Succes Fiat Panda duurt maar voort

Sinds 2012 zijn inmiddels meer dan een miljoen Panda’s van de band gerold in Fiat’s fabriek te Pomigliano d’Arco. Sindsdien is de verkoop van de veelzijdige compacte vijfdeurs enkel toegenomen tot op de dag van vandaag. Vijf jaar achtereen is het model al de best verkochte auto van Italië. Het gevolg daarvan is dat de Panda tevens een van de populairste auto’s in A-segment is op ons continent. Zelfs toen afgelopen maand voor het merk Fiat de Europese verkoop iets afnam (-1,2%), groeide de verkoop van de Panda met +9,8% ten opzichte van vorig jaar. Dit zegt iets over het belang van de Panda voor Fiat als merk. Het ijzersterke concept vormt al sinds het succes van het eerste model begin jaren ’80 (foto onder), een belangrijke basis voor Fiat, zowel in goede als in minder goede tijden. Dat belang zien we ook terug in de investeringen die FCA de afgelopen jaren heeft gedaan in de productielocatie voor dit model. Speciaal voor de productie van de derde (feitelijk vierde) generatie Panda is de Giambattista Vico fabriek nabij Napels, uitgegroeid tot een van de modernste autofabrieken van Europa.

Het recordexemplaar uit Pomigliano betrof een aantrekkelijke Panda City Cross 1.2 met 69 pk voor de Italiaanse markt. Een basismodel met een rijk en mooi uiterlijk van een echte 4×4. Als we van dit icoon de voorgaande edities meerekenen zijn er in totaal al meer dan 7,5 miljoen Panda’s geproduceerd. De Fiat Panda was ook de eerste massa geproduceerde stadsauto op CNG (2006). Daardoor is het tot op de dag van vandaag de meest geproduceerde A-segment auto op gas. De veelzijdigheid van de Panda zien we ook terug in de vele verkrijgbare variaties, tot de 4×4 aan toe, die op zichzelf al een iconische waarde heeft en geen gelijke kent.

De Panda is een kwalitatief degelijk en gedurende de productiejaren constant geoptimaliseerd product, wat de betrouwbaarheid enkel ten goede komt. Daarom is de Panda al op meerdere Europese markten als betere keuze gemarkeerd door instanties die consumentenbelangen behartigen. Ook scoort de Panda hoog in de nodige tevredenheidsonderzoeken onder consumenten. Dat alles is onder andere te danken aan het WCM principe dat FCA in de Pomigliano toepast. Die kwaliteit van productie is ook erkend door de toekenning van de Automotive Lean Production Award (2012) en de Green Management Award (2013). Door deze aanpak is de fabriek ook vandaag nog een van de minst milieubelastende in Europa en zelfs wereldwijd.

3 gedachten over “Succes Fiat Panda duurt maar voort

  • 21 november 2017 om 18:24
    Permalink

    We zitten toch nog steeds aan maar 3 generaties Panda, geen 4?

    Beantwoorden
  • 21 november 2017 om 19:15
    Permalink

    Dat zegt men inderdaad, maar ik reken de serie uit de jaren ’90 toch echt niet tot de eerste uit de jaren ’80. Twee totaal verschillende auto’s. Zowel technisch als qua carrosserie e.d.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.