Iveco presenteert innoverende Eurocargo Euro6

Eurocargo2

Iveco presenteert de Eurocargo Euro6. Fiat’s innoverende kracht op het gebied van de ontwikkeling van steeds schonere motoren werkt door tot in de gelederen van de vrachtwagenafdeling. De nieuwe middenklasser van Iveco -onderdeel van  het tegenwoordige CNH Industrial- is vanaf begin volgend jaar bij de dealers te krijgen en is de schoonste in z’n klasse. Dat is tevens terug te zien in het orderboekje, want al 500 keer heeft een firma dit model besteld, aldus Iveco-baas en voormalig Fiat-directeur Lorenzo Sistino. Iveco presenteert de nieuwe Eurocargo die aan de strenge Euro6 normering voldoet vanwege z’n lage uitstoot dan ook als ideale ‘stadsvrachtwagen’ (foto onderaan).

new eurocargo

Iveco investeerde 100 miljoen euro in het nieuwe product. Zo’n 80 miljoen ging naar de ontwikkeling van de nieuwe Eurocargo zelf en nog eens 20 miljoen werd in de Iveco-fabriek te Brescia gestoken. Ook de productie van deze fabriek waar 2300 man werkt is nu aangepast volgens het World Class Manufacturing-principe. De Eurocargo is al sinds 1991 een succesvol product van Iveco en was in 1992 ‘International Truck of the Year’. Ook dit jaar haalde Iveco een dergelijke titel overigens met de nieuwe zwaardere Stralis Hi-Way.

Iveco Eurocargo euro6

De nieuwe motor die inmiddels eveneens op de Euro6 Iveco Bus te krijgen is, maakt gebruik van de geavanceerde technologie HI-eSCR, dat voor een extra lage emissie zorgt. Een prototype werd reeds in 2011 gepresenteerd. Zo wordt de strenge vereiste norm voor 2014 behaald, waar slechts enkele merken al aan weten te voldoen. Iveco maakt als enige producent geen gebruik van EGR (uitlaatgascirculatie) waardoor de motorolie langer schoon blijft en er pas bij 150.000 km een onderhoudsinterval nodig is. Het betreft het door Iveco gepatenteerde ‘SCR-only’ techniek waarbij sprake is van een kleine nabehandelingsunit waarin vier reinigingssystemen zijn opgenomen: een voor dieseloxidatie, fijnstof, SCR (Selective Catalytic Reduction met Adblue vloeistof) en een katalysator voor de resterende schadelijke stoffen. Het SCR Only-systeem is dermate effectief dat de uitstoot van NOx teruggebracht wordt tot ongeveer nul. Dat is zelfs minder dan de Euro 6-norm voorschrijft.

iveco eurocargo

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.