Dallara Stradale is fijn stukje Italiaanse autotechniek

Dallara is een bekende ontwikkelaar van autotechniek uit Parma en draagt de trotse blauw-gele tinten van de Emiliaanse stad. Dallara heeft vooral ervaring in de autosport en dankt haar faam aan het leveren van chassis in de F3 (waar ze alleenheerser zijn), F1 en de IndyCar. Experts dus op het gebied van gewichtsbesparende concepten, precies de expertise waar al menig Italiaanse chassisbouwer de geschiedenisboeken mee heeft gehaald. Bijvoorbeeld Alfa Romeo dat bij de ontwikkeling van de 4c, bovendien een beroep deed op Dallara.

Nu was de tijd dan toch echt rijp voor een totaal eigen product met de klinkende naam Dallara Stradale. Het merk spreekt voor zich en de gebruikte techniek evenzo. Geen geforceerde poging van een miljonair die een jongensdroom probeert te realiseren, maar een doordacht concept waar een hoop ervaring aan ten grondslag ligt. Net als in de pioniersjaren van de Italiaanse (race)auto en de jaren dat de eerste straatversies op de weg verschenen van beproefde modellen voor op het circuit.

Het mooie is dat oprichter Giovanni Dallara (81) het allemaal nog zelf mag meemaken. De Dallara Stradale is vanaf deze week te bestellen voor wie een pure Italiaanse racewagen wenst. Dit collectesitem kost ‘maar’ twee ton en zal vooral de meer ervaren bestuurder de nodige voldoening bezorgen.

Netals de eerder genoemde 4c betreft het een lichtgewicht (855 kg) met middenmoter. De carrosserie bevat geen portieren wat de body extra stijf maakt en is ontworpen door GranStudio uit Turijn. Het door Dallara zelf aangepaste blok (van Ford) is een 2.3 liter 4 cilinder met 400 pk. Dallara voorzag de motor van enkele nieuwe componenten en paste zelf de aansturende software toe. De transmissie betreft een handbak met 6 versnellingen maar een 6-traps gerobotiseerde automaat (met flippers) is eveneens te bestellen.

Uiteraard is er veel Carbon fiber te vinden in de Stradale. Het basisontwerp is een raamloze Barchetta met grote spoiler dat zich eerder op het circuit zal thuisvoelen (en waar je een helm in draagt), maar voor meer praktisch gebruik is een versie mét voorruit en zonder grote vleugel. Voor wie ‘m ook met minder fraai weer wil gebruiken is er zelfs een T-top constructie met lichte vleugeldeurtjes.

Door de ideale stroomlijn haalt de Dallara Stradale een downforce van 820 kg bij een snelheid van 280 km per uur. De Dallara schijnt ultieme rijeigenschappen te bezitten die dankzij tests door Loris Bicocchi zijn geperfectioneerd. De Stradale is tevens volledig Spartaans te rijden dankzij het feit dat de tractie- en stabiliteitscontrole, evenals de ABS volledig uitgeschakeld kunnen worden. Verder is er voor op het circuit een speciaal setje qua ophanging te bestellen. Kortom de Dallara Stradale is een sportwagen voor de fijnproever geworden, dat met grote toewijding gerealiseerd is.

4 gedachten over “Dallara Stradale is fijn stukje Italiaanse autotechniek

  • 18 november 2017 om 14:46
    Permalink

    loris is een legende hij deed onder andere de hele ontwikkeling van de Bugatti EB110, daar ken ik hem het beste van.

    Super mooie auto dit.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 20 november 2017 om 11:35
    Permalink

    Geen motor van FCA maar een van Ford…. Dat geeft te denken.

    Beantwoorden
  • 20 november 2017 om 21:35
    Permalink

    Nee hoor geeft helemaal niets te denken. Ze hebben al jaren ervaring met Ford-motoren namelijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.