat de twee generaties van de Viper op sportwagengebied flink naam hebben gemaakt. Goed, strikt genomen heeft dit niks met een Alfa te maken. Als de Amerikanen langs deze weg de naam Alfa Romeo weer op hun netvlies krijgen, wat bijdraagt aan een flinke acceptatie van de Amerikaanse versie van de Giulia over een jaar of wat, zie ik niet wat hierop nou zo tegen is. Bovendien, als je per se een historische invalshoek wilt geven, dan weet je ook dat de gebroeders Zagato met alle plezier in zee gingen met elk merk dat zich aandiende en dat waren bepaald niet alleen Italiaanse!

    Beantwoorden
  • 1 mei 2011 om 20:47
    Permalink

    Ziet er in ieder geval qua design taal veel beter uit dan wat er uit de eigen koker van Centro Stille komt.

    Beantwoorden
  • 1 mei 2011 om 22:38
    Permalink

    Als we niet hadden geweten dat dit een Dodge Viper basis was dan had iedereen het prachtig gevonden ik vind hem heel erg mooi.

    Maar leuk dat ze zo druk zijn met geschiedenis, bij Zagato wij hebben onlangs ook een stukje Alfa Romeo geschiedenis bezocht!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 8 mei 2011 om 10:34
    Permalink

    Ben het Bart een dat de Kapp TZ eigenlijk ook al bar weinig met Alfa van doen heeft…

    Misschien nog eens een “echte” TZ op 4C platform..? Hoewel die natuurlijk weer de motor in het midden heeft, dus dat “echte” is ook direct weer een bron van discussie. Een TZ was natuurlijk een compacte en lichte viercilinder sportwagen met achterwielaandrijving die het kon opnemen tegen motorisch zwaardere opponenten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.