Fiat wil Amerikaans succes Europeaniseren

fiat iaa

Fiat is vandaag de dag vooral een Amerikaans succes en dat heeft Lingotto eigenlijk binnen en zeer kort tijdsbestek voor elkaar gekregen. De kracht die 500 heet is daarbij het meest bepalend geweest. CEO Olivier François sprak vandaag op de IAA bij de Fiat-stand dan ook graag over dit startpunt, dat de komende jaren ook in Europa Fiat’s sterkste pijler moet worden. Uiteraard is de 500 nog altijd en relatief succes binnen het oude continent. François noemt de 500 de sterkste evergreen van de markt, waar zelfs de betere concurrentie na 6 jaar nog steeds geen pasklaar antwoord op heeft. In Groot Brittannië is de 500 nog altijd de meest populaire in z’n segment. Sinds 2007 zijn er meer dan 1,1 miljoen wereldwijd verkocht waarvan 80% buiten Italië. De Panda is een prachtig parallel lopend succes, wat volgens de CEO overigens niet tot kannibalisme leidt.

fiat iaa b

Het Amerikaanse voorbeeld spreekt het meest tot de verbeelding. Wat Kia en Mini binnen 5 tot 7 jaar nog niet lukte op deze markt, lukt de Italianen binnen 16 maanden. Ook de eerste signalen rond de 500L in de VS, zijn buitengewoon positief. Dat geldt ook voor de elektrische Fiat 500E, die de verkoop in Californië zelfs met een kwart heeft doen stijgen, dankzij inmiddels meer dan 4000 orders. Ook die missie is dus geslaagd. François zei wat dit model betreft, dat Fiat technisch gezien klaar is voor een Europese introductie van de 500E, maar dat de vraag veel te laag is om hier nu al moeite voor te doen.

[nggallery id=987]

2 gedachten over “Fiat wil Amerikaans succes Europeaniseren

  • 11 september 2013 om 11:29
    Permalink

    Nou wat een succes. Ze verkopen al 5 auto’s in de VS. Nog meer dan hier zal blijken dat de 500 gewoon een hebbedingetje is en ik denk dat het model in de VS nu wel al aan z’n plafond zit qua verkopen. De 500L zal een nog moeilijker verhaal worden.

    Is er al iets bekend over een nieuwe generatie?

    Beantwoorden
  • 11 september 2013 om 14:35
    Permalink

    Dat wou ik ook zeggen… 50000 auto’s per jaar? Ik denk dat het merk daarmee zijn levensvatbaarheid nog niet eens heeft bewezen.

    Het “succes” heeft veel te maken met de onbekendheid van de Amerikanen met dit soort auto’s. Ze beginnen ze net te ontdekken en als je dan op het juiste moment van de partij bent dan kan je een flink aandeel van de verkopen pakken.

    Wel moet ik zeggen dat de ze daar in de V.S. het kwa marketing erg goed aanpakken. Juist dat zou ik proberen te kopiëren.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.