Mike Manley spreekt over zijn eerste 6 maanden als CEO van FCA

Mike Manley moet het jaar 2018 als een van de roerigste van zijn carrière hebben ervaren. Met hoogte- en dieptepunten. In een interview spreekt hij zich voor het eerst uit over verschillende onderwerpen. Iets wat zijn markante voorganger Marchionne ook regelmatig en op geheel eigenzinnige wijze deed. Manley dankt naar eigen zeggen buitengewoon veel aan Marchionne. De man in donkere trui -wiens naam nu ook deel uitmaakt van de Automotive Hall of Fame- leerde hem dingen die hij nergens anders had kunnen leren. Vooral de juiste manier om niet de massa te volgen, maar je eigen weg uit te stippelen. Over de resultaten van 2018 wil de CEO nog even niets zeggen, aangezien deze 7 februari gepresenteerd zullen worden, maar het was geen slecht jaar voor de groep. FCA is sinds eind 2017 sterker dan ooit (vooral sinds het afstoten van Magneti Marelli is gestart) en had in 2009 nog een erg onzekere toekomst zegt Manley.

Hoewel Detroit meer als thuishaven aanvoelt voor de reeds ervaren Britse CEO, geeft Manley toe dat Italië ook een zeer belangrijk ’thuis’ blijft voor heel FCA. De lange geschiedenis van meer dan 100 jaar wordt met trots gedragen en in ere gehouden. Ook de huidige vergaande ontwikkelingen op de Europese en Italiaanse markt, veroorzaakt door het verder stimuleren van de elektrische markt door overheden, zal hier niets aan veranderen. Wel zegt Manley duidelijk dat het investeringsplan van 5 miljard euro op het schiereiland, noodgedwongen aangepast zal worden op deze snelle ontwikkelingen. Het ontwikkelen van milde hybrides en volledig elektrische auto’s is nu pure noodzaak, al blijft het volgens Manley nog wel onduidelijk wat er nou precies gaat gebeuren.

Wat de Italiaanse merken betreft benadrukt Manley dat onder zijn regime de merken Maserati en Alfa Romeo om markttechnische redenen weer meer uit elkaar getrokken zullen worden. Het is volgens de CEO nu al merkbaar dat dit beter is voor beide labels. Lancia blijft een Italiaanse aangelegenheid volgens Manley. Chrysler heeft als ‘partnermerk’ meer mondiale bekendheid dankzij MPV’s als de Pacifica. Manley lijkt hiermee bijna een voorzetje te doen over een eventuele toekomstige invulling van beide merken. Fiat blijft internationaal heel belangrijk dankzij de 500. Ondanks een drastische afname het afgelopen jaar op de Amerikaanse markt (-50%), zal het merk uit Turijn niet van deze markt verdwijnen.

Manley geeft aan dat hij veel minder in Detroit en bij z’n gezin te vinden is. Hij voelt zich een reizende vagebond, waarmee hij zich naast zijn onvermoeibare voorganger plaatst, die overal en nergens te vinden was. De naam FCA zal niet veranderen, zegt Manley heel stellig aan het eind van het interview.

32 gedachten over “Mike Manley spreekt over zijn eerste 6 maanden als CEO van FCA

  • 25 januari 2019 om 17:56
    Permalink

    FCA is niet anders dan een investeringsmaatschappij

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 20:01
    Permalink

    Wat een onzin reacties hier.
    Zo jammer weer.
    Ik zeg verdiep je nu eens meer in fca .
    En hilbert je plaat blijft hangen

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 20:26
    Permalink

    Hoekree, vaak voel ik me geneigd jouw roze bril te nuanceren, maar deze keer ben ik het zeer met je eens. Manley zit er zes maanden en heeft in die zes maanden, zit feitelijk nog in zijn wittebroodsperiode, maar heeft al stevig aan het stuur gedraaid en geeft ook blijk dat hij weet wat er moet gebeuren. De huidige problemen zijn Manley moeilijk aan te schrijven, het succes van Jeep wel.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 21:11
    Permalink

    Manley verdient inderdaad nog het voordeel van de twijfel. De strategische fouten van FCA, inzetten op grote SUVs en vrijwel niks doen aan hybride en elektrisch, zijn gemaakt door zijn op andere punten wel succesvolle voorganger. Die van economie meer verstand had dan van de ontwikkelingen van de automarkt.
    Gelijktijdig, Manley moet wel besluiten nemen. In het artikel is Fiat ingeperkt tot de 500. Dat laat de liefhebbers van andere modellen met niks. Als darde toekomst moet worden, dan hoop ik op een overname door Hyundai. Die op verschillende EU markten als Frankrijk en Italië nog vrij zwak is dus zo veel marktaandeel zou kunnen winnen. En laat Lancia dan gelijk meegaan of naar het Indische bedrijf dat nu al eigenaar is van Jaguar, zodat Lancia de onderkant van de luxe markt kan afdekken.
    Als Alfa en Maserati speerpunten zijn, kom dan ook met modellen die verkopen. Een SUV boven de Stelvio, eerlijk, daar zit niemand op te wachten. Hooguit mensen die nu gaan voor een Levante. Dus dat is geld weggooien.
    Dit jaar gaan we zien of Manley een automatisch is of een boekhouder.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 21:26
    Permalink

    Juist. Naast Marchionne is Kuniskis is in belangrijke mate verantwoordelijk voor die puinhoop. Die E-segment SUV moest er komen om de E-segment SUV voor Maserati rendabel te maken, niet omdat die auto goed wat voor Alfa Romeo. De investering in die twee auto’s is ten koste gegaan van wel nuttige investeringen. Of het nog zin heeft om überhaupt nog met de E-SUV te komen… ik heb mijn twijfels.

    Kuniskis is nu weg bij Maserati, maar ik heb zo’n vaag vermoeden dat de man te weinig voeling met het merk Alfa Romeo heeft, om dat in dit stadium nog naar een hoger plan te kunnen tillen. Hij zal aangetrokken zijn met de plannen Alfa Romeo wereldwijd te maken, maar slaagt daar te slecht in, en betaalt daar een hoge prijs in Europa voor.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 21:32
    Permalink

    Sorry, probleempje autocorrectie. Ik bedoelde: of Manley een automan is…

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 22:00
    Permalink

    Ik hoor heel veel geruchten
    heel veel hybribe en ev in een stroom versnelling.
    Zelfs de giulietta zou een flinke uiterlijke update met hybride krijgen .
    Ook zou de argo met aanpassingen en hybride niet uitgesloten zijn.
    Laten we het nog ff afwachten in feb weten we meer.
    We zijn allemaal liefhebbers hier dus laten we zien.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 22:32
    Permalink

    Enorm veel meningen weer hier als commentaar, tot en met grammofoonplaten die blijven hangen zelfs, lekker van vroeger. Ik ga rustig afwachten wat de realiteit wordt die we de komende weken gaan horen.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2019 om 15:50
    Permalink

    Morgen gratis bier staat er op de deur van het cafe.
    Volgende dag staat het er weer…. etc.
    FCA: volgend jaar veel nieuws….
    Dat is de enige zekerheid.
    Met alle auto’s van Fiat Lancia Alfa en Maserati samen heb je nog geen compleet gamma.
    De tent wordt klaargestoomd voor een overname. Mij best.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2019 om 21:55
    Permalink

    Hilbert, zonder jeep kunnen we wel opdoeken.wees maar blij met jeep dus.
    Uit de woorden van mike manley maak ik op dat lancia toch blijft bestaan.dus er is hoop voor lancia al is het een beetje hoop dat wel.
    Hoor deze man veel dingen over europa zeggen dat moet jou toch ook goed doen
    De nieuwe panda en 500 toch ook met een nieuwe lancia ??

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 01:09
    Permalink

    Hoekree, we horen vooral het woord mild hybrid/ Dat klinkt leuk maar levert nauwelijks iets op. In theorie 10-20% zuiniger, in de praktijk vaak niet meer dan 5%. Laten we zeggen een grammetje of 5-10 CO2. Meer heeft FCA de komende jaren niet in petto/ VW, Renault Nissan, PSA, BMW, ze introduceren allemaal minimaal 10 BEV’s de komende 5 jaar. Manley maakt zich nu al bijna net zo belachelijk als zijn grote leermeester. De focus ligt gewoon op Jeep, en verder niks.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 11:00
    Permalink

    Mareblu dan zou ik me toch ff beter inlezen
    .ze zijn een hele fabriek aan het ombouwen voor EV .en daar komen strals niet alleen de fiat 500ev vandaan hoor.vanuit dat platform komen er meer ev van elk merk.
    En dat ze jeep vooraan zetten komt omdat dat verkoopt.
    Van alfa of maserati zul je er nooit 1 miljoen verkopen.
    Maar ok krijg de indruk dat fca het nooit goed kan doen wat ze ook doen.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 12:28
    Permalink

    @Hoekree: heel schattig dat ze 1 fabriek ombouwen voor EV voor oa de 12 jaar oude 500. . Heb je enig idee wat andere fabrikanten aan het doen zijn?

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 12:30
    Permalink

    @Hoekree: FCA overtuigt mij pas van goede bedoelingen in Europa als ze dit jaar nog met 2 nieuwe Fiats, 2 nieuwe Alfa Romeo’s, 2 nieuwe Maserati’s komen, en per direct de stekker uit het nutteloze Lancia trekken. En volgend jaar nog eens van elk merk 2 compleet nieuwe modellen, en in 2021 weer. Dan hebben ze in 2021 in elk geval nog een kleine kans op overleven, anders niet.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 13:05
    Permalink

    Fca overleefd het wel zijn fin gezond.
    Lancia moet juist blijven verkoopt best goed in italie
    En als je een platform voor meerdere merken hebt is gewoon prima.
    In 2020 komt er zeker twee nieuwe fiat ook min 1 alfa en 1 maserati de rest weet ik nog niet maar dat hoor ik nog wel.
    De fabriek die verbouwd word is geen kleintje dat weet je.
    Maar ev is gewoon nog verliesgevend dus fca doet er goed aan de kat uit de boom te kijken en eerst hybride toe te passen

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 15:30
    Permalink

    Hoekree. Volgens jou is een punto niet rendabel maar een ypsilon wel. Minmaal 200k punto’s per jaar tegen 40k ypsilons.
    Leg dat eens uit. Als je vaak in Italië komt, weet je dat de ypsilon met extreme kortingen wordt aangeboden. Dus er zit niet meer marge dan op een nieuwe punto (die helaas niet komt).
    Fca kijkt een inmiddels overleden kat uit de boom.

    Beantwoorden
  • 27 januari 2019 om 15:40
    Permalink

    Punto mischien niet maar er is wel sprake van argo danwel aangepast aan europa dus in feite opvolger van punto.
    We zitten in een overgang van marcione naar mike manley en deze man denk wel aan argo en europa maar er is nu ook geld dus iets andere situatie dan toen marcione kwam .

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 10:49
    Permalink

    I don’t see any positive reaction from Manley towards the Italian brands. Incredible sell out of these beautiful brands (Alfa, Maserati, Fiat in particular). The Americans have no history themselves, money is there only -shortsighted- goal. Hopefully companies like BMW or PSA will save these mighty brands. It is so easy.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 21:50
    Permalink

    @Hoekree
    Het is Marchionne, niet marcione. Maar dit terzijde. Grote fabrikanten, met een rendement hoger dan dat van FCA, zien wel brood in het B-segment. Neem bijvoorbeeld Opel, onder de paraplu van PSA. De eerste spionagebeelden van de opvolger van de, eens technisch aan de Punto verwante Corsa, zijn opgedoken. Ik blijf mij afvragen waarom andere merken dat doen waarvan FCA voortdurend verkondigt dat het onmogelijk is. Ergens klopt er iets niet……..

    Beantwoorden
  • 28 januari 2019 om 22:01
    Permalink

    Sorry voor mijn spelfout wat een drama hier .
    De nieuwe corsa is gewoon een peugot met opel logo dus zo bijzonder is dat niet.
    Geef de nieuwe leiding van fca gewoon de tijd
    Schuld is weg nu .
    En waarom je mij hier aanvalt ????.
    Omdat ik wel in fca geloof .dat is gewoon persoonlijk.
    In 1980 werd ik al aangesproken omdat ik zo een roestbak kocht en alfa is niks en zal niet lang meer bestaan en zo de alfa 75 werd uitgekotst in de jaren 80 was niks oude techniek bla bla en nu is hij ineens heilig ????
    Was echt niet zo een goede auto hoor .
    Omdat mensen als ik wel in alfa geloven bestaat het nog.
    Wat doe jij voor alfa vraag ik me af op vommentaar geven ?
    Ik heb al meer dan 30 italianen gehad waaronder 6 nieuwe .dus ik heb mijn best gedaan

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 02:23
    Permalink

    @Hoekree
    Aanvallen? Welnee! Ik bewonder je trouw en vasthoudendheid. En ja, jij hebt je best gedaan. Hulde! Wat ik gedaan heb? Ik heb die “roestbakken” verkocht, te vuur en te zwaard verdedigd. Vorige week nog een stukje getoerd in de de 75 van mijn vader, heerlijk hoe je die transaxle kan zetten. Daar kon geen drie tegenop. Verder bewaar ik geweldige herinneringen aan de junior van mijn oma, Het ritje achterin de Montreal (Dwars…) met mijn opa, mijn eigen Sud, onze Punto, mijn 156 SW en de 147 van mijn vrouw, en nog vele, vele andere staaltjes van Italiaanse techniek en flair. De eerste ontmoeting met een spiksplinternieuwe, rode (rosso alfa, volgens mij kleur nr. 130) Alfa Rio 2300 was zeer bijzonder. Ik herinner mij de geur en de kleur van het blauwe interieur nog. Of de alfa “sei” (BLOL oftewel Blu Olandese) met zes Dell’ Orto’s on top en Dog-leg ZF. En niet te vergeten de Tipo 116 Alfetta/ Giulietta met de Transaxle waarbij de 1, 3 en 5e versnelling ergens ter hoogte van de voorruit zaten en de 2,4 en achteruit zowat op de achterbank. De Croma was het einde. Letterlijk. Prettig voor ons gezin, jammer dat er geen geschikte opvolger was en nog steeds niet is. Don’t even dare asking what I did for the brand.

    Time for your wake-up call! De jonge dame van weleer is een oude vrouw geworden die niet meer kan zoals ze wil. Spijtig. Wat blijft zijn de herinneringen. Mooie, hele mooie herinneringen, maar mijn leven gaat verder.

    Over het heden nog dit: Kijk naar de andere opels op basis van PSA techniek en je ziet dat het meer is dan een Peugeot met een andere grill. Of om in je eigen woorden te blijven: Doe je huiswerk, lees eens wat.

    Tot slot: Don’t even dare asking me what I did for the brand!

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 10:42
    Permalink

    @miccolo

    Dan nog even dit, ik weet en snap wat voor prachtige auto’s Alfa in de loop der jaren gemaakt heeft, eigenlijk prachtige kunst, maar commercieel was het bijna altijd al een drama. Eigenlijk is Alfa door alle jaren steeds weer overeind gebleven met behulp van allerlei (overheid) steun en uiteindelijk onder de steun van Fiat gezet, maar ook toen bleef het commercieel hangen en wurgen.

    Misschien is dat wat het is, mooie kunst maar commercieel een drama.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 11:47
    Permalink

    @henk
    I left memory lane a while ago and carried on regardless. Af en toe wil ik even reageren op de lieden die mij de les lezen en Hosanna en Halleluja roepen bij elke stuip uit Italië. Aandoenlijk die hartstocht, maar ver van de hedendaagse realiteit.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 12:03
    Permalink

    @niccolo

    Tja, volgens mij (het is mijn mening) hoor ik hier echt heel weinig Hosanna en Halleluja, wel journalistiek correcte stukken die de realiteit behoorlijk weergeven en vervolgens veel negatieve commentaren.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 12:22
    Permalink

    Ook ik ben zeer trouw aan de merken, love to drive them. Maar de realiteit is, de nieuwe Clio staat in de startblokken, De nieuwe Peugeot 208/Opel Corsa staat in de startblokken. Maar waar is FCA? Ik hoor altijd er is geen winst op te maken en toch zijn andere merken hier actief. Waarom geen samenwerking met ander merk voor de opvolgers Punto/MiTo? Of pak alles wat op het schap ligt van de Argo! FCA je hebt idd geen winst wanneer de mensen elders gaan shoppen. En eens in de showroom van een ander merk, vind men daar mss ook wel zijn keuze voor auto voor dochter of zoon, 2e auto,…… en dan???

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 14:26
    Permalink

    Ik heb uit betrouwbare bron dat de argo naar europa komt. Ze gaan nog 25 maanden nadenken hoe ze hem dan precies introduceren. Waarschijnlijk eerst met de resterende twinair en 1.2 motoren en dan in 2024 komt er een facelift die bestaat uit de introductie van de firefly motoren. Ook krijgt hij dan full led en een groot 7 inch display. In 2027 volgt een hybride versie.
    In 2030 wordt de productie gestaakt. Er was geen marge op te maken.

    De betrouwbare bron is de kristallen bol van manley.

    En ja ook ik heb een zeer fors steentje bijgedragen aan de italiaanse autoindustrie. Nu ook nog met drie auto’s 2x Lancia en 1x Abarth. Daarvoor ook alleen maar Italiaans gereden op 1 auto na. Maar ik vrees dat het hier bij blijft.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 17:01
    Permalink

    @Henk
    Mijn woorden waren een reactie op het enthousiasme van Hoekree, niet op deze Gazzetta in het algemeen. Maar volgens mij schreef ik dat ook.

    Beantwoorden
  • 29 januari 2019 om 20:31
    Permalink

    Uiteraard is Fiat van plan om ook een elektrische versie van de nieuwe Fiat 500 te lanceren en, volgens de laatste geruchten die opduiken op het internet, zelfs een iets grotere 5-deurs variant . Zoals bevestigd door Mike Manley.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.