Lancia Flavia staat voor souplesse en comfort

De nieuwe cabriolet van Lancia genaamd Flavia is deze dagen volop in het nieuws en ook wij hebben al flink ingezoomd op deze uit Detroit afkomstige luxe lifestyle voertuig. Ons is trouwens ter ore gekomen dat Lancia de toevoeging ‘Cabrio’ niet langer wil hanteren, ondanks dat dit in de ‘conceptuele’ fase wel het geval was. Hoewel we historisch gezien (‘Flavia’ staat voor veel meer dan enkel een Cabrio en was zonder toevoegingen in het verleden vooral een vierdeurs sedan) daar zelf nog wat moeite mee hebben, zullen we ons daar vanaf dit bericht aan aanpassen.

We kunnen inmiddels alvast vermelden, wat over het algemeen de eerste indruk is geweest van hen die ‘m reden over de kustwegen van Taormina. Dat de auto verder comfortabele zit en over het algemeen een degelijk en mooi afgewerkt interieur heeft, wisten we zelf al (het harde plastic aan de zijkant van console en de onderzijde van de portieren hadden wel iets anders gemogen). Hoewel de auto redelijk groot is, is de Flavia overigens niet erg toegankelijk voor passagiers die achterin willen plaatsnemen. Je zit achterin wel lekker diep trouwens, wat de weinig beenruimte wat compenseert. Maar hoe rijdt deze 2.4 met 170 pk eigenlijk?

Qua stuurgedrag is de Flavia zeer precies en met voldoende gevoel. De auto blijft ook in z’n geheel opvallend goed z’n pad volgen bij het insturen, dankzij de nodige elektronica. De vering is volgens de Europese norm en nooit onaangenaam hard of te slap. Veel vermogen heb je ondanks de 170 paarden nooit vanonder de motorkap, maar de soepele eigenschappen van de 2.4 WGE en de voldoende aanwezige hoeveelheid koppel, zorgen voor een statige en plezierige rit. De Flavia weegt maar liefst 1856 kilo en daardoor mis je wel zoiets als een turbo. Even op de start trappen is dus geen optie. Met 0-100 in bijna 11 seconden en een top van 195 km per uur besef je dat het vooral om de ‘easy American ride’ gaat bij dit model. Het verbruik is op papier 10,6 km met 1 liter. Als je 120 rijdt is een gemiddelde van 7,3 liter per 100 km haalbaar, maar op berghellingen ga je ruim over de 10 liter per 100 km heen. Over het algemeen is 7,5 km per liter haalbaar als je normaal rijdt. De automaat is erg prettig en de Flavia ‘glijdt’ daardoor als het ware altijd naar de kruissnelheid die je je wenst. Een echte Lancia eigenlijk zoals in de tijd van de vorige generatie Flavia en de Flaminia. ‘Il Cavaliere Lancia’ komt toch even weer in je naar boven.

Het concept ‘Open Air’ waar Lancia het in verband met de Flavia zo graag over heeft, snijdt wel degelijk hout. Met de kap open blijft de auto erg comfortabel wat betreft windruis. Ook op de snelweg kun je lekker kletsen met de mensen naast je, zonder je stem te verheffen en voel je geen wind. Met de kap dicht valt op hoe weinig zicht je hebt, vooral schuin naar achteren. Een kleine Nederlandse rotonde met een hoop fietsers kan een hachelijk avontuur zijn. Al met al geeft de Flavia een rijk gevoel, mede dankzij de zeer complete uitrusting en de ervaring van een zeer soepele rit.

3 gedachten over “Lancia Flavia staat voor souplesse en comfort

  • 29 juni 2012 om 07:34
    Permalink

    De Flavia zegt me eigenlijk niet zoveel. De auto is op zich niet zo lelijk, alleen mist hij voldoende troeven om volk naar de toonzaal te lokken. Die 2.4 motor is echt te pover – goed als basismotor maar er mocht ook wel iets krachtigers voorzien worden zoals de 1750 turbo. En waarom geen diesel? Met de 2.0 van 170pk zou de auto heel wat aantrekkelijker zijn in europa en iets vlotter rijden dan de 2.4.

    Het is natuurlijk wel goed dat Lancia een extra model heeft, maar hopelijk wordt de opvolger beter…

    Beantwoorden
  • 29 juni 2012 om 08:39
    Permalink

    Ik versta ook niet wat Lancia dacht toen ze die krachtbron erin stopten. Had hij nu nog onder de 10sec aan 100 gezeten en een degelijk verbruik/uitstoot gehaald, was het gewoon een keuze om er geen bedrijfswagen van te maken. Maar hiermee maken ze zich gewoon belachelijk. :/

    Stel dat 1/20 iets anders zoekt dan een Franse/Duitse wagen, dan kon dit in principe een goede zaak zijn met het wegvallen van Saab. Maar nu is de Flavia sowieso bij 99,9% uit den boze vrees ik.

    Beantwoorden
  • 29 juni 2012 om 13:41
    Permalink

    Deze auto staat voor het verval van een Italiaans merk dat ooit schitterde in de vorm van auto’s die wel excelleerden.Zie o.a Aurelia, Fulvia, Delta Integrale. Als deze auto bedoeld is om 3-serie cabrio, A4 Cabrio of Mercedes Cabrio te gaan beconcurreren is dat een slechte grap van het mismanagement.
    En voor degenen die denken dat het “succes” van het huidige Lancia zich zal vertalen in echte Lancia’s voor de toekomst: forget it.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.