Rij-impressie Fiat Bravo: Onvolprezen schoonheid in het C-segment

Bravo MultiAir

Één ding wisten we al een tijdje zeker; Voordat de Fiat Bravo met pensioen gaat, willen we deze ‘laatste der Mohikanen’ graag nog even centraal zetten in onze rubriek met rij-impressies. Liefst in een zo mooi mogelijke uitvoering, en die kregen we! Een 1.4 140 pk MultiAir ‘Sport’ met alles erop en eraan. Maar eerst willen we even stilstaan bij een stukje voorgeschiedenis;

Vanaf de eerste dag dat de Bravo in 2007 het levenslicht zag (‘progetto 198’) vonden we deze hatchback al prachtig om te zien. De Italiaanse opvatting van een verfijnde vormgeving voor een vijfdeurs auto, bleek in die tijd zelfs de norm te bepalen voor de concurrentie. Andere merken stapten in navolging van Fiat spontaan van schreeuwerig design, over op een meer aimabele en rondere vormgeving. De Bravo bewees in één oogopslag dat de alom geprezen Golf spontaan overtroffen kon worden vanuit Italië, al was de algemene autopers het daar natuurlijk bij voorbaat al niet mee eens. Men noemde de Bravo bij zijn debuut meestal te conservatief en van een mindere kwaliteit. In de loop der jaren blijkt het ongelijk van deze vooringenomen opinie des te meer.

Bravo 198

Een studiemodel van het uiteindelijke design uit 2005/6.

De Bravo moest bijna vijf jaar geleden samen met de (Grande)Punto het nieuwe Fiat representeren. Hoewel Fiat behalve in Brazilië, nauwelijks op andere werelddelen dan de Europese actief was, zou de opvolger van de Stilo ook een mondiale missie meekrijgen tot in India en China aan toe. De Bravo is een hoogstandje op het gebied van productontwikkeling, want hij kwam in slechts 10 maanden tot stand (onder toeziend oog van voormalig ontwerpbaas Frank Stephenson), dankzij een design en testmethode die voor 80% achter de computer plaatsvond. Vandaag past Fiat deze methode zelfs in Amerika toe op toekomstige producten van Chrysler. Fiat had in opdracht van Marchionne in 2006 het lef om voor het eerst een auto op deze manier te ontwikkelen en kreeg gelijk, want kwalitatief is het nog altijd een van de betere  producten in het algehele C-segment. In Duitsland ontving de Bravo zelfs een oorkonde voor betrouwbaarheid, al kent bijna geen Duitser deze middelgrote Italiaan van dichtbij. Dat laatst is helaas een belangrijk kenmerk van deze vijfdeurs Fiat, wat we op onze site al vaker hebben beschreven.

Bravo schets

Een schets uit de ontwerpfase, die Fiat publiceerde op de daarvoor ingerichte site www.quellichebravo.it

Vandaar ook de term ‘laatste de Mohikanen’, want Fiat heeft kortgeleden besloten om na dit model geen klassieke middensegment hatchback meer te bouwen. De Bravo was in Italië slechts even een van de best verkochte C-segment modellen en is in ons land zelfs nooit echt doorgedrongen. Fiat heeft nooit de successen van de Ritmo en de Tipo echt kunnen terug laten keren. In Turijn moet men dat al gauw beseft hebben, want er werd maar heel even een tweede versie overwogen in de vorm van een Stationwagon, die uiteindelijk nooit het daglicht heeft gezien.

De Fiat Bravo is daarmee eigenlijk het symbool van een bedrijf dat na jaren van een bijna onomkeerbare neergang eindelijk alles weer op een rijtje heeft, maar nog niet over voldoende middelen beschikt. Fiat wil vanaf 2014 definitief afrekenen met deze halfslachtige omstandigheden door in combinatie met Chrysler wereldwijd bijna zes miljoen auto’s per jaar te bouwen. De huidige Bravo past intussen met z’n haast sportieve looks nog maar half in de nieuwe koers van ‘Family Feeling’. De opvolger van de Bravo zal dan ook een middelgrote Crossover worden op het Compact Wide platform. Dit model zal vanaf 2013 in de VS (en China) gebouwd worden, waar het naast de sedan in hetzelfde segment als Dodge de verkoop in zal gaan. De Bravo zal voorlopig echter nog niet van het toneel verdwijnen, want hij is nog maar net aan een Braziliaanse carrière begonnen en zal daar nog minstens een paar jaar in productie blijven. In de Italiaanse fabriek te Cassino zal de hatchback intussen waarschijnlijk nog maximaal een jaar geproduceerd worden. Wie niet genoeg van dit model kan krijgen, raden we aan om naar een stad als Turijn af te reizen, waar het samen met de Giulietta de meest geziene C-segment auto is.

De mooie witte MultiAir die wij reden, is wat ons betreft de Bravo op z’n best. De 140 pk sterke krachtbron geeft de 1250 kilo zware auto een zeer sportief en lichtvoetig karakter waardoor hij volgens je zintuigen zelfs sneller aanvoelt dan bijvoorbeeld een 1.4 MultiAir Giulietta met 170 pk. Naar de 100 ga je in 8,9 seconden en de top ligt op iets meer dan 200 km per uur. Het stuurgevoel van de Bravo is sinds de introductie duidelijk geoptimaliseerd en voldoende prettig. Dit in combinatie met het comfortabele onderstel en een mooi in zwart leer afgewerkt interieur met rood stiksel, stoelverwarming, boordcomputer met Instant Nav navigatie, skydome elektrisch schuifdak en stoelverwarming, maakte dat wij elke kilometer meer van dit extra luxe model zijn gaan houden.

[nggallery id=743]

Qua rijdynamiek is het natuurlijk net niet de Alfa en qua comfort geen Lancia, toch geeft de Fiat Bravo je dat prettige gevoel dat hij als een vertrouwde jas aanvoelt. Het verbruik bleef ook met de knop op het dashboard permanent in de Sportstand binnen de perken, waardoor we de auto ook voor dagelijks gebruik een echte aanrader vinden (5,7 l per 100 km, 132 g/km CO²). Een lekker sprintkanon dus zonder ooit echt oneconomisch op je over te komen. In de bochten denkt het onderstel voldoende met je mee en wordt achterzijde pas wat onrustig als je wel heel veel van de auto vraagt. Bij dit bruuske stuurwerk voelen de extra verstevigde stoelen buitengewoon goed aan dankzij voldoende zijdelingse steun.

Het glazen dak, het getinte glas, spoilerpakket en de prachtige standaard 17 inch lichtmetalen velgen met twee tonen, geven de auto erg veel allure aan de buitenzijde. In combinatie met de witte kleur is de ingetogen Bravo zelfs sexy te noemen. Bi-xenon koplampen met sproeiers zijn standaard op deze gretige Sport-editie met Start&Stop. Omdat we ook nog opties als parkeersensoren, gordijnairbags, elektrisch inklapbare buitenspiegels en Hifi Audiosysteem hadden, komt de versie zoals wij ‘m reden op ruim 28.500 euro. Rationeel gezien concurreert zo’n dikke Bravo intern met een goed uitgeruste meer hoogwaardige Giulietta. Maar omdat deze Fiat buitengewoon veel te bieden heeft en een wel heel aantrekkelijke krachtbron heeft, vinden we het wel een aanrader. Helemaal als we beseffen dat Fiat voorlopig niet meer een dergelijke auto zal ontwikkelen.

[nggallery id=744]

8 gedachten over “Rij-impressie Fiat Bravo: Onvolprezen schoonheid in het C-segment

  • 24 december 2011 om 01:12
    Permalink

    Pracht auto, hoop dat ie naast de crossover nog een x aantal jaren daarnaast blijft bestaan. Snap echt niet dat dit model zo weinig wordt verkocht, alles klopt aan die wagen! Raar!!! Hoop dat ie wel succesvol in Brazilië wordt.

    Beantwoorden
  • 24 december 2011 om 09:07
    Permalink

    Ik denk dat het al bijna een half jaar geleden is dat ik er in België nog een gezien heb. Zeer eigenaardig. En dat terwijl er massa’s lelijke hokken van de concurrentie rondrijden….

    Beantwoorden
  • 24 december 2011 om 13:15
    Permalink

    In testen werd deze auto toch door de pers best positief beoordeeld. Fiat had er misschien wat betere marketing achter moeten zetten.

    Beantwoorden
  • 29 december 2011 om 11:12
    Permalink

    Blijft eeuwig zonde dat deze auto in het verdomhoekje zit. Alles klopt: design, prijs, uitrusting, motoren, bijtelling en kwaliteit. En toch koopt men liever een Golf. Onbegrijpelijk.

    Beantwoorden
  • 31 december 2011 om 00:11
    Permalink

    In dit segement bestaan 2 soorten consumenten: brave huisvaders en leasemaatschappijen. Beiden durven niet en kiezen dus voor een merk met een goed imago en dat heeft Fiat in die klasse (Ritmo, vorige Bravo/Brava, Tempra) bepaald niet. Voeg daar aan toe de belabberde marketing en de versnipperde modellenpolitiek en de flop is verklaard. Helaas helaas zien we nu bij de Mito, de Giulietta, de Delta weer hetzelfde gebeuren. Hoog tijd voor goede marketeers bij Fiat, want anders komt het niet meer goed in Europa.

    Beantwoorden
  • 31 december 2011 om 01:10
    Permalink

    Mja.. klanten kwijtraken is niet zo moeilijk… en de kwaliteit in het verleden is ook niet altijd goed geweest.
    Maar Fiat moet iets helemaal verkeerd doen anders kan bv Renault ook niet zo goed verkopen. Ik bedoel.. daar is toch regelmatig een kwalitatieve flop afgeleverd (Laguna I, Scenic) maar ze blijven gewoon goed verkopen. Peugeot bungelt al jaren in elk tevredenheidsonderzoek ergens onderaan.. maar ze verkopen nog altijd goed. Sterker… Renault en Peugeot staan beide in de top 3 en samen met Citroen staat PSA met stip op 1 !!!
    Ford levert al jaren roest (vnl. Ka, Fiesta, Focus) maar staat gewoon op de 4e plek in NL.

    En het kan aan mij liggen.. maar echt kwalitatieve rampen levert Fiat al enige tijd niet meer.. en toch..

    Kijk je naar Toyota: Een paar terugroepacties en een onterechte aanteiging in Amerik doet ze in NL gelijk 20% minder auto’s verkopen ! Mogelijk ligt er meer aan ten grondslag maar het geeft maar weer aan dat auto’s verkopen een boel gebakken lucht is.

    Beantwoorden
  • 4 juni 2015 om 18:57
    Permalink

    De auto uit deze test dus ja die met het zelfde kenteken heb ik nu 3 jaar in bezit. Wat een heerlijk complete auto. Nu na 100000 km verveelt hij nog steeds niet! . Extra onkosten 0 euro. Goede degelijke kwaliteit ! Molto bello troppo buono!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.